Det er mye spennende form som befinner seg nedenfor anklene våre. Noe blir kanskje avfeid som søppel, mens andre ting har en åpenbar estetisk verdi. Se ned!

Av Dorthe Smeby

Jens Jørgen Carelius Krogsveen - grafisk designer/partner hos Anorak
www.anorak.no

Ved siden av å jobbe som designer, jobber jeg som musiker og komponist. Og det finnes veldig mye fin kitchy, grell estetikk blant musikkutstyr, spesielt gitar-pedaler. Jeg har akkurat vært på en to ukers USA-turne, og har stått og tråkket på disse under konsertene. Pedaler lages av alt fra store kjente firmaer til entusiaster i egen kjeller, og designet bærer ofte preg av dette. Fra primærpaletter med reflekterende og uleselig typografi, harry betegnelser til sølv- og gullknapper. Til å være noe som definitivt burde preges av funksjonell design, oppleves de ofte motsatt, men jeg digger det.

Per Kåre Reiersen, grafisk designer i Fasett
www.fasett.no

Katten min kom hjem med denne og la den foran huset mitt. Synes den var ganske fin til å være så død.

Alistair Cheyne, motion designer hos Stir
www.stir.no, www.alistaircheyne.com

I see this scattered around Oslo and it always makes me smile, although not necessarily beautiful aesthetically. Its urgency and playfulness works wonders to a negative set view, when you face down to escape the day. This reminds you to change. Look up and say YES, to whatever it is. Tres Bonjour!

Christian Rene, grafisk designer/illustratør hos Design Container
www.designcontainer.no

Jeg tar ofte snapshots når jeg beveger meg rundt i byen, og bildene er ofte av ting jeg finner inspirerende. Fargerike og intrikate gjenstander er det som oftest fanger oppmerksomheten min, og ofte benytter jeg fragmenter fra disse bildene som inspirasjon til mine egne prosjekter. Dette bildet tok jeg i Amsterdam denne helgen, de kraftige fargene fanget oppmerksomheten min og trigger lysten min til å lage noe gøy. Hva det blir aner jeg ikke ennå, men enn så lenge var det morsomt å finne dette bildet når jeg blar gjennom kamerarullen på vei hjem med bussen.

Sarah Hvass, grafisk designer, illustratør og billedkunstner
www.sarahhvass.dk

Jeg bor i Kartoffelrekkerne i København, et kvartal bestående av 480 små hus bygget i perioden 1873-1889. Husene er fredet, og derfor er det ikke lov til å verken sette sitt personlige preg på eller forandre på fasade, vinduer eller dører – alt skal være likt. Derfor bruker jeg enhver anledning til å utfolde meg inne i boligen, med kunst og farger. I tredje etasje har jeg illustrert gulvet i gangen mellom familiens tre soverom, i et mønster med farger som gjør meg glad hver gang jeg kikker ned.