tilbake

Intervju: Ludvig Bruneau Rossow om Visueltprofilen

— Feature, Visuelt

En futuristisk, heldekkende drakt, uttrekkbare vinger og et par voldsomme plattformsko legger grunnlaget for komponentene som utgjør Visueltprofilen 2016. Årets identitet er et typografieksperiment, med kunstneriske elementer og en dose mystikk.

Intervju: Ludvig Bruneau Rossow om Visueltprofilen

— Feature, Visuelt

En futuristisk, heldekkende drakt, uttrekkbare vinger og et par voldsomme plattformsko legger grunnlaget for komponentene som utgjør Visueltprofilen 2016. Årets identitet er et typografieksperiment, med kunstneriske elementer og en dose mystikk.

Av Dorthe Smeby

Når Visuelt-prisutdelingen går av stabelen fredag 3. juni i Posthallen er det i år som i fjor Ludvig Bruneau Rossow som står bak de visuelle virkemidlene. Ludvig Bruneau Rossow startet enmanns-designstudioet Bureau Bruneau etter å ha blitt uteksaminert fra Westerdals School of Art, Communication and Technology i 2010. Fra basen i Oslo produserer han pakningsdesign, visuelle identiteter og art direction for både store og små kunder, med fokus på konsept samt balansegangen mellom design og idé.

Visueltkonkurransen har eksistert siden 1993, og er en av Nordens største arrangementer innen design og visuell kommunikasjon. Målet er å sette fokus på designfaget samt profilere både studenter og profesjonelle utøvere i Norge, og i år har konkurransen over 600 innsendte arbeider. Priser deles ut i kategoriene illustrasjon, grafisk design, moving image og digital design, og en fagjury på 25 norske og utenlandske utøvere står for utvelgelsen. I tillegg vil Grafills hovedstyre også dele ut Klassikerprisen en æresprisen som går til en utøver som har spilt en stor rolle for sitt fagfelt gjennom mange år.

Det prestisjefulle oppdraget med å skape profilen til Visueltfestivalen tildeles en designer eller et studio for to år av gangen. Fjorårets identitet, også utviklet av Bruneau, tok utgangspunkt i en fiktiv forskingsverden, hvor hver enkelt sans representerte ulike egenskaper. Et detaljert og intrikat univers la vekt på sanser som direkte kunne overføres til festivalen, og fotoopptak blant gamle maskiner, autentiske forskningskulisser og absurde props la grunnlaget for opplevelsen. Ludvigs ønske for Visueltprofilen 2016 var å videreføre fjorårets følelse av å tre inn i en separat verden, men utført som en motsetning på det visuelle planet. Profilen skulle være en ny undersøkelse basert på universet fra 2015, men med nytt uttrykk og konsept. Den skulle fremstå som ett enkelt produkt fremfor å være en verden av mange elementer.

Der fjorårets profil var maksimalistisk, full av små detaljer, voldsom og fargerik er årets tonet ned både hva angår uttrykk og palett. Fargene er holdt i sort, hvitt og gråtoner, og bildene har et nedtonet og mystisk preg strippet for unødig dekor og pynt.

- Profilen er bygget opp som et menneskelig, typografisk eksperiment, forklarer Ludvig.

- Alt baserer seg rundt typografien, som er basert på menneskelige bevegelser. Profilen består av katalog, diplomer og plakat, samt verdipapir, billetter, skjermpresentasjon, drikkebong og dekor.

Inspirasjon og egentolkning
Da arbeidet med profilen startet ble stikkordene ”menneskeskapt”, ”prosess” og ”oppfinnelser” satt som utgangspunkter for å få visjonen ned på papiret. Han spurte seg selv hvordan ordet ”prosess” kunne visualiseres i et tredimensjonalt miljø, og var fascinert av oppfinnelser skapt for å løse oppgaver. Og løsningen ble nettopp en oppfinnelse; en futuristisk drakt som gjorde det mulig å skape ulike bokstavformer når sett ovenfra. Inspirert av kroppsinstallasjonene til den tyske kunstneren Rebecca Horn utforsket han ulike måter å legge til elementer på kroppen. Horn har jobbet med både film og skulptur men er kanskje best kjent for sitt prosjekt med kropps-modifikasjoner som tematikk, hvor hun bygger tilbehør, for eksempel vinger og horn, for å likne visse dyr. Med utgangspunkt i Horns Unicorn startet Ludvig å jobbe med en prototype til armer, for å kunne visualisere bokstavformene sett ovenfra. Ved hjelp av Jeanette Bruneau Rossow i Treches Berlin spesialdesignet de sammen et antrekk laget for formålet.

- «Skapelsesdrakten» som ble laget var inspirert av tech wear, og vi gjorde blant annet research innen astronautpåkledning, futuristiske klær og nordiske materialer, sier han.

- Materialene skulle være enkle, og preget av subtil dekor som sømmer og glidelåser med funksjonelle egenskaper.

En konstruksjon på antrekkets skuldre og armer gjør det mulig for draktens bærer å rette ut en duk i tekstil ved hjelp av ulike armbevegelser, som sett fra fugleperspektiv vil danne en bit av en bokstav. I løpet av tre opptaksdager ble drakten benyttet av modell Kaja Johannessen og filmet ovenfra. Opptakene ble gjort både på Krypton Film på Sandaker og i Maridalen - da konseptet med perspektiv ovenfra krevde en forholdsvis raus takhøyde. Filmproduksjon og foto ble gjort av Knut A. Helgeland. Fotograferingen utendørs ble gjort av dronefirmaet Nordic Aerials.

- Jeg ønsket at typografien skulle være i fokus, og at de ulike bokstavene skulle spille hovedrollen, sier Ludvig.

 

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev