tilbake

Intervju: Jenny Theolin i Visuelt-juryen

— Feature, Visuelt

En måte å markere seg på, et punkt på sjekklista eller en dørstopper. For Digital design jurymedlem Jenny Theolin er følelsene rundt designkonkurranser blandet.

Intervju: Jenny Theolin i Visuelt-juryen

— Feature, Visuelt

En måte å markere seg på, et punkt på sjekklista eller en dørstopper. For Digital design jurymedlem Jenny Theolin er følelsene rundt designkonkurranser blandet.

Av Kristina Ketola Bore

– Generelt syns jeg konkurranser er gode fordi de kan etablere en standard og heve nivået, sier Jenny Theolin.

Til daglig arbeider hun for sitt eget selskap Studio Theolin som kreativ leder og produsent, samtidig som hun er ansvarlig for masterprogrammet i Digital Media Management på Stockholms Hyper Island. For årets Visuelt var Theolin det internasjonale jurymedlemmet i kategorien Digital Design.

Men selv om man har et sett med kriterier som jury, mener Theolin det kan være vanskelig å bedømme arbeid i en konkurransesammenheng.

– Med designkonkurranser er det vanskelig å forstå hvordan suksess ser ut, sier hun.

– Du kan bedømme arbeid fra et personlig og subjektiv ståsted, men du har ikke innsikt i om arbeidet har oppfylt målene sine. Du kan kun dømme fra de parameterne du har i møte med produktet i juryarbeidet.

Konkurransenatur
En hyppig kritikk av designkonkurranser er de høye deltageravgiftene mange operer med. Dermed kan designkonkurranser ofte bli kun for en avgrenset gruppe som store byråer med innebygget budsjetter for nettopp denne type virksomheter. Theolin peker på deltageravgiftene – og hvordan de ofte inviterer til å lage eliteklubber – men mener samtidig konkurranser kan være et viktig sted for å få arbeid sitt sett og få flere kunder.

– Som selvstendig utøver er det for eksempel vanskelig å promotere eget arbeid. Og selv om man ikke vinner i en konkurranse, kan selskapet man er i som nominerte være godt å ha, sier hun.

Men Theolin er ikke designkonkurranse-frelst.

– På et overordnet nivå mener jeg at designkonkurranser er hovedsakelig for kunder. Det er en måte for kunder å føle at pengene de bruker på design og reklame har en enda kulere hensikt.

– Da jeg jobbet i et byrå så vi helst på trofeene som dørstoppere. Men for kundene våre var det kjempekult å ha vunnet, forteller designeren.

– Men etter å ha sagt alt det må jeg presisere at jeg tror konkurranser forer kreativitet, og samtidig er vi som mennesker kompetitive av natur.

En annen type design
For Theolin var det i årets Visuelt-juryering spesielt studentkategorien som skilte seg ut.

– Studentkategorien var på nivå med de andre, og med de store byråene og de andre innsenderne.

Men når det gjelder de store byråene, mener Theolin at de skulle ha prestert bedre.

– Standarden var høy, men jeg hadde forventet mer fra dem.

Når det gjelder den overordnede kategorien digital design, medgir Theolin at selve kategorien kan være vanskelig å forholde seg til.

– Digital design kan ses fra et gamification perspektiv eller et merkevare perspektiv. Det kan være en installasjon eller hovedsakelig vektlegge det tekniske. Av innsendte arbeid var det mye forskjellig og overraskende bidrag – ikke bare 20 forskjellige nettsider.

Et annet aspekt med kategorien er ifølge Theolin at ordet digital er blitt overflødig.

– Alt er digitalt. Det er jo et digitalt element i de fleste arbeid vi gjør. Og en del av det vi bedømte i denne kategorien var også innsendt i andre kategorier, sier hun.

– De gangene digital design virkelig kan blomstre er når det er basert på brukere og bygget på innsikt i data. Dette er også en annen måte å jobbe med design på.

Det kan også være vanskelig for jurymedlemmer å forstå hvordan designet, estetikken, brukersnittet og brukerinteraksjonen vil fungerer i faktisk bruk, påpeker Theolin. Selv om jurymedlemmene ble gitt telefoner og nettbrett til å undersøke innsendelsene, er dette ifølge Theolin ikke en «ekte» opplevelse.

– Det blir litt som å bedømme en prototype. Derfor tenkte jeg mindre på estetikken og mer på formålet. Dersom jeg skulle bedømme en visuell identitet så ville jeg gjort det helt annerledes, fordi det er en annen type design.

Av og for designere
Når hun blir bedt om å peke på noe hun synes er spesielt med Visuelt vektlegger Theolin de lave deltageravgiftene.

– Visuelt er rimelig og det er tilgjengelig. Og det som ble sendt inn var veldig variert. Dette er absolutt en av de mer tilgjengelige og ekte konkurransene fordi den ikke koster en formue.

– Hvordan tenker du at Visuelt posisjonerer seg i en internasjonal sammenheng av designkonkurranser?

– Spesielt på grunn av den lave deltagerkostnaden føles det som Visuelt er av designere og for designere. Det handler ikke om å være del av en eliteklubb, men heller at det er en samling av flinke designere.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev