| Oslo 13:00 – 16:00

Orange mini market

Mimosa—studio, Prosj* og Grafill Grafisk design ønsker velkommen til ORANGE mini market: Hva slags rolle spiller grafisk design i fremtidens dagligvarebutikk?

Bli med på en brunch med prat over bordet om nærbutikkers estetikk og designerens rolle i både store og små dagligvarebutikker. ORANGE mini market er en del av en arrangementserie i regi av Grafill Grafisk design, hvor formålet er å tilrettelegge for situasjoner som kan bidra til å gjøre grafisk design mer tilgjengelig. 

Program for dagen: 

mimosa—studio:
Introduksjon av mimosa—studio, et nystiftet designbyrå bestående av Thea Urdal og Karoline Bakken Lund 

The Gourmand: 
Redaktørduoen bak det prisvinnende matmagasinet The Gourmand tar turen fra London for å snakke om deres redaksjonelle tilnærming til mat og design. 

Christoffer Lange:
Lange (Design manager i Rema 1000) forteller om sin jobbhverdag som eneste interne design manager i Norge innenfor de største matvarekjedene

Velkommen til en raus brunch! 

Adresse: Christian Krohgs gate 2
Kl. 13.00-16.00
Begrenset antall plasser.
Bindende påmelding.
Gratis arrangement i samarbeid med Grafill. 

Skaff deg plass her 

Mer om prosjektet: 

Etter invitasjon fra Prosj* og Grafills faggruppe for grafisk design inviterer mimosa—studio til en dag med fokus på matvareemballasje, butikkarkitektur, kjøpmannens navigasjon mellom hyllene og visuell kommunikasjon. Vi har tatt utgangspunkt i en liten, spenstig dagligvare som ligger på Ila i Oslo, en frittstående nabolagsbutikk kalt ORANGE mini market. 

ORANGE mini market fungerer som visuell case for oss, da butikken også har familiær bakgrunn. Tidlig på 80-tallet drev moren til Bakken Lund (den ene halvdelen av mimosa—studio) kjøkkeninteriørbutikk i samme lokale. Basert på plantegninger fra 1978 og 2018 inviterer vi inn til brunch i et rom som er en krysning av de to ulike butikkløsningene, og stiller et knippe spørsmål: 

Er det slik at et redigert utvalg varer trumfer et uoversiktlig stort utvalg? Inneholder fremtidens matvarebutikk flere tekstile løsninger? Kan en matvarebutikk bli for gjennomdesignet? Og er det en dum idé å gå i butikken når du er sulten?

Prosj* er et prosjekt startet av Sara Risvaag og Bjørnar Pedersen som en del av Grafills faggruppe for grafisk design sitt program i 2018. Målet med Prosj* er å bygge opp en plattform som tilrettelegger for kuratering og samarbeid mellom unge designere og kunstnere i Skandinavia som ennå ligger litt under radaren og fortjener mer fokus. Resultatet vil være en rekke one-off-eventer som vil ta plass i Oslo i 2018/19. Dette skal være en lettbeint foredrag- og utstillingsserie der vi legger til rette for gode møteplasser som bidrar til å skape samtaler innenfor feltet.

Facebook-event