Hun gjør noe ingen andre i Norge har gjort før henne: Med byHands driver Ida Lund Bjørnsen landets første agentur for illustratører. – Jeg trives i bakgrunnen, sier agenten.

Av Julie Nordby Egeland

G Hva har Grafill betydd for deg?

ILB Selv om jeg ikke er utøver selv, så har Grafill åpnet veldig mange dører for meg. Det var Grafill som var veien inn i bransjen, og jeg hadde ikke vært der jeg er i dag om det ikke hadde vært for dem, rett og slett! Grafill var det første stedet jeg fikk prøve meg som prosjektleder, og det var utrolig gøy og inspirerende å få jobbe med Visuelt. Det åpnet seg en ny verden for meg, og ble veldig imponert over hvor mange flinke designere og illustratører det finnes i dette landet.

G Har du noen daglige ritualer?

ILB Jeg står ikke alltid opp på høyre ben eller noe slikt, men jeg fungerer ikke uten kaffe, og må ha minst tre kopper (asap) så fort jeg kommer på kontoret. Når jeg våkner. Også går jeg alltid gjennom en to do-liste, slik at jeg i hvert fall vet hva det er meningen at jeg skal gjøre. Det er fint for å rydde i hodet.

G Hva er det første du gjør når du får en arbeidsoppgave i fanget?

ILB Jeg er løsningsorientert, og liker å få kontroll over situasjonen så fort som mulig slik at det er lettere å prioritere hvilke deloppgaver som haster og hvilke som kan ligge litt med god samvittighet. Litt kontrollfreak, ja.. I byHands er en typisk oppgave å finne en illustratør til et prosjekt og prise det. Da er det viktig å ha så mye informasjon som mulig, og ikke love noe på andres vegne på uklare premisser. Så å stille spørsmål tilbake er ofte det første jeg gjør når det kommer et prosjekt.

G Hva er ditt kreative høydepunkt?

ILB Jeg er utdannet markedsfører fra BI, men visste ikke helt da hva jeg ville med det. Jeg har alltid sett på meg selv som en kreativ person, men har ikke kreative høydepunkt slik utøvere har. Med min type kreativitet er mitt absolutte høydepunkt det å starte byHands. Det var en utrolig morsom prosess som innebar alt i fra å finne en forretningsmodell, fylle en forretningsplan med innhold, navneprosess og ta kontakt med illustratører, potensielle kunder, agenter og andre relevante personer jeg kjente og ikke kjente som jeg kunne lære av. Dette skjedde rett etter at engasjementet i Grafill var over, og jeg søkte om å få dagpenger under etablering. Det fikk jeg, og jeg følte jeg fikk gjort veldig mye på de første seks månedene med støtte. Og med mange gode hjelpere var byHands klar til lansering med med de seks første illustratørene februar 2010 med fest og utstilling på et bittelite galleri ved Youngstorget

G Hvorfor trenger vi bransjen?

ILB Vi trenger den fordi den tydeliggjør og synliggjør det vi driver med. Bransjen samler enkeltpersoner, og gjør at man blir noe sterkere sammen. Den favner alt i fra byråer til dem som sitter alene hjemme som frilansere, og er utrolig viktig for at man skal vokse som et helhetlig fagmiljø.

G Hvor er faget ditt om 10 år?

ILB Bruken av illustrasjon i kommunikasjon vil forhåpentligvis være mer vanlig om ti år. Jeg håper og tror at kunder tør å ta større sjanser og utfordrer oss. Med ny teknologi blir det selvfølgelig også viktig å henge med i svingene, og se på den digitale utviklingen som en mulighet og ikke en trussel. Samtidig håper og tror jeg at det fortsatt er god plass til det analoge og at godt håndtverk verdsettes. Om ti år bør også flere illustrasjonskjøpere forstå at illustratører skal ha betalt for arbeidet de gjør.

G Hvor skal Grafill være om 10 år?

ILB Grafill har utviklet seg mye de siste årene. Siden jeg har jobbet der vet jeg hvor mye de gjør med få ressurser, og ansvarsområdene til Grafill favner veldig bredt. Grafill bør fortsatt være en organisasjon for utøverne, som samler bransjen og virker som en ressurs for enkeltpersoner. Men jeg ønsker meg også et Grafill som er enda synligere og mer relevant for et bredere publikum. Alle som er opptatt av visuell kommunikasjon bør kjenne Grafill. Grafill bør i større grad være igangsetter av gode og konstruktive debatter og bidra til å sette dagsorden. Grafill må jo heller ikke gjøre alt selv, og nettverk og samarbeid vil om ti år sikkert være enda viktigere enn i dag. Med enda flere gode venner kan de få til mye, som setter avtrykk.

G Hva er ditt råd til andre som ønsker en fremtid i bransjen?

ILB Om du vil leve av å jobbe som illustratør kreves det talent og hard jobbing, du må virkelig ville det. Om en illustratørspire har dette i bunn vil jeg råde vedkommende til å ta kontakt med andre i bransjen, ikke være redd for å stille spørsmål, utvid kontaktnettet ditt, bli med på arrangementer og ikke vær redd for å vise deg frem. Ha troen på deg selv og sett deg mål. Mange illustratører tenker på seg selv som kun kreative, ikke en forretningsperson, men de fleste driver jo egen bedrift. Tenk business fra dag èn var det en klok designer som rådet meg til da jeg selv skulle starte. I oppstarten spurte jeg også en agent spørsmålet; hva er den viktigste egenskapen en agent bør ha for å lykkes, og fikk svaret trustworthy. Ordet favner veldig mye, og er et råd jeg også vil gi videre. Og ikke vær en dust.

G Hva er drømmejobben din?

ILB Den har jeg allerede. Det å være en illustrasjonsagent for de beste illustratørene i Norge, få jobbe med ekstremt flinke folk, få et stort kontaktnettverk, bestemme over egen hverdag og ha et så godt arbeidsmiljø som det vi har på Carl Berner, det er helt fantastisk. Jeg trives i bakgrunnen.

G Hvilken visuell profil ville du tatt et glass med?

ILB Det spørsmålet velger jeg å tolke helt bokstavelig. En visuell profil som jeg faktisk har tatt et glass med, er profilen til 100 % Norway-utstillingen i 2015, som Robin Snasen Rengård i byHands sto bak. Det var en vakker profil, og det var veldig stas å skåle på vernissasje i London sammen med Robin og kollegaen min Silvia. De to tar jeg for øvrig et glass med når som helst. Da vi kom hjem igjen etter uke i London, husker jeg Robin sa «Så mye har jeg ikke fnist siden jeg var en liten japansk pike».

Intervjuet ble første gang publisert i Grafills jubileumspublikasjon, oktober 2016.

Foto: Kim Jakobsen To