Illustratør Kristian Hammerstad har gjort seg bemerket i både Norge og utlandet med sin unike strek, særegne tegneserieuttrykk og nøyaktige stil. At han startet for seg selv var derimot nesten en tilfeldighet.

Av Dorthe Smeby

Kristian Hammerstad tegner mennesker, dyr, absurde situasjoner og rare roboter i studioet på Grønland i Oslo. Arbeidene med elementer fra klassisk horror og referanser til gamle tegneseriestriper gjort med en moderne tvist, har resultert i en kundeliste som inkluderer blant andre Wired Magazine, Penguin Books og The New York Times. De har også tatt det som kun var en interesse for tegning fra å være en hobby til å bli et fullverdig levebrød.

- Jeg er utdannet fra illustrasjonslinjen på Central Saint Martins College of Arts and Design i London, hvor jeg og noen kamerater eksperimenterte mye med animasjon, sier Kristian.

- Det ledet til jobb rett etter at vi var ferdige på skolen, med å lage musikkvideoer og reklamefilmer for et produksjonsselskap som heter Passion Pictures.

I 2009 flyttet han tilbake til Norge etter åtte år i den britiske hovedstaden, og arbeidet frilans med animasjon blant annet for Storm Studios og Animasjonsdepartementet.

- Når jeg flyttet tilbake til Oslo ble det litt som å starte på nytt, og i begynnelsen hadde jeg egentlig ikke noe bevisst ønske å begynne for meg selv. Det bare ble slik det ble. Men jeg har vel alltid villet gjøre ting på min egen måte, og jobbe med andre som tenker likt, sier han.

Vinn-vinn-situasjon I følge Kristian er det muligheten til å gjøre egne prosjekter i arbeidstiden, være seg tegneserier, plakater eller utstillinger, som er den største fordelen med å jobbe for seg selv. Anledningen til å velge selv hva han vil jobbe med til enhver tid, og å få betalt for å gjøre det han liker aller best.

- Jeg foretrekker å tro at alt betalt arbeid jeg gjør for magasiner, aviser og andre oppdragsgivere på en måte finansierer hobbyen min, som er å tegne tegneserier. Det kan være jeg lurer meg selv litt, men det er en fin tanke synes jeg. På den måten blir også arbeid og interesse likere hverandre, sier han.

- Det virker uansett som det ofte er de mest personlige prosjektene folk legger best merke til, og som er grunnen til at de kontakter meg for oppdrag. Så da får du også arbeid som ligger nærmere det du liker å gjøre selv. En 'vinn-vinn situasjon' som de sier i Amerika!

- Hva har vært de største ulempene ved å starte eget?

- Usikkerheten er vel den største ulempen, at man aldri blir helt sikker på om dette kommer til å gå bra. Det kan være økonomisk usikkerhet, eller usikkerheten på om det man gjør har livets rett i et marked. På den andre siden er det jo også en fordel at man ikke trenger å bry seg så mye om hva som passer markedet. Det kommer jo an på hvordan du vil angripe det selv. Ingen kan uansett fortelle deg hvilke jobber du skal og ikke skal ta, og hvordan du skal løse oppgavene dine. Du blir ansvarlig ovenfor deg selv, kundene og arbeidet ditt i mye større grad enn om du har noen andre å lene deg på. Man får ikke så mye tid til å grine over noe tull man selv har stelt i stand. Da er det bare å snyte seg og starte på nytt eller finne på noe annet!

Tegning, stirring, kaffe, repeat
En typisk arbeidsdag består av tegning, lesing, stirring på dataskjermen og drikking av kaffe fram til syv-åtte på kvelden. For tiden jobber han stort sett hver dag med den nye tegneserieboken sin, i tillegg til en fast tegning hver uke i helgemagasinet til Le Monde i Frankrike. Selv mener han stahet og troen på eget utrykk og egne ideer er noen av grunnene til at han passer godt til yrket han har valgt, men er glad han ikke startet for seg selv rett fra skolebenken.

- Jeg tror jeg hadde mye igjen for tiden i Passion Pictures med tanke på arbeidsmoral og disiplin, som jeg kanskje ikke hadde hatt dersom jeg hadde startet helt alene som illustratør rett etter skolen, sier han.

- Hva er dine beste tips til folk som ønsker å starte eget?  

- Det er viktig at man ikke tror det kommer til å bli enkelt, men det er det vel ingen som egentlig gjør. Man må også regne med at det tar tid å få økonomien ordentlig i gang, sier han.

- Vi nordmenn er ikke så veldig flinke til å skryte av hverandre, eller bruke nye, unge, interessante talenter og idéer. Derfor er det desto viktigere at man ikke gir seg, og stoler på egne valg. Ha det moro og lag ting du liker selv - ikke bare ting du tror andre vil like. Selvfølgelig kommer det tider hvor jobben du gjør ikke bare er gøy og stilig, men da er det desto viktigere å kunne gå tilbake til arbeidet du setter pris på. Selv om det bare er for deg selv.  

- Hva hadde du jobbet med om du ikke hadde vært illustratør? 

- Jeg drømte alltid om å ta over kiosken på Kolsås T-banestasjon da jeg var yngre, så kanskje det hadde blitt til det…