Bekk fikk Gyros identitet til å spinne

Gyroskopet består, men i en helt annen drakt, når Gyro lanserer ny visuell identitet og nettside i samarbeid med Bekk.

1 Hovedbilde Gyro Nettside4

– Vi skjønte at Bekk kunne hjelpe oss med å løfte det visuelle uttrykket fra et digitalt perspektiv. Gyro er kjent som den erfarne, store og trygge i en bransje som fremstår veldig lik både visuelt og innholdsmessig. Derfor tror vi det er viktigere enn noensinne å skille oss mer ut, sier Marius Kveim, leder for Gyros film- og motion graphics avdeling.

Som en av Norges største leverandører av opplevelseskommunikasjon gjennom 30 år, kan Gyro skilte med internasjonale oppdrag og profilerte eventer med kunder som DNB, Circle K, Oslo europeisk miljøhovedstad 2019 og NHOs årskonferanse.

Ny nettside ble til ny visuell identitet med gyroteknologi
Prosjektgruppen utforsket ulike idéer i konseptfasen. At Gyro har sitt navn fra gyroskopet, som reflekterer balanse og stabilitet jo mer fart den roteres med, fikk idéene til å spinne mot mekanikken bak et gyroskop.

– Gyro er et selskap som hjelper kundene å finne riktig retning og vinkling på prosjektene sine. At følelsen av et gyroskop ligger i det nye designet, synes vi er veldig stas, sier Marius.

Det som var ment å være et nettsideprosjekt, utviklet seg raskt til et prosjekt for den visuelle identiteten til Gyros merkevare. Allerede i desember 2018 hadde de en myk lansering av nettsiden, som inneholder elementer de kan spille videre på i andre flater.

– Vi fant fort ut at det digitale utgangspunktet kunne fungere i alle flater. Det ligger i ryggmargen vår å tenke helhetlig selv om vi jobber digitalt, sier Hans Christian Øren, designer og kreativ leder i Bekk. Han forklarer hvordan prinsippene for gyroskopets mekanisme er overført i designet til Gyro, som interagerer med brukeren gjennom animasjoner og interaksjoner.

– Alle animasjonene er gjort med CSS og JavaScript, hvor underelementene er plassert i perspektiv ved hjelp av 3D-transformasjoner i CSS. Når musen beveger seg over hovedelementet roteres dette i forhold til musens avstand til midten av elementet, forklarer Knut Erik Langdahl, som jobbet som utvikler i prosjektet.

Rådgivende utfordrer og utformer
Kompetent, inspirerende og kreativ var beskrivelsene Gyro ønsket å bli assosiert med. Dette la føringer for den visuelle identiteten i kombinasjon med gyroskop-følelsen. I tillegg skulle det reflektere det uferdige puslespillet i hodet på kundene, der Gyro fokuserer på alle detaljene, ser helheten i prosjektet og får brikkene til å falle galant på plass.

– Vi fikk stort spillerom til å utfordre kunden og teste ulike retninger. Jeg tror det var avgjørende for at uttrykket ble så lekent som det ble. Vi opplevde å få mye tillit fra Gyro, som var en flott, digital moden gjeng å samarbeide med, forteller Nina Inberg, rådgiver i Bekk.

Bekk fungerte som en rådgivende så vel som produserende samarbeidspartner. Etter konseptfasen, da designprosessen startet, var det derfor Bekks oppgave å utfordre Gyro for å holde på prinsippene som var satt, uten at de gikk på akkord med seg selv.

– Vi hadde stor tiltro til alt Bekk leverte, og var avhengig av at de hjalp oss med det helhetlige uttrykket, slik at kundene våre møter en konsistent merkevare i alle ledd. Hans Christian leverte gode og relevante designforslag, samtidig som vi fikk god rådgivning og oppfølging av Nina. Jobben ble til en lek og sluttresultatet fantastisk, avslutter Marius.

Team Gyro: Marius Kveim (leder, Media), Fredrik Hasseleid (digital utvikler), Petter Rydeng Ellingsæter (motion), Eirik Aanonsen (motion), Andres Heger Bratterud (tekstforfatter), Knut Erik Langdahl (utvikler)

Team Bekk: Hans Christian Øren (designer) og Nina Inberg (prosjektleder og rådgiver)

gyro.no