tilbake

24. mar 2017

— Nyhet, Design, Illustrasjon, R21

Siste helg: Høstutstillingen — Plakater og kataloger, 1882—2016 (16.-26.03)

Gjennom 130 avviklingsår har Høstutstillingen opparbeidet seg et rikt materiale av utstillingskataloger og plakater. Disse har ikke blitt utstilt tidligere. Mange av plakatene og katalogene er laget av kjente tegnere/kunstnere/designere som Andreas Bloch, Willibald Storn, Leif Anisdahl, Paul Brand og Terje Roalkvam — og de siste årene NODE, Eriksen/Brown og Yokoland. Så nå, i utstillingens 130. avviklingsår børster vi støv av arkivet og ønsker velkommen til utstilling på Grafill: Høstutstillingen — Plakater og kataloger, 1882–2016. Utstillingen er kuratert av Aslak Rønsen fra Yokoland og journalist og designer Thea Urdal.

Velkommen til utstillingsåpning
Torsdag 16. mars klokka 18.00

Grafill R21
Rosenkrantz gate 21, Oslo

Åpningstider
man-fre 9-17
torsdag 9-19
lør-søn 12-16

Utstillingsåpning

  • Foto: Christian Melstrøm

Høstutstillingen ble etablert i samme tidsrom som elektrisiteten kom til Norge. Idet dørene skulle åpnes for aller første gang i 1882 ble det imidlertid ikke spart på noen ting, og billettprisene var også prisjustert deretter: 25 øre for inngangsbillett i dagslys, og det dobbelte for en kveldsseanse — varmt opplyst av glødepærer. Atmosfære og god romfølelse har følgelig vært prioritert gjennom hele Høstutstillingens historie. Fra 1930 har Høstutstillingen hatt tilholdssted på Kunstnernes Hus; et bygg som med sine ubestride overlyssaler nærmest er uløselig knyttet til utstillingen som finner sted hver høst. I forbindelse med Høstutstillingens 130. avviklingsår stiller Norske Billedkunstnere imidlertid ut et kuratert utvalg av utstillingens plakater og kataloger fra arkivet på Grafill i Rosenkrantz gate.

Da Charlotte Dølvik tok over som utstillingsleder for Høstutstillingen i 2011 hadde hun et sterkt ønske om en tydeligere konseptuell grafisk tilnærming og profil. Som i billedkunsten finnes det også flere tydelige stemmer i det norske designmiljøet og Høstutstillingen ønsket å knytte til seg designere som hadde fokus på kunst og kultur. Det første byrået Høstutstillingen jobbet med i 2011, NODE, fabulerte frem et design som lente seg sterkt på utstillingens historikk — med bruk av sitater fra kritikere og kunstnere, samt en typografi inspirert av tidlige kataloger. Dette vekket interesse, både hos publikum og kritikere og ikke minst hos de ansatte innad i Høstutstillingen. Dette initierte arbeidet med å digitalisere samtlige utstillingskataloger, fra 1882 og frem til i dag.

I 2012 innledet Høstutstillingen et nytt samarbeid, denne gang med Eriksen/Brown. Her var det ingen grenser for kreativitet og fra 2012 og frem til 2015 sto de for utstillingens design, med kataloger og plakater — like eksperimentelle og nytenkende hvert år. Da Høstutstillingen skulle finne et nytt studio å samarbeide med i 2016 ble også et dypdykk i plakatarkivet foretatt. Arkivet er svært underfunding og omfangsrikt, og favner bredt — likt Høstutstillingen selv. Det ble fort klart at dette var innhold som måtte deles med et publikum. Materialet har ikke tidligere vært dokumentert eller tilgjengeliggjort i etterkant av utstillingene, til tross for at mange av plakatene og katalogene er laget av kjente tegnere/kunstnere/designere som Andreas Bloch, Willibald Storn, Leif Anisdahl, Paul Brand og Terje Roalkvam — og de siste årene nevnte NODE, Eriksen/Brown og Yokoland.

Men hvordan kuraterer man en utstilling med plakater og kataloger fra 1882 til 2016? Spesielt når det er flere tiår hvor plakater ikke lar seg oppdrive, og informasjonen er mangelfull. Det ble tydelig at utstillingen kom til å handle like mye om fraværet av trykt innhold, som den faktiske fysiske tilstedeværelsen av plakater og kataloger. Heldigvis var dette en ide som også vår nye designer i 2016, Aslak Gurholt Rønsen fra Yokoland og vår medarbeider samme år, journalist og grafisk designer Thea Urdal, var interesserte i å ta videre. De har kuratert, koordinert og designet denne utstillingen. Utstillingen rommer også fire svært gamle plakater på utlån fra Nasjonalbiblioteket.

Så nå, i utstillingens 130. avviklingsår ønskes publikum velkommen til Grafill for å se en annen side av Høstutstillingen: Høstutstillingen — Plakater og kataloger, 1882–2016.

Samtale om Høstutstillingen — Grafisk design og kulturinstitusjonene
Torsdag 23. mars klokka 18.00

I forbindelse med utstillingen avholdes det torsdag 23. mars en panelsamtale på Grafill med Aslak Gurholt Rønsen (Yokoland), Anders Hofgaard (NODE), samt Ian Brown og Linn Eriksen (Eriksen/Brown). Ordstyrer er journalist og grafisk designer Thea Urdal. Vi ønsker blant annet å sette søkelyset på Høstutstillingens grafiske utvikling — og har invitert designerne som står bak designarbeidet fra 2011 til i dag. Samtalen vil videre utforske hvordan grafiske designere forholder seg til store kulturinstitusjoner, både med tanke på anbudsrunder, samt interne ansettelser — og hvordan man forholder seg til samarbeid og vennlig konkurranse.

Grafill R21
Rosenkrantz gate 21, Oslo

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev