Gull

Anti Bergen

Visuell Identitet Acapo

video: Juryens kommentar

Kreativ leder
Endre Berentzen og Eric Amaral Rohter

Senior designer
Endre Berentzen, Robert Dalen og Eric Amaral Rohter

Art director
Robert Dalen

Digitalt ansvarlig
Eric Amaral Rohter
 

Design
Filipe Ferreira og Sindre Holm

Prosjektleder
Robert Dalen

Firma
Anti Bergen

Fotograf
Magne Sandnes

Juryens kommentar
En identitet som elegant dechiffrerer noe så abstrakt som idéer og skapelsesprosesser. Med et gjennomgående presist, kvalitativt og solid design som er både tillitsvekkende og inspirerende på samme tid, står dette bidraget for nytenking i en vanligvis kjedelig og tradisjonell bransje.

Gull

New Work Studio og Byggstudio

Identitet Aurlandskoen

video: Juryens kommentar

Konseptutvikling
Jodie Gatlin og Sofia Østerhus

Firma
New Work Studio og Byggstudio

Juryens kommentar
Historien om Aurlandskoens pennyloafers går som en rød tråd gjennom identiteten. Fra skrifttypen – sen 1800-talls groteskskrift av typen du finner på gamle fabrikkskilter og maskiner – via grafiske elementer – som tiøring-emblemet og skostørrelsesiffrene – til materialvalg, bildebruk og tekst. Det nostalgiske uttrykket lener seg ikke på billige effekter, men snarere på godt gammeldags håndverk. Profilen har få elementer, men hvert element har en god historie som underbygger helheten.

Diplom

Birgers Oterutleie

Visuell profil Birgers Oterutleie

Art direction
Birger

Firma
Birgers Oterutleie

Juryens kommentar
Dette er tre otere i én – en fest, en parodi OG en visuell profil. En original og veldig gøyal tvist på det stringente begrepet designmanual. Det finnes ingen begrensninger for Birger. Bare skaperglede. Alt handler utelukkende om skapergleden. Vi leier gjerne en oter eller tre.

Diplom

Heydays

KK Wind Solutions

Design
Lars Kjelsnes

Konseptutvikling
Heydays

Firma
Heydays
 

Animasjon
Maik Bluhm / CATK

Strategisk rådgiver
Henrik Hyldgaard

Juryens kommentar
Et friskt pust i en ofte statisk, komplisert og teknisk formverden. Mønsteret er profilens styrke og brukes på en innovativ måte. Elementet, som er løst inspirert av vindmølleblader, fungerer like godt i trykte så vel som bevegelige medier.

Diplom

Uniform

Visuell identitet Ibsenfestivalen 2014

Design
Andreas Rød Skilhagen

Firma
Uniform

Rådgiver
Jan-Otto Jacobsen

Oppdragsgiver
Nationaltheatret

Juryens kommentar
Sterkt og tydelig, med en lysende gul signalfarge, lyser Ibsenfestivalen opp byen. Den begrensede paletten og typografien står bunnsolid, men føles samtidig forfriskende, og skaper en fin balanse mellom tradisjoner og samtid.

Diplom

Kitchen Reklamebyrå

Identitet Queen Sonja Print Award

Art direction
Marianne Sæther og Torkel Bjørnstad Sveen

Design
Marianne Sæther

Firma
Kitchen Reklamebyrå

Konsulent
Rune Roalsvig

Prosjektleder
Ellen Sørnes og Suzanne Bonnevie Lorch

Øvrig bidragsyter
Helene Melseth Flaaen

Oppdragsgiver
Det Kongelige Slott

Juryens kommentar
Queen Sonja Print Award er en konservativ, men vel utført identitet. Stiftelsen belønner annethvert år en fremragende kunstner innen grafisk kunst. De visuelle virkemidlene henger godt sammen med temaet, kobber, både fysisk og som eneste tone i en ellers fargeløs kontekst. Uttrykket forsterkes av skrivemaskinskriften Orator – satt nesten utelukkende i én størrelse – samt rå fotografier og en rendyrket logo.

Diplom

Neue

Visuell identitet Paleet

Design
Nora Bremnes, Benjamin Stenmarck, Lars Håvard Dahlstrøm, Henrik Wold Kraglund og Erlend Tangen Istad

Kreativ leder
Lars Håvard Dahlstrøm

Firma
Neue

Strategisk rådgiver
Gørill Kvamme

Fotograf
Kristine Jakobsen

Oppdragsgiver
Klp Eiendom

Juryens kommentar
Profilen fremstår som et friskt pust i et segment som gjerne setter kommersielle hensyn fremfor det ekspressive og abstrakte. Lett og behagelig fargepalett i kombinasjon med sterke og gjenkjennbare profilbilder gir et åpent og moderne uttrykk. Det nyrenoverte kjøpesenteret setter en eksklusiv arkitektonisk ramme hvor profil og materialvalg står i harmoni med omgivelsene. Et sterkt univers som skaper interesse og begeistring.

Diplom

All Tomorrow’s

Visuell identitet Mono

Design
Henrik Tandberg, Levi Bergqvist og Caroline Dahlström

Firma
All Tomorrow’s

Oppdragsgiver
Mono

cafemono.no

Juryens kommentar
Punkrock-estetikk blandet med et stramt og enkelt grid, gjør at Mono fremstår som en tydelig, men samtidig leken avsender. Ulike artister promoteres ved typografisk utforming av sangtekster fremfor foto, og bidraget sjarmerte juryen med sitt formspråk.

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev