Redesign av logo og ny visuell identiet for Sunnmørsposten

ELLE mELLE har redesignet logo og utviklet visuell identitet for Sunnmørsposten – en av landets største lokalaviser.

Sunnmorsposten Elle M Elle 5

Sunnmørsposten har eksistert helt siden 1882. Gjennom årene har logoen blitt endret flere ganger. I fjor startet jobben med redesign av logo og ny visuell identitet. Målet var at Sunnmørsposten skulle bli bedre rustet for digitale flater og samtidig ivareta historien – samt kjennskapen til eksisterende uttrykk.

Prosessen
– Det var med skrekkblandet fryd og en stor porsjon ærefrykt vi tok fatt på oppgaven. Vi snakker tross alt om Sunnmørsposten, en avis som veldig mange mennesker har et nært forhold til. Det har vært et drømmeprosjekt, sier de tre designerne på teamet; Maria Fet, Marielle Benedicte Blaalid og Agnete Måseidvåg.

– Sunnmørsposten er svært godt fornøyd med både prosess og samarbeid med ELLE mELLE som har ledet til redesign av logo. I tillegg har vi fått et anvendelig profilprogram som underbygger vår identitet på en god og tydelig måte. Det forteller administrerende direktør i Sunnmørsposten; Kjell Slinning.

– Alle medarbeidere i mediehuset har vært involvert i arbeidet med nye verdier og ny profil, noe som har vært avgjørende for resultatet. Nå gleder vi oss til å benytte vår nye profil på alle flater, spesielt de digitale, siden vårt nye uttrykk er spesielt tilpasset slik bruk, legger han til.

Håndverket
– På mange måter er redesign av en eksisterende logo en enda større utfordring enn å skape noe helt nytt, for det er mange hensyn å ta. Fra Sunnmørsposten fikk vi klar beskjed om å beholde mest mulig av historien. Skriften skal fortsatt være fraktur, men samtidig skulle vi sørge for et funksjonelt og synlig løft. Det har vært mye å rydde opp i, for dette er en lang og kompleks logo med mange bokstaver i gotisk skrift, som likevel skal oppfattes som et bilde. Og det uten at bokstavene «gror igjen» og blir utydelige på digitale flater, forteller teamet i ELLE mELLE.

Det er tilført mer luft mellom bokstavene og i hver enkelt bokstav. Seriffer er tatt bort eller blitt forenklet. Den store S-en, som også skal brukes alene som grafisk symbol for Sunnmørsposten, er strammet opp og bedre tilpasset resten av skriftbildet. Alle strekene har blitt skarpe, også på piksel-nivå. Nå er logoen endelig pixel perfect!

S-en
S-en er den som har blitt endret flest ganger gjennom årene, men nå er endringen enda større. Se før- og etterbilde. Teamet fra ELLE mELLE ble værende i arkivet til Sunnmørsposten i timesvis og der fant de blant annet ut at i ukene etter bybrannen i Ålesund, i 1904, ble logoen endret hele tre ganger på kort tid. Forbokstaven i Sunnmørsposten har ikke fulgt skriftstilen til resten av ordet før nå, og den viste seg å heller ikke være så unik for avisa som mange har trodd. BådeSandefjords Blad og lokalavisa Sunnhordland bruker nesten den samme.

– Nå er S-en strammet opp og har fått sin særegne form og karakter, og vil fint kunne fungere alene som en lett gjenkjennelig signatur for bare Sunnmørsposten, forklarer designerne.

Typograf-hjelp For å kvalitetssikre at samtlige bokstaver fortsatt er historisk forankret, fikk ELLE mELLE hjelp av typograf Carl Gürgens. Han kom inn i bildet når logoen var godkjent av Sunnmørsposten og fikk lagt siste hånd på verket. Da var det snakk om justeringer av proporsjoner, linjer og vinkler i bokstavene.

Sunnmørsposten-blå
ELLE mELLE utabarbeidet en spørreundersøkelse i forkant av designprosessen. Der svarte et flertall at blå er en farge de forbinder med både Sunnmørsposten, Ålesund og regionen. Da ble også bildekunstner Bent Erik Myrvoll kontaktet. Han har blant annet vært med på å lage en egen fargepalett for Storgata i Molde, og har god kompetanse innenfor fargefeltet. Etter samtaler med han, ble det bestemt at blå skulle bli med Sunnmørsposten videre, basert på en koboltblå som er kjent fra jugendbebyggelsen i Ålesund.

Det er også utarbeidet fotostil og andre visuelle elementer.

Team
Marielle Benedicte Blaalid, designer
Agnete Rønning Måseidvåg, designer
Maria Fet, designer
Jannicke Valderhaug, prosjektleder

www.ellemelle.no