Gull

Neue

Lanseringskampanje for Paleet

video: Juryens kommentar

Design
Benjamin Stenmarck, Norma Bremnes, Henrik Wold Kraglund og Lars Håvard Dahlstrøm

Kreativ leder
Lars Håvard Dahlstrøm

Strategisk rådgiver
Gørill Kvamme

Firma
Neue

Foto
Kristine Jakobsen
 

Stylist
Linda Sande / Pudder

Oppdragsgiver
Klp Eiendom

Juryens kommentar
En forfriskende og finurlig kampanje som rebrander og aktualiserer et tradisjonsrikt stormagasin og løfter det opp til et skandinavisk internasjonalt nivå. Dette er et godt eksempel på at en sterk designstrategi kan være et effektivt verktøy i kommersiell kampanjesammenheng, der man tør å la det visuelle være bærende elementer i kommunikasjonen. Kampanjen har en sterk dualitet mellom det absurde og det vakre, det elegante og det rebelske, og mellom kunst og populærkultur. De visuelle kontrastene utfordrer, stimulerer og stiller spørsmål som skaper spenning og tar oppmerksomhet. Vi får lyst til å se mer, vi blir nødt til å besøke Paleet.

Diplom

Kitchen Reklamebyrå

Organisasjon La FM Leve

Art direction
Per Erik Jarl

Design
Pia Emilie Lystad og Caroline Weseth

Firma
Kitchen Reklamebyrå

Tekstforfatter
Christian Hygen

Prosjektleder
Vicktoria Hauk

Konsulent
Haakon Dahl

Oppdragsgiver
Norsk Lokal - Radio Forbund

tothejury.no/lafmleve

Juryens kommentar
Skarp tekst og gjennomført grafisk underholdning i stram regi, dette er en passe rar protestkampanje som vekker oppsikt og provoserer på en underspilt og sjarmerende måte. Ved å spisse målgruppene hinsides all fornuft blir den allmenngyldig og humoristisk.

Diplom

Anti Bergen

Kampanje for Festspillene program 2015 Brand Art Project

Kreativ leder
Endre Berentzen

Art direction
Robert Dalen

Firma
Anti Bergen

Filmfotograf
Fred Jonny

Videoproduksjon
Ole Jørgen Larssen og Per Gunnar Fordal / TYD

Styling
Caroline Skjelbred

Hair & makeup
Shlomi Ruimi

Modell/danser
Vebjørn Sundby og Guro Nagelhus Schia

Oppdragsgiver
Festspillene i Bergen

www.fib.no/anti

Juryens kommentar
Med en kontinuerlig lek og eksperimentering med signaturmønsteret fra identitetsprogrammet skapes en dynamisk, men gjenkjennelig visualitet. Gjennom et konsistent grafisk og typografisk konsept, og solid implementering på tvers av mange flater og formater, trer merkevaren fram med stor klarhet.

Diplom

NonFormat

Kampanje for musikkfestival Only Connect – JG Ballard

Design
Kjell Ekhorn og Jon Forss

Firma
NonFormat

Oppdragsgiver
nyMusikk

Juryens kommentar
Høy produksjonskvalitet og et skarpt visuelt konsept, utført med sterke grafiske og typografiske grep, gjør kampanjen til en stimulerende del av selve festivalen, en selvstendig kommentar til tematikken. Den har et nesten kommersielt uttrykk, helt uten å svekke integriteten til det spissede arrangementet.

Diplom

Anti og NonFormat

Kampanje for boklansering Mordknull

Art direction
Kjetil Wold og Kjell Ekhorn

Firma
Anti og NonFormat

Foto / film
Stephen Butkus og Niels Theissen

Installasjon / skulptur
Josefin Johanson / Josefin Johanson studio

Prosjektleder
Marte Schei

Oppdragsgiver
Cappelen Damm

Juryens kommentar
Mordknull av Odd Magnus Williamson er en bok som skildrer et dypt mørke og en morbid historie. Historien presenteres ikke alene i ord og innhold, men også gjennom spenstige og overraskende uttrykk av dekorativ typo-design. Ved hjelp av en instagramkonto med stor fanskare når de små, morbide promofilmene sitt marked og skaper nysgjerrighet for boken. Media plukker oppskriftsmessig opp hypen, og vips, en effektiv kampanje er skapt med relativt få virkemidler.

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev