Adam Rowe er designsjef i det Londonbaserte designstudioet ManvsMachine, og jurymedlem under årets Visueltkonkurranse. Som en elsker av alt designrelatert ser han etter de beste konseptene, de mest gjennomtenkte detaljene og ekstraordinær teknisk utførelse når han skal være med å velge en vinner i kategorien moving image.

Av Dorthe Smeby

Internasjonalt anerkjente ManvsMachine har siden åpningen i 2007 vokst til å bli et prisvinnende og multinasjonalt designstudio fylt til randen med kreative spesialister, og leverer både merkevarebygging, reklame, film og animasjon til kunder som Nike, MTV, Nokia og Volkswagen. Studioet har blitt berømt for sine originale ideer og lekre utførelser, som ofte kjennetegnes av en abstrakt, grafisk tilnærming og organiske former.

I sjefsstolen sitter multitalentet Adam Rowe, som også er eneste internasjonale jurymedlem i kategorien moving image under årets Visueltkonkurranse. Adam er en travel fyr med mye på agendaen, men hadde allikevel tid til å presse inn en prat i sin hektiske timeplan.

- Egentlig er min designbakgrunn noe utradisjonell, og jeg startet med å studere spesialeffekter for film, forteller han.

- Jeg jobbet blant annet på settet til Harry Potter-filmene som skulptør, men etter en stund innså jeg at de fysiske effektene vi lagde ble gjort overflødige av fremskrittene de visuelle effektene gjorde. Derfor tok jeg en bevisst beslutning om heller å begynne med 3D-animasjon, og har ikke angret en dag siden. Nå har jeg arbeidet hos ManvsMachine i halvannet år, og synes det er et fantastisk inspirerende sted å jobbe.

- Hva kjennetegner et typisk ManvsMachine-prosjekt?

- Et typisk ManvsMachine-prosjekt kan best beskrives som et drømmeprosjekt for de fleste designere, og siden vi er så heldige å ha klienter som stoler på oss fullt og helt får vi friheten vi trenger til å prestere best mulig. Alle hos MvsM kommer fra svært ulike bakgrunner, noe som gjør at vi alle har forskjellig innfallsvinkel når et prosjekt skal gjennomføres.

Travelt på toppen
I sin rolle som designsjef får Adam muligheten til å arbeide med alle aspekter av et prosjekt, og jobber side om side med klienter fra brief til ferdig produkt.

- På en daglig basis involverer det både konseptualisering, designutvikling, 3D-produksjon og redigering - i tillegg til å administrere framdriftsplaner og budsjett, sier han.

- Jeg er hva du kan kalle over gjennomsnittet involvert i hele prosessen, en oppgave som krever at man har muligheten til å hele tiden kunne sjonglere ulike oppgaver. Heldigvis for meg er det sånn jeg liker å jobbe.

Selv med en hektisk timeplan og fulle dager setter Adam av tid til å jobbe med egne prosjekter, som påfyll i form av skaperglede og inspirasjon. 

- Selvinitierte prosjekter er morsomme å jobbe med fordi du ikke har de samme begrensningene å forholde deg til, sier han.

- Du står fritt til å lage hva du vil, på hvilken plattform du ønsker. Jeg tror egenprosjekter er svært viktige for å lære seg nye ferdigheter, men også for muligheten til å få jobbet med andre kreative fra ulike disipliner.

Visuelt 2014
Årets Visuelt er den 21. i rekken, og Adam seilte tidlig opp som førstevalg da juryene skulle plukkes ut.

- Det er en stor ære å bli invitert som eneste internasjonale dommer i kategorien moving image, da jeg elsker alt som har med design å gjøre og ønsker å være en del av så mye designrelatert utenfor jobben som mulig, sier han.

- Siden jeg heller ikke er veldig bevandret i norsk design ser jeg både frem til å se arbeider herfra og møte talentfulle folk.

- Hva ser du etter når du vurderer de innsendte bidragene - og hva håper du å finne?

- Kreativitet bør være kjernen i alt arbeid, og jeg har ingen tro på ’over the top’ tekniske presentasjoner hvis de ikke gir noen dypere mening. Etter konseptet kommer selve designutførelsen, og hvert aspekt av en animasjon bør være finjustert ned til den minste detalj. Til slutt kommer den tekniske utførelsen; en god idé kan dessverre lett bli svekket av dårlig gjennomføring.

Fristen for påmelding til årets Visuelt er 3. april klokken 17.00.