tilbake

Sweet Mother of Snask

— Feature, Visuelt

Fredrik Öst og co sier Snask Off! til en verden dominert av gamle menn og rigide systemer.

Sweet Mother of Snask

— Feature, Visuelt

Fredrik Öst og co sier Snask Off! til en verden dominert av gamle menn og rigide systemer.

Av: Kristina Ketola Bore

Fredrik Öst – partner i det svenske film-, design- og brandingbyrået Snask – er lei av gamle menn, av kommunikasjonsbyråer som ikke kan kommunisere om seg selv. Han er lei designbyråer som leverer 30 logoer og ber kunden velge, lei av byråer som ikke er personlige. Fordi denne verden trenger folk som står opp for det de tror på. Fordi denne verden trenger folk som ikke er redd for å få fiender!

– Noen selskaper sier ”vi velger å ikke være politiske”. Vel, da velger du å være en jævla idiot.

SNASK BEGYNNER
Med et mål om å male verden rosa, har brandingbyrået Snask ansvar for å brande både investeringsbanker og Stockholms kulturavdeling. «Vi tror på å utfordre sosiale konvensjoner og å aldri være redd for å få fiender», skriver Snask om seg selv på hjemmesiden sin. Det er fem år siden Fredrik Öst og Magnus Berg startet byrået. Opprinnelig var de to studiekamerater i den nordengelske byen Carlisle. Byen som ofte beskrives som Englands rævhål, forteller Öst, og legger raskt til at «det er egentlig ganske flott der». Da de returnerte til Stockholm hadde designstudentene allerede gjort en del reklame for seg selv og sitt nystartede selskap.

– Industrien og hele verden er egentlig styrt av gamle menn. På den måten synes jeg det er bedre å starte uten erfaring fra industrien og gjøre det du mener er rett, forteller Öst.

Et spesielt fokus la de på å lage ordspill rundt navnet sitt som på svensk betyr godteri, skitt og sladder. «Snask Off, Sweet Mother of Snask, I Snask You» var noen av budskapene de to spredde.

– Så langt har det bare vært en fordel å ikke ha forutinntattheter om hvordan ting fungerer, forteller designeren.

ROSA LIV
I dag består byrået av ti ansatte og en egen filmavdeling der de hovedsakelig arbeider med stop-motion filmer. 90 prosent av alt arbeidet blir gjort in-house og Snask sine arbeider er ofte gjenkjennelige: Feit typografi som kjøres rundt, rundt, rundt i en trommel av oppdatert Postman Pat-estetikk. Design som er oppsiktsvekkende, med moro, moro, moro fargepalletter der rosa er dominerende, alt i konteksten av selvsikker art direction.

– Vi vil male hele verden rosa, fordi verden er styrt av sure, gamle menn som nekter gi fra seg makten, sier Öst.

– Dersom vi maler verden kan alle være den de vil i den. Det vil være en verden der alle behandler hverandre som likeverdige mennesker – uavhengig av kjønn og seksualitet.

Selv med en så sterk idé om hvem de er, og hva de vil, er det viktig for byrået å ikke gi kundene sine et Snaks-produkt, heller skal de få en Snask-prosess.

– Jeg tror ikke Snask kommer gjennom i arbeidet for kundene våre, men hvordan vi jobber gjør det, forteller han.

– Akkurat nå jobber vi med en skandinavisk investeringsbank. Rebranding av den kommer ikke til å være rosa og fargerik, og det er fordi det ikke er den beste løsningen for dem.

For Malmö by sitt 30års jubileum i august skapte byrået det de selv hevder er verdens største plakat. Laget som en 3D-skulptur med målene 13 X 18 meter, tok plakaten rundt 900 timer å lage og ble fotografert fra en kran 33 meter over bakken. Siden ble elementene plassert ut i byen der beboere fikk mulighet til selv å være del av plakaten.

– Når grafisk design kommer til livet er den det vakreste, sier Öst.

 

I BEVEGELSE
Under Visuelt i Oslo skal Snask berette om hvordan man får fiender og fans, noe de presenterte i boken sin Make Enemies and Gain Fans (2012) – en publikasjon som har blitt en bestselger innen brandingsjiktet. Byrået skal også holde workshop der deltagerne skal lære hvordan man planlegger og utfører en stop-motion film.

– Vanligvis tar en slik film mye tid å planlegge og tilvirke. Men workshopen vil gi alle en innsikt slik at de faktisk er klare til å gå hjem og lage en film selv – dersom de ønsker det, sier Öst.

Videre har byråsjefen store planer for Snask. For øyeblikket jobber de med å lage en sjokolade, og de siste fem årene har det vært planer om å starte både restaurant og klesmerke. Også vil han kjøpe en lastebil og male den rosa slik at Snask filmcrewet kan ha fargerik transport. Alt i ånden av en utradisjonell tilnærmelse til hvordan man driver et brandingbyrå.

Snask holder inspiserende frokostforedrag og workshop under Visueltfestivalen 16.-17. oktober.

Snask frokostforedrag og workshop er et samarbeid mellom Grafill / Visueltfestivalen og Westerdals - Oslo School of Arts, Communication and Technology.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev