| DOGA 18:00 – 20:00
Design I 100 Utstilling Sideprogram Grafisk Design Sverre Chr Jarild

DOGA: Motion graphics i Norge de siste 25 årene (20.04)


Hva skjer når man forener grafisk design med film og animasjon? Jo, et helt nytt visuelt utrykk blir født. Utviklingen av motion graphics design i Norge skjøt for alvor fart da TV 2 kom på banen som konkurrent til statskanalen NRK i 1992. Med et humoristisk skråblikk på utviklingen i bransjen tar motion designer Knut A. Helgeland oss med på en reise i fagets historie.

Design I 100 Utstilling Sideprogram Grafisk Design Sverre Chr Jarild

Grafill og DOGA ønsker velkommen til Designkveld i 100: Bevegelig design/motion graphics i Norge de siste 25 årene
Med Knut Helgeland
Torsdag 20. april kl. 18.00
Doga, Hausmanns gate 16, Oslo

I foredraget tar Knut A. Helgeland for seg hvilke hendelser, miljøer og teknologier som bidro til utviklingen og framveksten av faget. Han forteller også om status for feltet i dag og hvor han tror veien går videre. De to mediegigantene NRK og TV 2 var og er fremdeles to viktige aktører. Rivaliseringen mellom de to satte for alvor fart i utviklingen av faget. Et kort tilbakeblikk på NRKs nyhetsvignetter viser dette skiftet tydelig. På få år gikk de fra å være enkle grafiske stillbilder til å bli intrikate uttrykk der grafikk, film, animasjon og lyd sammen ble til en dynamisk helhet. Knut illustrerer foredraget med en rekke klipp fra NRK og TV2 og fra selskaper som Racecar, Stir, Animaskin, Gozu og Toxic.

Knut A. Helgeland har over tyve års fartstid som motion designer, femten av dem i Toxic Design Studio som han tok initiativ til å starte i 2000. Som en av Norges mest erfarne broadcast designere har han en rekke programvignetter og tittelsekvenser på merittlisten, samt musikkvideoer og rebranding av TV-kanalprofiler. Våren 2015 startet han opp sitt nye selskap D’TOX, hvor han i tillegg til å jobbe som designer også jobber som animasjonsregissør og reklamefilmklipper.

Arrangementet er del av det faglige sideprogrammet til utstillingen Norsk design i 100 som vises i galleriet på DOGA fra 2. mars til 27. april. DOGA ønsker med denne satsningen å hedre norsk designhistorie, øke bevisstheten rundt hva design er og skape debatt om hva design kan være i fremtiden.