tilbake

Workshop med Gilles & Cecilie

— Feature, Visuelt

Den norsk-franske illustratørduoen Gilles & Cecilie Studio kommer til Visuelt med workshopen Stampfood, hvor du kan lage egne mønstre ved hjelp av gummistempler. Til daglig holder de til i London, hvor de lager fargerike designløsninger for små og store oppdragsgivere.

Workshop med Gilles & Cecilie

— Feature, Visuelt

Den norsk-franske illustratørduoen Gilles & Cecilie Studio kommer til Visuelt med workshopen Stampfood, hvor du kan lage egne mønstre ved hjelp av gummistempler. Til daglig holder de til i London, hvor de lager fargerike designløsninger for små og store oppdragsgivere.

Av Dorthe Smeby

Gilles & Cecilie ble stiftet i 2006, og består av norske Cecilie Maurud Barstad og franskmannen Gilles Jourdan. De to ble kjent på prestisjeskolen Sentral St. Martins i London, hvor de begge studerte grafisk design. I dag bor og jobber de sammen i den engelske hovedstaden, med studio i Redchurch Street i Shoreditch-distriktet. Her tilbys design, illustrasjon, veggdekorasjon, kuratortjenester, tekst, foredrag og workshops, og Gilles og Cecilie utfører både kommersielle og rent kunstneriske oppdrag. Det overordnede målet er å tilføre magi og positivitet til folks daglige liv.

- Vi startet Gilles & Cecilie fordi vi ønsket frihet til selv å velge hva slags prosjekter vi ville jobbe med - noe som fortsatt er svært viktig for oss i dag, sier Cecilie.

- Det gav oss anledningen til å skape og utvikle stiler, teknikker, tankesett, filosofier og strategier konstant, og vi er alltid på søken etter nye muligheter. I tillegg bruker vi mye tid på å diskutere hvilke retninger vi burde gå og hva slags type arbeider vi ønsker å involvere oss i.

Fargerikt og engasjerende
I løpet av samarbeidet så langt har Gilles & Cecilie jobbet med både opplag av silketrykk, kleskolleksjoner, interiør og illustrasjon for både redaksjonelle kunder og reklame, og har en lang klientliste som blant annet inkluderer Pauls Smith, Moleskin, Selfridges og Pepsi. Sistnevnte var oppdragsgiver i 2013, da duoen illustrerte en reklamekampanje for brusgiganten som var å finne på billboards over hele i New York.

- Målet vårt er å skape prosjekter som er meningsfulle, fargerike, overraskende og engasjerende. Vi elsker å gjøre prosjekter som involverer deltakelse, og som er tilgjengelige for offentligheten, sier Cecilie.

- Environmental design og design for folket er også et område vi føler oss hjemme i, og da særlig det å kunne være en del av å bedre miljøet på skoler og sykehus, som i prosjektene vi gjorde tidligere i år med veggdekorasjoner for Thomas Tallis School og Chelsea Children Hospital i London.

Stampfood med stempler
Til workshopen under Visueltfestivalen har Gilles & Cecilie laget en serie stempler med mat som tema, for å fremme verdien av å ha en personlig oppskriftsbok, handleliste eller merkelapper for mat- og drikkevarer. Stemplene kommer med både konkrete og abstrakte motiver, og kan settes sammen så du enkelt kan skape et unikt design.

- De ulike motivene er separert på samme måte som under silketrykk, noe som betyr at du først kan stemple en farget form for så å legge ulike former oppå hverandre for å skape et mønster, sier Cecilie.

- Vi har analysert formene på ulike matvarer, og kommet fram til at mange av dem er svært like. Noe som igjen betyr at mulighetene er endeløse til å skape forskjellige motiver med de samme stemplene.
 

Workshopen ’Stampfood’ finner sted i Mathallen Torget på Vulkan kl. 13.00-17.00 den 17. oktober. Den er gratis og åpen for alle.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev