Éditions du LIC er en litt annerledes aktør i en stor bransje, og gir ut fotobøker på eget forlag basert i Oslo.

Av Dorthe Smeby

Éditions du LIC  ble startet av Nicholas McLean i 2012, og er et lite uavhengig bokforlag som spesialiserer seg på publikasjoner av provokative utgivelser av fremadstormende avant-gardistiske fotografer. Forlaget er drevet av det kreative kollektivet Lifeiscarbon, og har på kort tid gjort seg både bemerket og anerkjent i en stor og konkurransepreget bransje.

- Nettsiden Lifeiscarbon ble etablert som en måte å fostre og støtte kreative bestrebelser på tvers av ulike disipliner, da særlig innen kunst, mote og design, sier Nicholas.

- Vi har tidligere vært involvert i et uttal forskjellige kreative samarbeider, uten at noen av dem fenget vår interesse på lang sikt. Til tross for vår involvering i ulike mote- og designprosjekter fant vi ut at vår første lidenskap, selve limet som holder de ulike prosjektene sammen, var fotografi. Det ble også tydelig ettersom både våre kontorer og private hjem viste seg å være stappfulle av bøker og magasiner. Å kombinere våre to ”first loves”, foto og bøker, virket plutselig åpenbart – selv om det tok noen år å se forbindelsen. Og hva kunne vel da være bedre enn å samarbeide med fotografer hvis arbeider vi beundret, og å publisere fotobøker?

En grundig prosess
Nicholas McLean selv er opprinnelig fra London, og driver Éditions du LIC fra kontorer i Oslo sentrum. Med bakgrunn fra studier inne både Fine Art og History of Art førte en lang karriere i reklamebransjen han til både Stockholm, Oslo, New York og Tokyo, før Lifeiscarbon og Éditions du LIC så dagens lys. Selv finner han kombinasjonen av en kunstutdannelse og erfaringene innen kommunikasjon fra reklameverdenen svært verdifulle i arbeidet med å skape og publisere fotobøker.

- Som regel kontakter vi fotografer vi beundrer og kunne tenke oss å samarbeide med, men vi får også tilsendt arbeider og forslag som vi noen ganger bestemmer oss for å utgi, sier han.

- Vi samarbeider tett med fotografen fra prosjektets begynnelse til slutt; fra utvelgelse av bilder til layout. Fra valg av materialer og formater, til de siste tekniske spesifikasjonene. Fra tittelvalg til design av omslag. Å publisere fotobøker av høy kvalitet er en lang og komplisert prosess, men i bunn og grunn er det kurasjon, layout, design, trykk, innbinding, markedsføring og salg som er de grunnleggende stegene. Og i virkeligheten er det de mest interessante delene av prosessen (kuratering, layout og design) som tar kortest tid.

Ettersom fotografene de jobber med er lokalisert over store deler av verden, både i Europa, USA og Kina for å nevne noen, gjøres mye av kommunikasjonen via email, Skype og Dropbox. Forlaget foretrekker uansett alltid å møtes ansikt til ansikt før samarbeidet begynner, og insisterer på at fotografen er med på trykkstart for å kvalitetssikre bildene sine.

Special editions og egne favoritter
For tiden er det lille forlaget travelt opptatt med de neste titlene som skal publiseres, og planlegger å gi ut minst åtte til ti fotobøker i 2015. På kort sikt vil de også slippe en serie special editions; nummererte og signerte bøker i spesiallagde bokser i tillegg til kunstverk fra artisten.

- Vi samarbeider for tiden med noen virkelig brilliante fotografer, blant andre Tiane Doan na Champassak, Rita Lino, Sasha Kurmaz og The Cool Couple, sier Nicholas. - Vi jobber også med oppfølgerbøker til de allerede utgitte titlene med Théo Gosselin, Massimo Leardini og Ren Hang.

- Kan du huske den første fotoboken som virkelig imponerte deg?

- Det er vanskelig å si, ettersom vi husker så mange og konstant oppdager nye som sprenger grenser. Hver gang vi kommer tilbake fra en fotomesse et eller annet sted i verden er det med baggen full av nyutgitte fotobøker. Innovasjonstakten i form av fotografi, fagstoff, materialer, layout og design har vært forbløffende, spesielt de siste par årene. Og fremveksten og økningen av selvpubliserte fotobøker har også hatt en positiv effekt på mange utgivere ved å presse dem til å prøve hardere når det kommer til både innovasjon, kvalitet og verdi for pengene. Så snarere enn å nevne spesifikke favoritter er både Akina Books, Ca L'Isidret Edicions, Oodee Books, RVB Books og såklart Mack Books utgivere som vi respekterer og beundrer.

Uortodokse arbeidstider
Nicholas McLean selv ser på arbeidet sitt som en interessant kombinasjon av både kreativitet og business, og opplever balansegangen som hårfin.

- Sistnevnte gjøres best ved å jobbe til tradisjonelle arbeidstider, for best mulig å kunne svare på mail og kommunisere med kunder, bokhandlere, varehus og liknende. På samme tid har kreativiteten en tendens til å dukke opp når den selv vil -  som regel senere på dagen eller i helger. Vi finner oss derfor dratt mellom disse to verdene, og på tross av at kontoret alltid er åpent fra ni til fem fra mandag til fredag, hender det stadig at vi også jobber sent kveldstid og når vi egentlig har fri. Fra tid til annen, når inspirasjonen slår til, gjennomfører vi også såkalte ”all nighters”. Noen av våre beste bøker, i følge oss selv, er produktet av kreative gjennombrudd som har kommet nettopp klokken tre på morgenen.


Alle bøker utgitt av Éditions du LIC er tilgjengelige i deres nettbutikk på www.editionsdulic.com, og i spesielt utvalgte bokhandlere over hele verden.

Bilder: Polychromatic, av Osma Harvilahti, God In Drag, av Michael Donovan og Flowers Shall Grow, av Julie Pike.