tilbake

Intervju Visueltvinner: Elise Jakobsen

— Feature, Digital, Visuelt

I utgangspunktet skulle bachelorprosjektet til Elise Jakobsen være en selvhjelpside mot prokrastinering. Resultatet ble det stikk motsatte.

Intervju Visueltvinner: Elise Jakobsen

— Feature, Digital, Visuelt

I utgangspunktet skulle bachelorprosjektet til Elise Jakobsen være en selvhjelpside mot prokrastinering. Resultatet ble det stikk motsatte.

Stopp tidstyven!

Av Eirik Traavik

Hvem: Elise Jakobsen
Hva: Visuelt Gull 2015, studentarbeid: Spill Procrastination

- Procrastination var BA-prosjektet mitt på KHiO. Vi står ganske fritt til å velge, så jeg bestemte meg for å jobbe med prokrastinering fordi jeg har for vane å gjøre det mye. Jeg prokrastinerer ikke fordi det er kjedelig, men fordi jeg er redd for å feile eller ikke gjøre det så bra som jeg vil, sier Elise Jakobsen. I utgangspunktet ville hun lage en selvhjelpside for folk med en lei tendens til å utsette viktige oppgaver. Resultatet ble noe helt annet. Tidligere i høst fikk prosjektet, et nettbasert, todimensjonalt dataspill om det å utsette arbeid, gull i klassen «studentarbeid» under Visuelt 2015. Juryens beskrev arbeidet hennes som et «strålende eksempel på en enkel idé som gjennomgår en dyp, selvreflekterende prosess».

- Jeg sitter mye på nettet, så det er hele tiden mye interessant jeg kan se på. Og jeg spiller en del dataspill selv, fortsetter hun.

- Gjennombruddet kom da jeg innså at jeg bare kunne lage et selv.

Elise Jakobsen begynte på KHiO for å bli illustratør, men ble gradvis mer interessert i webdesign. Hvis hun utsatte viktig arbeid og innleveringer, ble tiden som regel brukt på dataspill. Aha-øyeblikket under planleggingen av BA-prosjektet kom da veilederen viste henne et sitat fra den amerikanske designeren, typografen og illustratøren Jessica Hische.

- Sitatet går noe sånn som «det du holder på med når du prokrastinerer, det er det du egentlig burde bruke livet ditt på». Jeg spilte Pokemon og World of Warcraft når jeg egentlig burde jobbet med oppgaven. Da jeg hørte det sitatet falt brikkene på plass, sier Jakobsen. Før spillprosjektet hadde hun laget websider og illustrasjoner, men hun hadde aldri laget noe interaktivt. I Procrastination styrer man dovendyret Oblomov rundt i en stue full av ting å kaste bort tid på. En klokke nederst i høyre hjørne forteller deg hvor mye tid du har skuslet bort. Gjennom interaksjon med gjenstandene kan spilleren blant annet teste en modifisert versjon av mobilspillet Flappy Bird, beskytte seg selv mot truende arbeid (fallende dokumenter, oppvask, bøker), lese om prokrastinasjon og tilknyttete psykiske fenomener, drikke kaffe og ta seg en lur. Det visuelle uttrykket peker bakover, mot en tid der plattformspill var noe man utelukkende drev med på egne konsoller.

- Uttrykket kommer først og fremst av at jeg satt og spilte mye Gameboy Color da jeg prokrastinerte. Alt er referanser til spill jeg har brukt ufornuftig mye tid på. Og så syns jeg det er gøy å jobbe med pikselgrafikk. Det er en annerledes måte å tegne på, sier Jakobsen. For å kunne lage spillet måtte hun lære seg javascript (noe hun lenge hadde utsatt), men det var likevel utforming av det konseptuelle rammeverket som tok mest tid. Under research-prosessen kom Jakobsen over Oblomov, en «murstein» av en roman fra 1859, skrevet av den russiske forfatteren Ivan Goncharov. Romanen følger en ung aristokrat som prokrastinerer seg gjennom livet. Jakobsen kjente seg igjen, og bestemte seg for å kalle opp spillets hovedkarakter etter boken.

- Jeg var veldig opptatt av denne irrasjonelle siden av meg selv. Prokrastingeringsimpulsen er ikke noe jeg føler går overens med de verdiene og egenskapene jeg liker å tro at jeg har. Den føles som noe som kom utenfra meg selv, derfor valgte jeg å lage en personifisering av den, sier Jakobsen.

Elise Jakobsen tar nå master ved Kunsthøgskolen i Oslo. Etter å ha satt seg grundig inn i utsettelsens mange mekanismer, anser hun seg nå som bedre rustet for målrettet arbeid mot endelige frister.

- Jeg kan jo si at det hjalp! Prosjektet var en terapeutisk prosess for meg, nesten. Impulsen er ikke borte, men den er mye mindre, sier Jakobsen.

- Jeg kalte Procrastination en «digital, interaktiv illustrasjon av min egen prokrastinasjon under arbeidet med BA-prosjektet». Jeg skal begynne på masterprosjektet mitt denne uken, så da håper jeg at jeg ikke kommer til å prokrastinere.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev