Best of the Best Red Dot Award til Oslo kommunes nye visuelle identitet

Oslo kommune og Creuna mottar en av designverdenens viktigste utmerkelser, og møter interesse fra hele verden.

Nå er det klart at arbeidet Creuna har gjort sammen med Oslo kommune vinner en av de gjeveste prisene i designverdenen – Best of the Best i Red Dot Awards. Den nye visuelle identiteten har fått mye oppmerksomhet, både i Norge og internasjonalt.

– Det er ikke ofte det lages nye visuelle identiteter for storbyer, sier Marc Ligeti, Lead Designer i Creuna. Derfor er mange nysgjerrige. Det finnes få gode eksempler internasjonalt.

Gjør jobben den er satt til
– Dette betyr at juryen mener løsningen er fremragende, og hever seg over de andre gode arbeidene som er tildelt en Red Dot Award i år. Det er en stor anerkjennelse, ikke minst for Oslo kommune, sier Birgitte Angelil, administrerende direktør i Creuna. Arbeidet har hatt stor nytte av den tydelige strategien vi la til grunn, at identiteten skal profilere Oslo på en enhetlig og kostnadseffektiv måte, og at det skal bli tydeligere for innbyggere og næringsliv hva kommunen gjør og står for. Å vinne en slik pris er også et bevis på at identiteten gjør jobben den er satt til å gjøre.

Red Dot Awards er en av de største designkonkurransene i verden. I år ble ca. 8700 innsendte arbeider fra hele verden vurdert. Alle Best of the Best-vinnerne samles til prisutdeling i Berlin 1. november, der det også kåres noen utvalgte arbeider til den høyeste utmerkelsen Red Dot: Grand Prix.

Stor global interesse
Arbeidet med identiteten er omtalt i ledende designmagasiner i Frankrike, Tyskland, England og USA. Fast Company har skrevet om hvordan ny identitet sparer kommunen for mye penger, og konkluderer med at godt design lønner seg. Design Week har omtalt forankringen identiteten har i bymiljøet, og designverktøyet som gjør det mulig for alle kommuneansatte å lage godt utformet grafisk markedsmateriell.

– At det sjelden lages visuelle identiteter for storbyer kan skyldes at det er krevende å jobbe med en så kompleks oppgave i en stor, byråkratisk prosess, sier Lead Designer Marc Ligeti.

– Men vi har vært heldige som har hatt en modig og ambisiøs kunde, som har klart å holde i en involverende og transparent prosess uten at det har endt opp som et kompromiss.

Creuna har fått henvendelser fra hele verden om den nye identiteten. Både designere og andre som jobber med kommuner, er interessert i å vite mer om prosessen og løsningene. Designteamet er også kontaktet av en by i USA som ønsker å gjøre noe lignende.

Oppmerksomheten rundt den visuelle identiteten gir også økt fokus på Oslo ute i verden. På Twitter nevnes identiteten sammen med kommentarer som «I want to go to Oslo now».

Om Creuna
Creuna kombinerer smart tenkning, kreativitet og teknologi. Det gjør vi ved å sitte ved samme bord – designere, kreatører, analytikere, utviklere, strateger, byråkunder og sluttkunder. Målet er å skape gode opplevelser med reell verdi både for våre kunder og våre kunders kunder. Vi er 120 dyktige og ambisiøse fagpersoner i Norge som hver dag lar oss motivere av å skape gode merkevareopplevelser og løsninger. Sammen med kolleger i Sverige, Danmark og Finland utgjør vi et av de sterkeste miljøene i Norden.

www.creuna.com/no