Kan Oslo oppsummeres i en font?

Nike ønsket seg en lokal designer til å lage ny typografi og design til sin konseptbutikk på Karl Johan. De fant en vestlending. Med adresse St. Hanshaugen.

Nike1

Kan identiteten til en hel by fanges i en font? Og enda viktigere: hvor begynner man å lete etter inspirasjon? «I Oslos gater, selvfølgelig», påpeker Hans Christian Øren, kreativ leder og designer i Bekk. 

– Noe av det mest spennende med typografi er at det kan beskrive en bedrifts verdier, innholdet i et magasin, hva butikken selger eller et produkt underbevisst, lenge før man har rukket å reflektere over hva innholdet er eller hva butikken selger.

Innsiktsarbeidet ble en god kondisjonsøkt for Hans Christian. Og helt avgjørende for resultatet.

Man finner ikke alltid svaret bak en skjerm. Av og til er det nødvendig med en spasertur. Beethoven. Jobs. Darwin. Pionerer innenfor hvert sitt fag, men alle delte de oppfatningen om at å gå var balsam for kreativiteten.

Inspirasjonen til den nye typografien for Nike fant han på Bislett Stadion. Etter mye vandring, speiding og grubling var det de karakteristiske linjene fra løpebanene som ble utslagsgivende for det kreative uttrykket. 

– Bislett har en sentral plass i Oslos historie som en internasjonal arena for sport og folkefest, på høyde med ikoniske Holmenkollbakken. Linjene fra løpebanen la grunnlaget hele typografien, forteller designeren. 

Hard konkurranse 

Konkurransen om kundenes oppmerksomhet er like hard som mellom verdensstjernene på 100 meter sprint. Og for sportsbransjens fremste aktører er det bare pallplassering som gjelder. Da må man kontinuerlig satse på nye, spennende prosjekter, mener Øren. 

– I fremtiden kan ikke butikker forvente at det er nok å servere rad på rad med passive produkter. De må fortelle historier godt forankret i lokalmiljøet, og bedriftens visjon. Man må skape en opplevelse, en grunn for folk til å sette av tid til å være fysisk tilstede, presiserer Øren. 

Casefilm fra Babusjka 

Med på laget hadde Øren film- og motionbyrået Babusjka fra Oslo. De har komponert en lekker casefilm av prosjektet og fikk nesten frie tøyler til å tolke konsept og løsning. Filmen er en abstrakt lyd-visuell reise gjennom et løp fra start til slutt. Ved å bruke designelementer fra typografien «Oslo» gjengir den kampen om å vinne løpet, men også den indre kampen om å ikke miste fokus og å bevare roen.  Tekstforfatter og rådgiver i Bekk, Erik Mathisen, har skrevet en utdypende bloggpost om Nike-prosjektet. 

Her er link til filmen