Marius Aasebø Hauken gikk til topps i studentkategorien under fjorårets Visuelt med masteroppgaven ’Same shit different wrapping’. Han mener at å vinne en anerkjent og høyprofilert konkurranse som Visuelt kan ha samme effekt som verdens beste jobbintervju, og anbefaler alle studenter å sende inn sine bidrag før fristen 3. april.

Av Dorthe Smeby

Marius Hauken er 25 år, og har en master i Visuell Kommunikasjon fra Kunst og designhøgskolen i Bergen. Etter å ha kjøpt sin første iPad i England før produktet ble lansert i Norge, opplevde han å bli skuffet over flere nettsiders manglende brukervennlighet for nettbrett. Særlig Wikipedia slo han som både rotete og ueffektiv, en side som han brukte mye i sitt daglige arbeid.

- Jeg bestemte meg for å bruke masteroppgaven min til å undersøke hvor stor forskjell det er mellom de ulike touch-skjermene vi bruker til daglig, og hva disse forskjellene har å si for meg som designer, sier Marius.

- Hvordan kunne jeg lage en best mulig løsning for de forskjellige skjermene? Det er sjeldent du ser noen som rusler rundt med iPad på butikken for å hake av i handlelisten sin, eller at folk setter seg ned i godstolen for å lese det nyeste magasinet på en iPhone. Allikevel blir disse brukergruppene ofte behandlet identisk på internett.

To år senere ble den ferdige oppgaven presentert for skolens sensorer. ’Same shit different wrapping’ var blitt et redesign av Wikipedia for touch-enheter, og designkonseptet hadde som mål å gi en mer brukervennlig og stilig presentasjon av innholdet på Wikipedia for nettbrett og mobil. Oppgaven ble samtidig sendt inn som bidrag til Visuelt, noe som resulterte i gull i studentkategorien og et stipend på 10 000 kroner. I tillegg til velfortjent heder og ære.

Prosjektet fikk ros av fagjuryen for sin helhetlige forståelse av faget, strategiske evne og profesjonelle gjennomføring. Det ble også lagt vekt på oppgavens klare strategi og prioriteringsevne, i tillegg til en modenhet juryen nevnte det er sjelden å se hos studenter.

- Å vinne var en stor overraskelse, og jeg satt i salen sammen med den potensielle arbeidsgiveren min da jeg ble ropt opp. Vi kan vel kalle det tidenes jobbintervju, sier Marius.

Etter studietiden
Etter avsluttet studietid jobbet Marius ett år i eget firma, før han fikk nyss om at Netlife Research skulle starte opp kontor i hjembyen.

- Etter å ha søkt fikk jeg jobben, og nå arbeider jeg som designer i vårt nyoppstartede Bergenskontor. Her jobber vi med å designe nettløsninger med gode brukeropplevelser, og lager prototyper som vi kontinuerlig brukertester.

På spørsmålet om å vinne Visuelt har vært nyttig i forhold til jobbsøking og videre karriere er han ikke i tvil.

- Å vinne har vært ekstremt positivt i forhold til at jeg har fått knyttet mange flere kontakter, og som student var det jo veldig greit å motta et ekstra stipend også, sier han.

Han anbefaler alle studenter å ta seg tid til å sende inn minst ett prosjekt til Visuelt, da belønningen kan vise seg å bli stor.

Fristen for påmelding til årets Visuelt er 3. april klokken 17.00.