BOLD – nytt magasin om design, prosess & strategi


BOLD er et nytt magasin for kreatørene; grafiske designere, produktdesignere, illustratører, reklamefolk, kunstnere og arkitekter. Hovedfokus i dette magasinet er en kreatørs prosess. BOLD ønsker å skrive om design og nærliggende kreative fag på en måte som gjør det interessant både for de som jobber i bransjen, og de som ikke gjør det. BOLD vektlegger den kreative prosessen og ser designfaget fra et sosiologisk perspektiv. BOLD redaksjonen består av AD/redaktør Lasse A. Scherven og designer Pia Halvorsen fra Tomorrow Creatives. Magasi-net inneholder også flere gjestebidrag fra journalister og fotografer hovedsakelig fra 657Oslo.

Hovedartikkelen i pilotutgaven til BOLD handler om «Brutal Branding». En artikkel om hvordan totalitære regimer og terrororganisasjoner bruker branding for å lykkes. I illustrasjo-nen på magasinets forside kombineres Hitlers gjenkjennelige trekk, med en ellers generisk turban. På denne måten blir illustrasjonen en manifestasjon av intervjuobjektet i artikkel- en, Steven Heller, og hans tanker om hvordan Hitler ble brukt som en gallionsfigur i sammenligning med ISIL som har en mye mindre synlig politisk leder. Samtidig har illustrasjonen et viktig tilleggselement. Den består av en tegning i tre faser, lik en terroristisk Frankenstein. Dette elementet handler om prosess, noe som er et av hovedfokusene til BOLD.

Første utgave distribueres på Visueltfestivalen, Oslo Innovation week, Mesh cafe, 657Oslo, Westerdals, NKH, Grafill, Noroff og IGM.