Gull

Even Suseg, Michael Ray V. C. Angeles og Jørgen Gomnes

Lanseringskampanje for Karpe Diem ”Heisann Montebello”

video: Juryens kommentar

Grafisk design
Even Suseg

Konseptutvikling
Michael Ray V. C. Angeles

Fotograf
Jørgen Gomnes
 

Produkteier
Also Known As og Karpe Diem

Prosjektleder
Little Big Sister

Oppdragsgiver
Karpe Diem

Juryens kommentar
Den modige, banebrytende kampanjen for «Heisann Montebello» er mer enn en plateutgivelse, den bringer et sosialt og politisk budskap til det «nye Norge». Ved enkel bruk av noen få designelementer: grisen, fargen rosa, symbolske drodle-illustrasjoner, og en rå fotografisk miks blir meldingen klar og effektiv og favner et bredt publikum. Ironisk bruk av den symbolske rosa grisen (som står for uvitenhet og grådighet) har sterk gjenkjennelseseffekt og vises på alt fra rosa norgesflagg, til fans i rosa hettegensere. Gjennom konsekvent bruk av disse elementene skapes en hel verden; et slags kontrollert kaos i sosiale medier, på konserter og samtlige plateomslag. «Heisann Montebello»-kampanjen utfordrer hip-hop-sjangerens konvensjoner med en god dose intelligens og humor. Hei Karpe Diem!

Diplom

Hyper og Handverk

CD for ”Teorisangboka”

Art direction
Kim Taanevig og Dennis Tönnkvist / Hyper og Eivind Stoud Platou / Handverk

Illustrasjon
Remi Julebø / Deformat

Tekst
Frank Nystuen / Hyper
 

Strategisk rådgiver
Trine Weidal / Hyper

Prosjektleder
Hanne Kopstad / Hyper

Ansvarlig hos kunde
Gro Grotle / Gjensidige

 

Juryens kommentar
Som Norges største forsikringsselskap har Gjensidige satt seg som mål å få ned antall ulykker blant unge i trafikken. Som et ledd i dette har de utviklet Teorisangboka. En morsom og god idé som tar opp og tilgjengeliggjør læring gjennom musikk og tilhørende tekster. Kampanjen er pakket inn som en overdimensjonert refleks — et visuelt ærlig og rått utrykk som treffer målgruppen gjennom det humoristiske aspektet.

Diplom

Handverk

Plakatserie og film ”Sorter restavfallet”

Art direction
Eivind Stoud Platou og Kåre Martens

Illustrasjon
Eivind Stoud Platou

Firma
Handverk

 

Foto
Morten Borgestad

Ansvarlig hos oppdragsgiver
Marianne Heggenhougen / LOOP

Oppdragsgiver
LOOP

Juryens kommentar
Dette er et sjarmerende konsept for en viktig sak: hvordan vi fortsatt håndterer resirkulerbart materiale på en lite bærekraftig måte. Budskapet dramatiseres ved hjelp av barn i en gymsal sammen med mengden materiale som feilaktig havner i restavfallet. Materialet er stilig dandert i ulike former som man finner i en gymsal, og er samtidig grafer. Ujålete og jålete samtidig i en serie med glimrende foto. Formspråk og konsept snakker til målgruppen, som setter pris på den visuelle nostalgien fra 70- og 80-tallet. Et appellerende og annerledes konsept som visuelt er særdeles vellykket utført.

Diplom

Metric Design

Kommunikasjonskonsept for Øyafestivalen

Design
Metric Design

Firma
Metric Design

Oppdragsgiver
Øyafestivalen

Juryens kommentar
Kaotisk og slagkraftig. En gjenkjennelig og virkningsfull kampanje, med en muligens sparsom palett. Til tross for kaoset har kampanjen et overraskende godt informasjonshierarki og fungerer veldig bra både med og uten bilder. Et energisentrum for musikk og mennesker.

Diplom

Neue

Kommunikasjonskonsept for Vibble

Kreativ leder
Lars Håvard Dahlstrøm

Design og art direction
Henrik Wold Kraglund

Firma
Neue

 

Oppdragsgiver
Soundio

www.vibble.co

Juryens kommentar
For musikkappen Vibble er det utviklet en identitet som skal være bærebjelke i all kommunikasjon. Konseptet dreier seg om at man skal leke med musikken, og er visualisert gjennom grafisk bruk av crossfaderen. Fargeflater og typografi følger elegant miksingen, og er med på å tydeliggjøre appens funksjonalitet. Den visuelle kommunikasjonen formidler at dette er gøy og ukomplisert. Appen blir selvforklarende og attraktiv.

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev