Gründere gror ved botanisk hage


Innholdsbyrået dyson.drager og grafisk designbyrået Lid&Wiken har flyttet sammen i nyoppussede lokaler på Tøyen. Med sin nye forretningsmodell tilbyr de kundene alt de trenger på ett og samme sted.

– I dag er det historiefortelling som gjelder, men uten en god strategi og et godt konsept i bunn, kommer man ingen vei med det man har å fortelle, sier Astrid Dyson og Kjerstin Ofstad Drager, gründerne bak dyson.drager.

De startet opp innholdsbyrået sitt i 2014, året etter at Natasha Lid Bjørdalsbakke og Eva Sætereng Wiken etablerte Lid&Wiken. L&W forteller at det nye samarbeidet gjør det lettere å hjelpe kundene med å spre budskapet sitt.

– Hos oss finner du spesialister på tekst, sosiale medier, PR, grafisk design og reklame under samme tak. Vi har vokst fra fire til ni ansatte på kort tid. I tillegg benytter vi oss av et knippe dyktige frilansere, slik at vi alltid er rustet til å tilby kunden den rette kompetansen.

Suksessmodell

– Det å vokse som bedrift på egenhånd kan være både vanskelig og kostbart. Å gå inn i en «forlovelsesfase» med gründere som tilbyr noe annet enn oss selv, er en fin måte å vokse på, ifølge Astrid Dyson.

Et av de ferskeste samarbeidsprosjektene dyson.drager og Lid&Wiken bryner seg på, er det norske advokatbyrået Selmer. Lid&Wiken har ansvar for kommunikasjonsmateriell, mens dyson.drager produserer tekst.

– Vi merker effekten av å kaste idéer til hverandre over bordet, i stedet for å avtale drodlemøter. Vi spiller hverandre bedre, konstaterer Eva Wiken.

L&W og dd ser på det som svært positivt å teste hverandres egenskaper i form av felles prosjekter og kontor. De anbefaler gründere å flytte seg ut av gründerkollektiv og inn i egne lokaler. På den måten viser man nye og gamle kunder at man står på egne ben og satser 100 %.
Et område i endring

Valget av kontorlokaler er nøye gjennomtenkt. Tøyen er et område i utvikling, og et populært oppholdssted for entreprenører. – Vi er ikke alene, Tøyen Startup Village er godt i gang med å etablere seg på Tøyensenteret. (http://toyenstartupvillage.no/?lang=nb)

– Bydelen er full av spennende impulser. Dessuten er det fordelaktig å ligge så sentralt til, nå kan kundene lett kan stikke innom om de ønsker det, med kollektivtrafikken rett utenfor døra.