Westerdals nye profil


Nye Westerdals – Oslo School of Art, Communication and Technology (Westerdals Oslo ACT) er slått sammen av de tre læringsmiljøene NISS, NITH og Westerdals. Om få uker åpner den nye høgskolen dørene for over 1600 studenter, og det prisvinnende designbyrået Anti Inc gir en pulserende studiestart med ny visuell drakt.

Wact Profilelementer

– Prosessen forut for utviklingen av ny visuell profil har vært ekstremt viktig. Den har gitt oss et verdigrunnlag vi kan stå med i hverdagen og som gir føring i alt vårt arbeid. I den visuelle identiteten søkte vi en form som var samlende, nysgjerrig, raus og som tåler tidens tann, sier Vibecke Osfoss, Westerdals’ prosjektleder for utvikling av ny visuell identitet.

Fra de tre institusjonene har studenter, administrasjon og lærerstab gått sammen om å finne nerven, stammespråket og DNAet til Westerdals Oslo ACT. Et avtrykk som ikke bare er en formgivning av navn, men et avtrykk som er dynamisk og samlende.

– Prosessen har vært ledet an av interne krefter, med bidrag fra kompetanser på tvers av studiene. I løpet av våren har studenter og ansatte møttes i workshops og arbeidsgrupper for å diskutere hva og hvem den nye høyskolen skal være – og ikke være. Vi inviterte til slutt fire designbyråer til en pitch, og til slutt falt valget av designpartner på Anti Inc.

– Anti var tydelige og konseptuelle, utfordret og engasjerte. Vi jobber med fremtidens utfordringer og hos Anti og Gaute fant vi en uredd partner med god faglig kompetanse, sier Vibecke Osfoss.

– Hovedutfordringen med den visuelle identiteten var å samle og bevare energien hvert læringsmiljø tok med seg inn i sammenslåingen. Å skape en felles plattform for studentmassen og de ansatte som er like dynamisk som hverdagen de utvikler seg i, forteller Gaute Tenold Aase, designer i Anti Inc.