tilbake

Intervju: IxDA-prisen - APPlaus

— Feature, Visuelt

TV-slaver fins snart ikke mer. Men stadig flere blir app addicted. NRK og Bleed satte brukerne i fokus og ble belønnet med IxDA-prisen 2015.

Intervju: IxDA-prisen - APPlaus

— Feature, Visuelt

TV-slaver fins snart ikke mer. Men stadig flere blir app addicted. NRK og Bleed satte brukerne i fokus og ble belønnet med IxDA-prisen 2015.

Av Tom Tande

Har du først prøvd NRKs nye app for mobil og nettbrett, er du hekta. Et drøyt år etter lanseringen er den lastet ned over en million ganger. Både journalister og forbrukere er begeistret. En videreutviklet versjon er på vei til en tv nær… unnskyld, til bukselommen din.

«Et hav av innhold!» NRK var klar på hvilket inntrykk appen skulle gi. Som en bruker som er litt mer enn middels interessert i gode tv-program, serier og filmer, vil jeg snarere beskrive det som å komme til himmelen.

Men, det siste først: like før opptaksknappen trykkes på off, iler kreativ leder og interaksjonsdesigner Kjell Reenskaug til med litt skryt av prisutdeleren.

– Vi syns det er veldig bra at Grafill har opprettet et samarbeid med IxDA. Det gir en kompetanse og troverdighet til interaksjonskategorien som vil bli satt pris på.

Bleed har samarbeidet med NRK lenge, både med generelt profilarbeid og med å utvikle kanalens digitale tilbud. Det betyr at de etter hvert kjenner kulturen godt, forteller kreativ leder Svein Haakon Lia.

– Alle oppdragsgivere har sin måte å jobbe på. NRK er et stort maskineri, med mange sterke grupperinger og meninger. Som en leverandør utenfra, er det greit å kjenne til internpolitikken.

IKKE GJØR DETTE BARE HJEMME
Arbeidet med NRK-appen tok omkring et år. Reenskaug beskriver en prosess som var både utfordrende og inspirerende.

– NRK har et sterkt fagmiljø, og liker å leie inn andre designere etter behov. Sånn startet også vårt samarbeid på dette prosjektet. Men vi er ikke så glade i den modellen, fordi vi mener at oppdragsgiver på den måten ikke får ut det vi er best på, nemlig designledelse og -prosess, og kreativ ledelse. Designeren som leies inn kan dessuten lett miste oversikt og «drukne» litt, med mindre det er en person som er fryktelig dreven.

Lia legger til at de etter hvert fikk aksept for at NRK ikke bare skulle jobbe med dette «hjemme hos seg selv». –Vi anbefalte et vekselbruk hvor vi satt litt hos NRK, og litt her. Det er vanskelig å si, men jeg tror ikke det hadde blitt et prisvinnende produkt hvis vi ikke hadde fått lov til å jobbe fra utsiden også. Samtidig har det vært helt nødvendig å ha enkel tilgang på den kompetansen NRK besitter, og ikkeminst alle de andre aktørene som har vært involvert. Vekselordningen fungerte godt. Vi har fått tilbakemelding om at det er en måte å jobbe på i fremtiden.

KAMPEN OM TV-TILVÆRELSEN
NRK hadde en klar ambisjon om å sette dagsorden på mobile enheter, slik de i en mannsalder har gjort det på tv. Konkurransen om seerne hardner til, men på nye arenaer. I fjor kjøpte vi under en halv million tv-er, men nesten tre millioner mobiler/ nettbrett. Og er det noe den nye appen for alvor er i ferd med å vise, er det at tv er best på nettbrett. Men at den representerer en optimalisering av eksisterende tjenester, slik Grafills jury hevder i begrunnelsen for pristildelingen, vil dog Bleed ikke helt gå med på.

– Alt er nytt, forteller Reenskaug.

– Ja, NRK hadde en løsning tidligere som ga mulighet til å spille av deler av videobiblioteket, men den var fryktelig dårlig.

Den enkleste løsning som var mulig. Vi begynte på scratch, med å se på type opplevelser. Det var mange tanker i NRK om hva slags opplevelser de ønsket å tilby. Vi begynte med å se på hvordan vi kunne konseptualisere innholdet. Hovedidéen ble å gi tilgang til en stor strøm av innhold, hvor det er NRK og deres redaksjon, i kombinasjon med ditt eget seermønster, som gir deg innholdet. Det er en helt annen måte å tenke på enn bare å strukturere innholdet i en katalog, og gi tips basert på historikk, som er det konkurrentene baserer sine løsninger på.

MODERN FAMILY
Lia forteller at feeden skal gi noe av det som er positivt med å switche mellom kanaler, nemlig at man oppdager innhold man ikke visste om eller visste at man var interessert i. I tillegg til at man får varsler og tips basert på hva man har sett på før, hva man har markert som sine favoritter og hva redaksjonen faktisk mener er relevant for deg. Teknisk sett har det vært viktig å lage en løsning som er så enkel at ingen skremmes vekk, men samtidig så rik på muligheter at også de avanserte brukerne får sitt.

– Jeg forbruker jo selv tv, legger Reenskaug til. Hele familien gjør det. Vi navigerer omkring i en verden av ulike leverandører, soner, slipptider og alt det der. Så det handlet også om å skape noe jeg syntes var interessant, å lage en tjeneste jeg og min familie hadde lyst til å bruke.Det var en fordel at NRK ikke er en kommersiell aktør, men det ga også utfordringer i forbindelse med ulike rettighetsmodeller for innholdet. Hvor tilgjengelig det ulike innholdet er, og hvor lenge, varierer, noe som gir en kompleks kommunikasjon mot forbruker. Å finne gode måter å løse dette på, ble en prioritert oppgave.

– Folk tror appen er smartere enn den er, forteller Lia, fordi man ikke har logget inn, men får alle disse varslene bare ved å klikke på en favoritt. Mange syns det er positivt at det bare fungerer, at de slipper å tenke på innlogging, brukernavn osv. Nå får de beskjeder uten egentlig å be om det, noe mange opplever som en ren service. Reenskaug utdyper:

– Har du f.eks sett tre episoder av Downton Abbey og fristen for å se den fjerde holder på å gå ut, så blir du varslet om det, selv om du ikke har merket den som favoritt. Fordi da er det sannsynlig at du er interessert i de neste episodene.

– Responsen har vært ekstremt bra hele tiden, forteller Lia. –Det har vært utrolig positivt. Mange av kommentarene har gått på at man endelig får noe igjen for lisenspengene.

Og visst representerer «App for NRK TV», belønnet med IxDA-prisen 2015, mye for pengene, selv om man legger lisensen til grunn. Havet av innhold er et deilig sted å seile omkring. Som spennende øyer, med kjente og ukjente verdener, ligger de ulike destinasjonene der, lekkert anrettet i umiskjennelig NRK-kvalitet. For det har også vært viktig, å treffe med den stil og tone vi kjenner fra andre flater. At Bleed også har jobbet med kanalens generelle profil i en årrekke, synes godt. Her kan du surfe i grafisk kjent farvann: litt på måfå, litt med los, eller bare dit du alltid vender tilbake – f.eks til England, i mellomkrigsårene, til Lord Granthams herregård. Men fort deg, sesong 7 er snart slutt.
 

 

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev