tilbake

Typotendenser, del 1: The Pyte Foundry

— Feature, Design

I en serie på fire deler har vi snakket med folk som har en særegen interesse for skriftsnitt, bezierkurver og bokstavmellomrom. De som kanskje får gåsehud av en velkonstruert to-etasjers ’g’, og kjenner blodet bruse litt ekstra når de ser perfekt vinklede seriffer. Noen har type design og typografi som arbeid og andre som hobby og fritidsinteresse, men felles for dem alle er en begeistring for bokstaver og tegn. Ellmer Stefan har gjort lidenskapen til et levebrød, og legger ut en ny font til nedlastning på nettstedet The Pyte Foundry hver uke året gjennom.

Typotendenser, del 1: The Pyte Foundry

— Feature, Design

I en serie på fire deler har vi snakket med folk som har en særegen interesse for skriftsnitt, bezierkurver og bokstavmellomrom. De som kanskje får gåsehud av en velkonstruert to-etasjers ’g’, og kjenner blodet bruse litt ekstra når de ser perfekt vinklede seriffer. Noen har type design og typografi som arbeid og andre som hobby og fritidsinteresse, men felles for dem alle er en begeistring for bokstaver og tegn. Ellmer Stefan har gjort lidenskapen til et levebrød, og legger ut en ny font til nedlastning på nettstedet The Pyte Foundry hver uke året gjennom.

Av Dorthe Smeby

Ellmer Stefan har vært interessert i typografi siden tidlig i tenårene, da han begynte som lærling i førtrykk etterfulgt av studier i grafisk design på Academy of Applied Arts i Wien og type design i Leipzig. Siden 2011 har han jobbet freelance som grafisk designer i Oslo med fokus på både type design og typografi, og startet The Pyte Foundry i begynnelsen av 2016.

— The Pyte Foundry is an offspring of another project of mine entitled “Queneau”: I was fascinated by a book called “Exercises in Style” by the French writer Raymond Queneau, in which he is retelling the same short story using 99 different stylistic manners, sier Ellmer.

— I wanted to translate this idea into type design and conducted a component-based setup for an Uppercase alphabet. At about the same time I became interested in the highly imaginative typographic styles of the Victorian era: the richness found in the designs of the 19th century, sometimes bordering to absurdity, is something I find truly appealing.  The fact that, in that period, basic shapes were often modified and ornamented in various ways, also made a nice bridge to the modular approach of the system I had at hand.

Istedenfor å la egenprosjektet renne ut i sanden bestemte Ellmer seg for å legge ut fontene fortløpende på nettet, og et nytt skriftsnitt presenteres hver mandag hele 2016 på thepytefoundry.net. Fontene er gratis, men er kun tilgjengelige for nedlastning i én uke.

— This may sound, especially in regard to business planning, like a “Tour de Farce”; what this project for sure does — besides from keeping me in permanent drawing mode — is to teach me how to produce, how to publish, and how to transform an otherwise deadline-less personal project into a manifold of type styles, that I otherwise most probably never would have designed.

Relevans og kontekst
Når en ny font skal bli til finner Ellmer det nyttig å definere en kontekst utenfor typografiens verden, for bedre å kunne danne seg et helhetsbilde av hvordan skriften vil fremstå. For skriftsnittet Essay ønsket han for eksempel å forene formspråket til  den franske renessanse-antikvaen med ånden til den essayistiske skrivemåten til Michel de Montaigne, som levde på omtrent samme tid. I The Pyte Foundry-prosjektet har den historiske referanserammen ikke bare utslag på utformingen, men produksjonsmetoden og det stilistiske mangfoldet som øker over tid er også i stor grad en del av konseptet.

— Usually in my personal projects the initial design briefs are unhealthily loose — often it is just formal extrapolation through sketching, a fascination for a certain historical period, reflections about the limitation given by a certain medium or the skeuomorphic imitation of other media within type, sier han.

— And I always try to feed my letters with character, to get across a pinch of my idiosyncratic view on that type thing. Even the plainest of shapes, like an “o” in a geometric grotesque, can have more or less attitude. Or even a bit more!

— Hva er det viktigste å tenke på når man lager en ny font?

— Relevance, I guess! A typeface should have a well considered “raison d'être”. That said; the typefaces issued by The Pyte Foundry are just in part confirming to that rule.

— Hva ønsker du folk skal bruke fontene du lager i The Pyte Foundry til?

— Those weekly typefaces released through The Pyte Foundry will remain caps-only and come with a rather restricted character set — that, of course, also restricts their area of use. They also come with a good deal of flavor, so those are quite the opposite of “your universal, pseudo-neutral workhorse typefaces”.  One conceptual aspect of the project is the fact that, as the “Family of Pytefaces” will grow over time, more combinations will be possible and a more concise reference to Victorian display typography will be made. As for potential usages: of course, I want someone to design and letterpress-print posters announcing the Circus, the Diorama, or 24 Educated Ponies coming to Town with those typefaces.

Lidenskap for tegn
Det er den fanatiske læreren Mr. Schwingenschuh på Academy of Applied Arts i Wien og hans kurs i semiotikk og typografi som får deler av æren for Ellmers interesse. Det var også her han ble besatt av bokstaver, som han selv beskriver som kjernen i all visuell kommunikasjon.

— I recall being seriously enchanted hearing and thinking about typefaces as this “magical interface between matter and spirit”, sier han.

— I was intrigued by the subtle nuances within type and the importance of minute details in order to convey cultural values. In addition, it was the ongoing argument between personal expression and the conventional nature of the alphabet that I found, and still find, attractive and challenging. The vibrance between the black of a typographic shape and the white constituting that shape, the pulsating force between the concrete and the abstract is … yes, I will stop there …

På thepytefoundry.net har det per dags dato blitt utgitt fire ulike fonter, hvor tre allerede har gått ut på dato og blitt fjernet fra siden. Skriftsnittene Prhyme, Alcove og Mortar er nå historie, mens Plakat kom ut mandag 25. januar. Strategien for de neste 47 ukene er åpen, og byr på en god del ekstra margin for kreativ utforsking.

— There is no master plan when it comes to the order or nature of the designs. The project forces me to keep experimenting, to keep drawing a wide variety of different styles — so I mostly sketch, decide if it is worth it, finish it and release it. The immediate nature is an important factor in this case, sier han.

— But that does not mean that the designs are just idiosyncratic whatevers — I want to keep the alphabets within a historical frame of reference (heavily ornamented Victorian frames, of course!) as well as, remain relevant for contemporary graphic design.
 

twitter: @thepytefoundry
facebook: facebook.com/thepytefoundry

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev