Designduoen Lid&Wiken står bak TypoGraphic - en utstilling som leker seg med typografiske normer og regler.

Av Dorthe Smeby

De fleste av oss har en formening om hva som utgjør god og mindre god typografi, og hva som fungerer og ikke i ulike formater og settinger.

Men hva skjer om man stripper en layout ned til kun typografien? Og hvor mye av et budskap formidler egentlig det typografiske valget? Dette er noen av spørsmålene Lid&Wiken søker svar på - initiativtakerne til utstillingen TypoGraphic som åpner i R21 den 20. mai.

Møttes i studietiden
Det multidisiplinære designstudioet Lid&Wiken ble startet i 2013, og består av Eva Sætereng Wiken og Natasha Lid Bjørdalsbakke som møttes mens de begge gikk Grafisk Design-linjen på Westerdals School of Communication. Fra basen i Oslo sentrum leverer de løsninger innen både identitetsdesign, branding, reklame, markedsstrategi og redaksjonell design, og har allerede opparbeidet seg en kundeliste som inkluderer blant andre DNB, Statkraft, Anthon B. Nilsen, Magnat, Statoil og Skuespillerforbundet. De to hadde imidlertid helt andre planer enn å starte firma sammen.

- Vi oppdaget gjennom flere prosjekter at vi fungerte godt sammen som team, og hadde mange felles tanker og ambisjoner, sier de to.

- Etter endt studie hadde Natasha planer om å oppleve verden gjennom intertships og studiobesøk, mens Eva skulle få seg fast jobb for å betale ned seks år på Westerdals. Slik ble det altså ikke - sommeren vi gikk ut fra Grafisk Design fikk vi forespørsel om å gjøre et prosjekt for et helsesenter som skulle etablere seg på Skøyen i Oslo. Vi takket selvfølgelig ja, og det var starten på på Lid&Wiken.

Selv foretrekker duoen å jobbe med prosjekter hvor de er involvert i prosessen fra starten av, hvor de kan arbeide med strategi og konsept før løsningene faller på plass.

- Mange av prosjektene vi får ta del i er visuelle identiteter, men vi gjør også oppdrag som ender i rene illustrasjoner, digitale løsninger, redaksjonell design eller massekommunikasjon. Variasjonen av type oppdrag, kunder og samarbeidspartnere gjør jobben veldig spennende og givende, sier de.

Et langvarig prosjekt
Utstillingen TypoGraphic beskrives som en lek med typografiske normer og regler, med som mål å utforske bokstavenes effekt og formmessige kommunikasjonsstyrke.

- Utstillingen TypoGraphic startet egentlig for tre år siden i form av Natashas eksamen, og har siden den gang levd videre som en kreativ øvelse innad i Lid&Wiken. Vi har ukentlig gitt hverandre et adjektiv som skal illustreres kun ved hjelp av typografien, forteller de.

- En slik oppgave fører flere spørsmål med seg. Hva er god og hva oppleves som dårlig typografi? På hvilken måte påvirker typografi oss emosjonelt? Hvor mye av en historie formidler egentlig det typografiske valget? Vi har derfor invitert en rekke kreatører med ulik bakgrunn til å se nærmere på disse spørsmålene. Hver bidragsyter har fått hvert sitt tilfeldige adjektiv, og begrenset med tid til å visualisere ordet kun ved hjelp av bokstavenes utforming.

Ønsket var å få til en miks av kreatører med forskjellig bakgrunn, som forhåpentligvis ville se på oppgaven med ulike øyne. Med på laget er derfor både illustratører, noen grafiske designere, en 3D-designer, typografer og et barn. Bidragsyterne er alt fra velkjente navn i bransjen til nykommere spredt rundt om i verden og Norge, og inkluderer blant andre Kesselskramer, Colophon, Renate Thor, Colophon Karlssonwilker, White Studios, Minsk, Uglylogo og Elmer Stefan.

- Dette er et tema som berører alle og enhver, og det vi ønsker med utstillingen er å sette søkelys på hvilken betydning typografien har, og hvordan den formidler et budskap, sier Lid&Wiken.

- Vi gleder oss derfor stort til åpningen av TypoGraphic, og håper den faller i smak hos både femåringer og pensjonister!


Utstillingen TypoGraphic åpner onsdag 20. mai, og står til 5. juni.