Gull

All Tomorrow’s

Plakatserie Lot Lot 14

video: Juryens kommentar

Design
Henrik Tandberg, Levi Bergqvist og Caroline Dahlström

Firma
All Tomorrow’s

Illustrasjon
Kristian Hammerstad / Honest Kristian Hammerstad

Oppdragsgiver
Lot Lot

Juryens kommentar
Antikkens orgier og livet på elektronikaklubben er mye samme greia. Eller, det oppleves i alle fall sånn i denne frisen for Lot Lot, et arrangement for eksperimentell elektronisk musikk. Motiv og typografi fungerer usedvanlig godt sammen. Skriftsnittet refererer til romerske monumenter, den typografiske variasjonen sørger for at det blir fire individuelle plakater, frisen bak binder dem sammen til en helhet større enn summen. Lot Lot har tidligere hatt tilsvarende plakatserier som fungerer som et langt motiv når plakatene settes side ved side, og dette er en svært vellykket videreføring av det konseptet. Plakatene fungerer likevel veldig godt hver for seg, selv om de skulle stokkes i feil rekkefølge. Hver for seg får de en interessant effekt hvor man kun ser deler av et større motiv. Dette gir overraskende utsnitt, som på den første nesten tomme plakaten som kun inneholder en fot. Motivvalg og form er overraskende i kontekst av arrangementet, men like overraskende relevant!

Diplom

Børge Bredenbekk

Plakatserie Middelalderfesten

Design og illustrasjon
Børge Bredenbekk

Oppdragsgiver
Middelalderfesten

Juryens kommentar
Noen ganger er det kun et overraskende møte mellom visuelle elementer som utgjør den lille forskjellen. I dette tilfellet er det den myke blyantillustrasjonen, rik på gråtoner, stilt sammen med couldn´t-care-less-Helvetica som gir plakaten en friskhet. Fint!

Diplom

João Doria de Souza

Plakatserie Classic Album Sundays

Design
João Doria de Souza

Oppdragsgiver
Classic Album Sundays Oslo (Kent Erlend Horne)

Juryens kommentar
En serie sterke, svære grafiske plakater som viser en interessant måte å skape variasjon i en serie. Bruken av grafiske elementer og typografi fra perioden hvor albumet er fra kunne fort bikket over og blitt rene pastisjer, eller også, blitt usynlig og intern. Det grafiske uttrykket er sterkt og direkte, rått og uhøytidlig, og plakatene gjør akkurat det en plakat skal gjøre, ta oppmerksomheten din og suge deg inn. De fungerer i tillegg veldig godt uavhengig av størrelse.

Diplom

All Tomorrow’s

Plakatserie Mono

Design
Henrik Tandberg, Levi Bergqvist og Caroline Dahlström

Firma
All Tomorrow’s

Oppdragsgiver
Mono

Juryens kommentar
God idé å bruke sitater fra musikernes egne sanger! Dette gjør at plakatene på en måte gjør seg selv, og de kan designes relativt raskt. De plakatene som er printet på A3, hvor det er tatt høyde for at man ikke kan trykke utfallende, er mest konsistente. Her er en begrensning snudd til en styrke. De store plakatene er også fine, men henger ikke like godt sammen med de mindre plakatene nettopp fordi de avviker på dette punktet.

Diplom

All Tomorrow’s

Plakater Piknik i Parken-festivalen

Design
Henrik Tandberg, Levi Bergqvist og Caroline Dahlström

Firma
All Tomorrow’s

Stylist
Eirik Slyngstad / Plukk Blomster

Oppdragsgiver
Piknik i Parken

Juryens kommentar
Fargebruk og typografi gjør at plakatene henger fint sammen som en serie. I sin originale form, på festivalområdet, er det ekte blomster mellom glasset og plakatene. Dette skaper et utrolig vakkert forhold og motstand mellom miljø/objekt og informasjon. Litt synd at den trykte versjonen lar typografien trenge gjennom blomstene.

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev