Sterk Reklame kårer fredag årets vinnere


Sterk Reklame — Norges nest største reklame- og designkonkurranse, kårer årets vinnere på Hall Toll i Stavanger, fredag 14. november kl.1930. Sterk Reklame er en regional konkurranse som skal vise resten av Norge hva som er det beste av reklame og design i Stavanger-regionen.

Sterk Reklame har som mål å:
• bidra til å heve ambisjonsnivået for regionens mange utøvere av reklame og design
• inspirere til nytenkning og dristighet blant regionens kommunikasjonsaktører
• skape større engasjement blant regionens reklame- og designbyråer, utøvere, annonsører og medier omkring hvordan god kommunikasjon kan være
• synliggjøre verdiøkningen, funksjonen og engasjementet våre bidrag gir Stavanger-regionen

- Jeg har lang juryerfaring fra innland og utland, men dette er mitt første møte med en regional konkurranse. Det som slo meg, var det totale fraværet av taktisk dømming i juryen. For i mitt fordomsbilde, var dette det jeg fryktet mest. Men rausheten er stor i oljebyen, og det samme er håndverket. Det var en god idéhøyde, mange kompliserte oppgaver gjort tilgjengelige – men jeg ble slått i bakken av nivået på teksthåndverket og grafisk design. Ikke misforstå meg, det var en bra nivå totalt sett, men regionen har en kjærlighet for faget som synes i uttakene. Det er mye god design som evner å kommunisere – som ikke er bare pynt. Det er mange veldreide tekster, som vitner om kreatører som kan holde taket i forbruker, som ikke bare formulerer fjongt. Som en ydmyk Oslogutt så var det veldig inspirerende å få lede denne juryen. Det var løye!, uttaler Tore Woll, juryformann og kreativ leder i Llowbank, Oslo.

- I år har vi hatt vi hatt hele 166 bidrag. Fra 16 antall byråer. Dette er en stor vekst fra årene før. Vi ser at bransjen i regionen forandrer seg fra klassisk reklame til mer spenstig bruk av design med hele 27 bidrag i Grafisk Design Identitet kategorien i motsetning til 13 i Kampanje. Det som overasket årets jurye mest var kanskje at Grafisk Design, trykte medier hadde hele 23 bidrag. Vi ser også at digitale medier mer integrert i alle kreative løsninger, forteller Sanda Zahirovic, styringsgruppen Sterk Reklame og kreativ leder, Melvær&Lien.

- Totalt 125 regionale utøvere vil delta på prisutdelingen. I tillegg kårer vi GÅ UT prisen i samarbeid med JCDecaux og for første gang i år sendes Grand Prixen til den nasjonale konkurransen, Gullblyanten. Det er veldig viktig for oss å synliggjøre både konkurransen, bidragene og regionen, sier Maren Goa, styringsgruppen Sterk Reklame og planner, Fasett.

Juryemedlemmer 2014:
Tore Woll, kreativ leder, Llowbank (juryformann)
Torny Hesle, kreatør, McCann Norway
Torjan Rood Vastveit, freelancer
Silje Herget, rådgiver, Melvær & Lien
Mariken Steen, kreativ leder, Phantom Film
Morten Ek, kreativ leder, Oktan Stavanger

Sterk Reklame er en frivillig gruppe satt sammen av Stavangerbyråene:
Procontra
Oktan
Fasett
Melvær&Lien
Last Friday
Drivkraft


Sanda Zahirovic (40739055) og Maren Goa (97627212) kan besvare nærmere spørsmål angående konkurransen og prisutdelingen.