Gratulerer til alle vinnere i Årets vakreste Bøker 2017!


Torsdag kveld var norske formgivere og bokbransjen samlet på Sentralen for å hedre Årets vakreste bøker 2017. Til sammen 47 bokverk ble premiert, og prisene gikk til bøkenes illustratører, designere og tegneserieskapere. Årets vakreste Bøker er den eneste konkurransen som hedrer den visuelle delen av bokbransjen. Konkurransen har en lang og viktig tradisjon som strekker seg helt tilbake til 1933.

Blant de premierte bøkene velges én bok ut som årets vakreste bok, og prisen gikk til grafisk designer Rune Døli, bilderedaktør Guri Dahl og tekstforfatter og redaktør Rita Leppiniemi for monumentalverket ’I´d love the key to the master lock’ om kunstneren Bård Breivik. Juryen sier om boken: Boken skapte stor begeistring hos juryen. Et omfattende bokverk som er gjennomtenkt i alle dets detaljer. Det grundige utarbeidede malsystemet som ligger til grunn for utformingen muliggjør en dynamisk, men samtidig kontrollert og samlende fremstilling av det varierte materialet. Dette grepet fremheves av gjennomsiktigheten i papiret. Tekster av ulik art har forskjellig utforming og typografi innenfor samme system. Boken holder høy trykkteknisk kvalitet på ubestrøket papir, med innslag av bestrøket papir for å løfte frem enkelte bildesekvenser. Boken har blitt et elegant og vakkert monumentalverk over en stor kunstner.

Bokkunstprisen 2017 ble tildelt Guttorm Guttormsgaard. Bokkunstprisen deles hvert år ut til en person eller virksomhet som arbeider med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker, eller som på andre måter fremmer god bokkunst. Årets vinner har på forskjellige måter arbeidet med alle disse feltene. Han er billedkunstner, men gjennom hele hans kunstnerskap har boken hatt en sentral plass. Bokkunstprisen ble delt ut for første gang i 1957. Siden da har en rekke kulturpersonligheter mottatt prisen. Styret i Grafill står for utvelgelsen.

Fredag 31. mars åpner en utstilling i Grafill R21 med alle vinnerbøkene. 

Under er en oversikt over vinnerne i årets konkurranse. En mer fullstendig presentasjon av vinnerne finnes på www.grafill.no/avb:

Skjønnlitteratur - Barn og ungdom #


Diplom til Kristoffer Kjølberg for
Verdens verste bursdag
Av Marius Horn Molaug
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Hyppige vekslinger mellom tekst og humoristiske illustrasjoner fremmer leselysten hos målgruppen. Mange fine detaljer på hvert oppslag, og små fargeinnslag på enkelte av illustrasjonene skaper variasjon og rytme. God lesbarhet og mye humor.


Sølv til Gunvor Rasmussen i Gunvor Handmade Illustration, Øystein Vidnes og Silje Nes for
Fantasiboka
Redaktør: Simone Stibbe
Skald

Juryens kommentar: Et gjennomført og helhetlig visuelt univers. Ulike størrelser og plasseringen av illustrasjonene gir et variert og spennende uttrykk. Papirvalget underbygger illustrasjonsuttrykket, og de typografiske grepene bidrar til god lesbarhet hos målgruppen.


Gull til Mari Kanstad Johnsen og Torill Stranger for
Eg er eg er eg er
Av Ruth Lillegraven
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: Elegant og bevisst bruk av store flater i en spennende og utradisjonell fargepalett. Håndskrevet typografi på omslaget bidrar til et helhetlig visuelt uttrykk. En vakker kontekst for diktlesning, og bruken av farget papir skaper fine brudd og taktskifter.

-

Skjønnlitteratur - Voksen #


Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Vannfall
Av Atle Håland
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Tittelen på boken er likestilt med navnet på forfatteren, noe som på enkelt vis kommuniserer at dette er en personlig skildring. De enkle illustrasjonene underbygger det personlige aspektet og synliggjør deler av bokens handling. En uvanlig, men harmonisk fargepalett. Trykk og materialvalg er passende og av høy kvalitet.


Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for
Nylig historikk
Av Audun Mortensen
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Et tydelig visuelt konsept som kommuniseres ved hjelp av subtile virkemidler. Referansen til Instagram synliggjøres på omslaget gjennom en gjenkjennelig fargegradering fra bildedelingstjenestens visuelle profil. Man har klart å unngå klisjeer, stolt på ideen og unngått å falle for det overforklarende. Oppmerksomhetsbehovet som ligger til grunn for å poste på sosiale medier tydeliggjøres gjennom bruken av en utradisjonelt stor tekststørrelse. Dette bidrar også til å gi boken et unikt og gjennomført visuelt uttrykk.


Gull til Aslak Gurholt i Yokoland for
Wunderkammer (27 kataloger)
Av Nils Chr. Moe-Repstad
Flamme Forlag

Juryens kommentar: En overraskende bok i all sin enkelhet. De innholdsmessige utfordringene, med forhåndsdefinerte linjeskift, brukes aktivt i alle de formmessige valgene som er tatt. Teksten styrer formatet på boken, og konseptet underbygges ytterligere av at det er valgt et tynt papir på innholdet. På tross av mange sider og få visuelle virkemidler, oppleves boken funksjonell og oversiktlig.

-

Skjønnlitteratur - Bildebok #


Diplom til Rune Markhus for
En skrue løs
Av Rune Markhus
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: En visuell fortelling med en rekke originale fortellertekniske grep. Stilsikker bruk av tegneserieruter. Vekslingen mellom røde og blå nyanser på illustrasjonene gir et sobert og helhetlig uttrykk. Nyskapende historie med et passende og komplementerende visuelt språk.


Diplom til Øyvind Torseter for
Fuglefrakken
Av Inger Marie Kjølstadmyr
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Et lekent illustrasjonsuttrykk og en harmonisk fargebruk gjør boken innbydende og spennende. Den hvite margen strammer fint opp de ellers aktive illustrasjonene. Fuglefrakken, som har historiens hovedrolle, fremheves og skiller seg ut visuelt gjennom en distinkt bruk av skraveringer. Et originalt og virkningsfullt fortellergrep.


Sølv til Mari Kanstad Johnsen for
Jeg rømmer
Av Mari Kanstad Johnsen
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Stilsikker og gjennomført bok med en historie formidlet gjennom tegneseriegrep. Boken er preget av dristige farge- og teknikkvalg. Hvert oppslag er flotte enkeltverk, men fungerer samtidig som en del av en helhetlig visuell opplevelse.


Gull til Mette Hellenes for
Kyklopsommer
Av Mette Hellenes
Brunt Hull / No Comprendo Press

Juryens kommentar: En sterk, personlig historie formidles på dokumentarisk vis gjennom akvareller og tegninger. En følelsesladet studie av de konkrete, tomme omgivelsene på et landsted i Sverige. Illustrasjonene uttrykker en ro, men kan også gi en følelse av ensomhet og ubehag. Valg av papir fremhever verkene og skaper et inntrykk av å bla i kunstnerens personlige dagbok. Redusert bruk av andre visuelle virkemidler bidrar til å gi kunstverkene den plassen de fortjener.


Gull til Vanessa Baird med Mette Hellenes for
Red Herring. Prednisolon ciclosporin
Av Vanessa Baird

Juryens kommentar: Et originalt og overraskende selvbiografisk verk. De fordreide selvportrettene, som tar utgangspunkt i bivirkningene kunstneren opplever ved bruk av kortison, er personlige og intime. Boken vekker en rekke følelser hos leseren, fra ubehag til medfølelse, og man får ta del i en unik fortelling om kunstnerens eget selvbilde. Valg av papir fremhever verkene og skaper et inntrykk av å bla i kunstnerens personlige dagbok. Redusert bruk av andre visuelle virkemidler bidrar til å gi kunstverkene den plassen de fortjener.

-

Skjønnlitteratur – Illustrert bok #


Sølv til Ånond Versto og David Telnes Fjågesund for
Jomfru Morgonsoli og andre eventyr
Av Olav Solberg
Fingal Forlag

Juryens kommentar: En kledelig tradisjonell bok som gjennom enkle visuelle grep plasserer seg i eventyrsjangeren. Det treholdige papiret har en overflate som kler de analoge illustrasjonene godt. Passende bruk av farger på smussomslaget, og illustrasjonene gjentas på en elegant og sober måte på bokomslaget.


Gull til Svein Størksen for
Papirflygere
Av Thorbjørn Oppedal
Magikon Forlag

Juryens kommentar: Originale illustrasjoner som i sin tydelige form underbygger historiens innhold. Den intense fargen på shirtingen er uventet, men fungerer som en fin kontrast til de falmede postkortene på omslaget. Fine små detaljer, som håndskrevne notater i margen, bidrar til å skape et overraskende og inspirerende visuelt univers.

-

Faktabok - Barn og ungdom #


Diplom til Terese Moe Leiner i Blæst og Ronald Jakobsen for
Skrekkelig jul
av Sveinung Lutro
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Et oversiktlig og ryddig oppslagsverk over julens mørke skapninger. Helhetlig og nøktern fargebruk med passende valg av materialer. Små detaljer, som bruken av matt gull på omslaget og blank foliering på ryggen, løfter totalopplevelsen av boken. Et gjennomført og tydelig visuelt univers.


Sølv til Rune Markhus, Johanne Hjorthol og Majlin Keilhau i Gyldendal Norsk Forlag for
Mensen
Redaktør: Nina Méd
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: En original og uventet utgivelse. På tross av mange ulike visuelle språk oppleves boken helhetlig og gjennomtenkt. Man har unngått klisjeer og tatt innholdet på alvor. Anslaget, med den illustrerte røde bølgen på omslaget, gir et tydelig signal om hva man har i vente. En annerledes bok som evner å appellere til et bredere publikum enn kun sin målgruppe.


Gull til Tora Marie Norberg i Svovel Fabrikk & Butikk for
Jeg elsker Norge
Redaktør: Anitra Figenschou
Figenschou

Juryens kommentar: En detaljrikdom som gjennomgående evner å overraske leseren. På tross av fullpakkede oppslag oppleves boken ryddig og gjennomtenkt. Teksten er lett å lese, og innholdet er en god blanding av seriøse fakta og humoristiske innslag. Gjennomført til minste detalj.

-

Faktabok – Voksen #


Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland og Tim Ng Tvedt for
Da postmodernismen kom til Norge
av Bjarne Riiser Gundersen
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Det visuelle uttrykket på omslaget vitner om en god forståelse for den aktuelle tidsepoken.
Teksten er en hybrid av roman og fakta, noe utformingen av boken underbygger. Papirbytte på bildereferansene i midten av boken bidrar til at det er enkelt for leseren å navigere seg gjennom innholdet. En bok av vår samtid, men med tydelige referanser til fortiden.


Diplom til Rune Døli i Modest og Ivan Brodey for
Stortinget
av Peter Butenschøn
Forlaget Press

Juryens kommentar: Boken er en stilren praktbok som både er typografisk gjennomarbeidet og som stoler på sitt innhold og bildevalg. Det er ikke brukt unødvendige dekorelementer, og estetikken underbygger det klassiske temaet i boken. Et tidløst verk.


Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Stuntpoetenes historie
av Thor Sørheim
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Kompleksiteten i innholdet er sydd sammen til en leken helhet. Papirbytter bidrar til variasjon og taktskifter gjennom boken. Uventede typografiske detaljer og bruk av kontrasterende farger bidrar til et spennende helhetsuttrykk. Fin detalj med matt lakk på det bestrøkede smussomslaget.


Sølv til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo og Steffen Kørner for
Bøkenes hamskifte
Redaktør: Ellef Prestsæter
Kunsthøgskolen i Oslo

Juryens kommentar: En dristig bok i all sin enkelhet. Konseptet kommuniseres tydelig gjennom valg av materialer, og løsningene vitner om en sterk historieforståelse. Omslaget i granitol og kun typografi på ryggen er en elegant oppsummering av bokens innhold. Samspillet mellom form og innhold skaper et smart og gjennomført helhetsinntrykk.


Gull til Rune Døli i Modest, Sune Eriksen, Meritxell Campos Canudas og Carles Puche Rius via byHands for
Innerå + Bø
Av Kari Innerå og Merete Bø
BIE Media

Juryens kommentar: En original kokebok som bryter med konvensjoner fra sin sjanger. De klassiske illustrasjonene skaper variasjon og kontrast til det stramme typografiske uttrykket. Små detaljer, som at det er trykket en svak gul-tone på alle bakgrunner for å fremheve de hvite elementene i matfotografiene, er gjennomtenkt og smart løst. Utfallende bilder skaper variasjon og en fin rytme gjennom boken.

-

Lærebok #


Gull til Monica Németh Preus, Magnus Lunde Engen, Jonas Daniel Aakre og Henriette Stryken Scharning i Emergence  for
Prosjekthåndboka
Redaktør: Heidi Norland
Universitetsforlaget

Juryens kommentar: Et ryddig og stilsikkert oppslagsverk med mange fine detaljer. Godt integrerte illustrasjoner som komplementerer innholdet uten å overdøve teksten. Materialvalget tar utgangspunkt i læreboken som bruksgjenstand, og bidrar samtidig til enkel navigering. Innbydende bok som inspirerer til økt kunnskap.

-

Fotobok/Kunstbok #


Diplom til Ulf Carlson og Lotte Konow Lund for
Dagbøkene Januar  2014 - Februar  2016
av Lotte Konow Lund
Teknisk Industri

Juryens kommentar: Utformingen, med sine tydelige Moleskine-referanser, gir en følelse av å holde kunstnerens originale skissebok i hånden og tar leseren med inn i kunstnerens private sfære. Trykkvaliteten er veldig god, noe innholdet krever. Alle bokens elementer, selv kolofonen og logoene til samarbeidspartnerne, er håndtegnet og bygger opp under det helhetlige konseptet


Diplom til Marianne Bjørnmyr for
An Authentic Relation
av Marianne Bjørnmyr
YONA Editions

Juryens kommentar: Bruk av mye luft på sidene og som pauser mellom oppslagene, gir boka et poetisk uttrykk og en tydelig rytme. Teksten er adskilt fra bildene som en bok i boken, noe som gjør det mulig å lese mens man blar gjennom bildeseksjonen. Valget av et treholdig papir som endrer karakter over tid kan i enkelte tilfeller være uheldig, men her er det svært passende. Ensomheten i historien underbygges på en god måte av bokas estetikk.


Sølv til Anette L´orange i Blunderbuss og Tonje Bøe Birkeland for
The Characters
av Tonje Bøe Birkeland
Bergen Kjøtt

Juryens kommentar: Sveitsisk innbinding med åpen rygg og samtidig et beskyttende omslag er en flott og funksjonell løsning, som blant annet gjør at fotoboken åpner seg fint og ligger flatt. Tittelen er tydelig preget i omslaget på tross av den grove shirtingen. Grepet med fargegradering på faksimilene i midtoppslagene fungerer overraskende godt. Papirvalget kler bildematerialet og konseptet bak boken. Detaljer som notater i margen og plassering av bildetekster er elegant løst.


Gull til Rune Døli i Modest, Guri Dahl og Rita Leppiniemi for
Bård Breivik - I´d love the key to the master lock
Redaktør: Jorun Veiteberg
Fagbokforlaget

Juryens kommentar: Utsøkt trykkvalitet og typografi. Gjennomsiktigheten i papiret fremhever det matematiske utgangspunktet for satsspeil og layout, som igjen er basert på Bård Breiviks kunstnerskap. En gjennomført bokproduksjon på alle måter.

-

Bokomslag - Barn #


Diplom til Sveinung Sudbø i Originalkopi for
Ikaros Olsens kamp for å nå toppen 2: TV-krigen
Av Bjørn Ingvaldsen
Gyldendal Norsk Forlag


Juryens kommentar: Et omslag med kraftige farger og former som tiltrekker seg oppmerksomhet uten å skrike. Teksten er flott integrert i illustrasjonen. Omslaget, med sine mange finurlige detaljer, fungerer godt både på avstand og tett på.


Sølv til Mari Kanstad Johnsen og Torill Stranger for
Eg er eg er eg er
Av Ruth Lillegraven
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: En elegant komposisjon med luftige, store flater, uvanlige fargevalg og håndskrevet typografi gir omslaget en vakker helhet. Illustrasjonen fortsetter over bokens rygg og bakside og passer godt til en diktbok for barn.


Gull til Marine Schneider og Svein Størksen i Magikon for
Jeg er Livet
Av Elisabeth Helland Larsen
Magikon Forlag

Juryens kommentar: Fargepaletten på omslagsillustrasjonen og omslaget for øvrig er flott avstemt. Den spennende detaljrikdommen innbyr til å plukke opp boken. Mørkegrønn shirting med tittel i sølvfolie løfter kvalitetsinntrykket.

-

Bokomslag - Ungdom #


Diplom til Robin Snasen Rengård i byHands for
Thea2
Av Tore Oksholen
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Et overraskende omslag som bryter med sjangerens konvensjoner. Valget av en monospace til tittel og annen tekst passer godt til illustrasjonen av t-banenettet. Illustrasjonen endrer karakter på baksiden og hinter om bokens uhyggelige innhold på en kreativ måte.


Sølv til Helene Brox for
Det er bare kjærlighet
Av Sverre Henmo
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Illustrasjonen samspiller godt med bokens format. Den vekker nysgjerrighet og inviterer til å åpne boken. Et ganske enkelt omslag løftes av pregede detaljer. All tekst er håndskrevet og binder det hele fint sammen.


Gull til Rune Markhus, Johanne Hjorthol og Majlin Keilhau i Gyldendal Norsk Forlag for
Mensen
Redaktør: Nina Méd
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Et humoristisk og originalt valg av omslagsmotiv med tanke på bokens tematikk. Flodbølgen og boktittelen fremheves av en hensiktsmessig bruk av spotlakk. Omslaget favner bredt og når trolig ut til en større målgruppe enn hva man kunne forvente av en slik bok. Her har man unngått klisjéer og gjort noe uventet og iøynefallende med tydelig symbolikk.

-

Bokomslag - Voksen #


Diplom til Andreas Töpfer, Øystein Vidnes og Stefan Ellmer for
Frankenstein eller den moderne Prometevs
Av Mary Shelley
Skald

Juryens kommentar: Kraftfull i sin enkelhet. Bruken av sterke signalfarger og tidløse illustrasjoner med tydelig symbolikk står godt til den nøytrale typografien, som er spesiallaget for utgivelsen. Det innbundne omslaget i flexibinding er utradisjonelt for sjangeren, og gir bøkene en taktil kvalitet, samtidig som det er funksjonelt.


Diplom til Andreas Töpfer, Øystein Vidnes og Stefan Ellmer for
Forvandlinga og andre forteljingar
av Franz Kafka
Skald

Juryens kommentar: Kraftfull i sin enkelhet. Bruken av sterke signalfarger og tidløse illustrasjoner med tydelig symbolikk står godt til den nøytrale typografien, som er spesiallaget for utgivelsen. Det innbundne omslaget i flexibinding er utradisjonelt for sjangeren, og gir bøkene en taktil kvalitet, samtidig som det er funksjonelt.

Sølv til Rune Døli i Modest, Sune Eriksen, Meritxell Campos Canudas og Carles Puche Rius via byHands for
Innerå + Bø
av Kari Innerå og Merete Bø
BIE Media

Juryens kommentar: Original og annerledes i sin sjanger. Formatet bryter med kokebok-konvensjonene, samtidig som innbindingen er funksjonell og sørger for at boken åpnes fint og ligger flatt. De klassiske illustrasjonene skiller boken fra de mer vanlige fotobaserte kokebok-omslagene og gjenspeiler bokens fokus på råvarer. Typografien og overraskende signalgrønt for- og baksatspapir skaper en interessant kontrast mellom det moderne og det tradisjonelle

Gull til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo og Steffen Kørner for
Bøkenes hamskifte
Redaktør: Ellef Prestsæter
Kunsthøgskolen i Oslo

Juryens kommentar: Dristig i all sin enkelhet. Her har man turt å ikke vise noe som helst på omslaget, bortsett fra tittelen i gullfolie på ryggen, for å rendyrke et konsept. Omslagets tradisjonelle form peker bakover i tid samtidig som det stiller spørsmål om bokens plass i fremtidens bibliotek. Det er en løsning som ikke ville fungert på de fleste andre bøker, men som er perfekt for akkurat denne. Materialvalg, innbinding og taktilitet gjenspeiler innholdet og vitner om god historieforståelse.

-

Tegneserier #


Diplom til Anders N. Kvammen for
Ungdomsskolen
av Anders N. Kvammen
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Den enkle streken underbygger det personlige aspektet av historien, og bruken av variert skravering skaper liv i rutene. Hverdagslige scener oppleves følelsesladede og intense gjennom de uttrykksfulle illustrasjonene.


Sølv til Sigbjørn Lilleeng for
Mellom planeter
av Sigbjørn Lilleeng
Jippi Forlag

Juryens kommentar: En dempet, helhetlig fargebruk samler de detaljrike bildene. Temposkiftene i boken fungerer bra, og spesielt i begynnelsen og slutten av boken har man turt å ha luft på og mellom sidene. Den brune tonen på teksten er et interessant grep som gjør at den blir godt integrert i tegningene.


Gull til Kristian Hammerstad for
Trigrammaton
av Kristian Hammerstad
Jippi Forlag

Juryens kommentar: En kraftig fargebruk og en stilsikker strek preger dette gjennomførte arbeidet. Samtidig som tegningene forteller en lengre historie står de også godt på egen hånd som enkeltverk. Store stemningsskifter mellom det humoristiske, absurde og det morbide holder på leserens oppmerksomhet.

-

Serier #


Diplom til Henrik Haugan, Kim Andre Fosslien Ottesen, Beth Heald, Moa Nordahl og Sofie Apelseth Platou i Snøhetta for
Kataloger til utstillingsserien +Munch
Hatje Cantz Verlag og Mercatorfonds

Juryens kommentar: Serie-preget ivaretas av det enkle plusstegnet selv om hver bok er individuelt utformet med tanke på format-, typografi- og fargevalg. Layouten har en fin rytme og variasjon, samtidig som kunstnerne sidestilles på samme måte som i utstillingene.


Diplom til Magnus Voll Mathiassen for
Gyldendal klassikere
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Det enkle, grafiske illustrasjonsuttrykket med detaljer i sølvfolie knytter omslagene til historiene og byene de foregår i. De forskjellige ryggtykkelsene styrer størrelsen på typografien og luften mellom bokstavene. En overraskende, men velfungerende fargepalett på hele serien.


Sølv til Andreas Töpfer, Jan Freuchen og Sigurd Tenningen for
Sparebluss
Lord Jim Publishing

Juryens kommentar: Lomme på utsiden av omslaget med kort stukket inn er et overraskende og originalt grep. Kortene gir individuelle kvaliteter til hver bok, men sørger for at de står sterkt sammen som serie. Kortet sørger også for å stive opp den ellers myke boken. Formatet og det myke papiret gir en håndlagd følelse. Typografi og andre designvalg på innsiden er individuelt tilpasset hver enkelt bok.


Gull til Ulf Carlsson og Henrik Haugan for
Statens vegvesens serie om kunstsatsningen langs nasjonale turistveger
Forlaget Press

Juryens kommentar: Det enkle, men elegante magebåndet gir bøkene et tydelig serie-preg, og tillater samtidig veldig varierte omslag. Sterke kontraster i materialvalg, for eksempel mellom magebåndet og omslaget, og mer subtile kontraster mellom taktilitet og fargenyanser, gir en fin variasjon samtidig som det ivaretar en sterk helhet.

-

Åpen klasse #


Diplom til Eline Straumfors for
Casa Appelsin
av Asbjørn Inge Straumfors

Juryens kommentar: En vakker og sober løsning på noe som lett kunne falt inn i de visuelle klisjéene. En intim bok som gir leseren et originalt innblikk i livet til designerens morfar gjennom en rekke Facebook-statuser. Materialvalget og fargen på omslaget er lekent og underbygger tittelen med en lun humor. Enkle, men smarte grep som ukenummererte sider og årstall i yttermargen gjør det lett å navigere og få oversikt.


Sølv til Georg Rutishauser og Arve Båtevik for
Annaïk Lou Pitteloud - Folder
av Annaïk Lou Pitteloud
Edition Fink

Juryens kommentar: Enkle visuelle grep, som små variasjoner i fargenyansene, er veldig godt utført. Bruken av lakk på kun den ene siden av det bestrøkede papiret er et eksempel på de elegante kontrastene. Det er benyttet ulike papirtyper, noe som skaper en fin rytme og variasjon. Boken er preget av en typografisk perfeksjon som lar innholdet stå i fokus. Konseptet om arkivering er smart og innbydende løst.


Gull til Pil Cappelen Smith for
Cappelens Forslags konversasjonsleksikon, bind II
Redaktør: Pil Cappelen Smith
Stort Forlag

Juryens kommentar: En original bok som ikke ligner på noe annet vi har sett. Gjennomgående bruk av overraskende detaljer og elementer. Utsøkt produksjon. En taktil bok for voksne og en opplevelse i bokform. Omslaget er i kalveskinn og hvert eksemplar er innbundet for hånd. Boken er original både visuelt og innholdsmessig, og den er tidløs.

Årets vakreste Bok #

Årets vakreste Bok har ingen egen innsendelse, men velges ut etter en totalvurdering og på tvers av alle kategorier. Juryen gjør en totalvurdering i forhold til estetikk, funksjonalitet, struktur, design, illustrasjon, billedspråk, valg av papir og innbinding. Denne totalvurderingen sees i forhold til målgruppen.

Bård Breivik - I´d love the key to the master lock
Av Rune Døli, Guri Dahl og Rita Leppiniemi

Juryens begrunnelse:
Boken skapte stor begeistring hos juryen. Et omfattende bokverk som er gjennomtenkt i alle dets detaljer. Det grundige utarbeidede malsystemet som ligger til grunn for utformingen muliggjør en dynamisk, men samtidig kontrollert og samlende fremstilling av det varierte materialet. Dette grepet fremheves av gjennomsiktigheten i papiret. Tekster av ulik art har forskjellig utforming og typografi innenfor samme system. Boken holder høy trykkteknisk kvalitet på ubestrøket papir, med innslag av bestrøket papir for å løfte frem enkelte bildesekvenser. Boken har blitt et elegant og vakkert monumentalverk over en stor kunstner.

Årets best tilrettelagte Bok #

Organisasjonen Leser søker bok deler ut prisen Årets best tilrettelagte Bok i samarbeid med Grafill.
Prisen kåres blant fjorårets utgivelser i alle sjangre innen tilrettelagte bøker. Design og illustrativt uttrykk må gjøre boken best mulig tilgjengelig og bidra vesentlig til at boken når fram til sine lesere. Boken kan være tilrettelagt for én eller flere definerte målgrupper.

Jury for Årets best tilrettelagte Bok 2017:
Johanne Hjorthol
Svein Strørksen
og Eva Rekve, fungerende daglig leder i Leser søker bok

60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt
Illustrasjon: Jenny Jordal
Tekstforfatter: Marta Breen
Forlag: Forlaget Manifest

Juryens begrunnelse: Dette er en bok som gir inngang til en viktig del av nær historie, og som vekker leserens nysgjerrighet. Tilretteleggingen av tekst og bilder gjør innholdet tilgjengelig og lar leseren gli rett i stoffet. Den begrensa og dynamiske fargebruken er samlende og binder de ulike kvinnehistoriene sammen. En bok bestående av så mange faktaopplysninger kunne lett blitt tørr, men dette er en godtepose av en bok!

Bokkunstprisen #

Bokkunstprisen ble delt ut for første gang i 1957. Siden da har en rekke kulturpersonligheter mottatt prisen. Styret i Grafill står for utvelgelsen for Bokkunstprisen.

Bokkunstprisen 2017 tildelt
Guttorm Guttormsgaard

Hovedstyrets begrunnelse:

Bokkunstprisen deles hvert år ut til en person eller virksomhet som arbeider med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker, eller som på andre måter fremmer god bokkunst. Årets vinner av Bokkunstprisen har på forskjellige måter arbeidet med alle disse feltene. Han er billedkunstner, men gjennom hele hans kunstnerskap har boken hatt en sentral plass.

Prisvinneren ble utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1958–1962) og Det Kongelige Danske Kunstakademi (1962–1963). Siden har han arbeidet som billedkunstner, og er kanskje mest kjent for sitt arbeid med grafikk og tegning. I tillegg har han utført flere offentlige utsmykninger, blant annet teglsteinsfasaden på Oslo Spektrum. Han vært ansatt som professor i grafikk ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi, hvor han også var rektor mellom 1983-1984.

Årets vinner har ikke formgitt spesielt mange bøker, men de han har stått bak har på forskjellig vis vært med å utvide oppfatningen rundt hva en bok er eller kan være. Flere av bøkene hans er som egne kunstverk å regne – eksperimentelle og nyskapende i formen. Han var også tidlig ute med å eksperimentere med artists’ books her i landet. Om man ser på hele hans bokproduksjonen er det ikke alltid lett å skille mellom artists’ books, grafikkmapper, utstillingskataloger eller andre bøker.

Når Guttorm Guttormsgaard nå tildeles Bokkunstprisen vil vi spesielt trekke frem det engasjementet han har vist for boken gjennom utallige utstillinger og publikasjoner det siste tiåret. I en alder da de fleste pleier å senke tempoet, kan det virke som om Guttormsgaard har gjort det motsatte. Fellesnevneren for alle disse utstillingene er at de har basert seg på hans eget arkiv – en samling som har vokst frem som en del av Guttormsgaards kunstnerskap gjennom en periode på over førti år.

Guttormsgaards Arkive består av materiale som danner meningsbærende forbindelser på kryss og tvers. Drivkraft og fellesnevner for samlingen er kunstnerisk nysgjerrighet og utforskning. En viktig del av arkivet er bøker av alle mulige slag: artists’ books, inkunabler, illustrerte bøker, fotobøker, samt bøker og gjenstander knyttet til boktrykkingens historie. I tillegg rommer samlingen grafiske trykk, fotografier og malerier, samt et mangfold objekter og bruksgjenstander fra forskjellige tidsperioder og kulturer. Noe av det særegne ved Guttormsgaards arkiv er hvordan den går på tvers og stiller spørsmål ved konvensjonelle kategorier man finner i de tradisjonelle museumsinstitusjonene – utfordrer kunstbegrepet og ideen om at «den høye kunst» er noe som står over andre menneskeskapte ting. Selv har Guttormsgaard omtalt alt sammen som «kunst med kjent og ukjent opphav».

Guttorm Gurttormsgaard har også designet den eneste norske boken som har vunnet hovedprisen i The Most Beautiful Books in the World i Leipzig. Prisen fikk han for Halldis Moren Vesaas’ «Mine dikt» (Aschehoug, 1991).