Å starte for seg selv er en prosess i konstant endring. For noen virker det skremmende, mens det for andre faller seg som den største selvfølgelighet. I denne serien møter vi personer som har tatt steget, enten det har vært en veloverveid beslutning eller et impulsivt ønske som har vist seg å bli innbringende. Sven Skaara startet sin første egne virksomhet mens han fortsatt var på skolebenken, og har ikke angret et sekund.

Av Dorthe Smeby

Oslobaserte Sven Skaara er en velkjent tungvekter i designbransjen, og har i løpet av karrieren bygget opp tre ulike designbyråer fra grunnen til å bli suksessfull butikk. Han mener nysgjerrighet og entusiasme alltid bør ligge til grunn når man starter eget – sammen med selvinnsikten til å få hjelp med det du selv ikke har kunnskap til.

- Jeg startet min første egne virksomhet sammen med en kompis allerede mens jeg gikk på Westerdals på midten av syttitallet, hvor jeg designet t-skjortemotiver som han silketrykket, sier Sven.

- Etter at jeg avsluttet skolen ble jeg ansatt som designer i Udnæs Grafiske, hvor jeg fikk ansvaret for utformingen av ulike magasiner. Der ble jeg i fire år før jeg fikk jobb som juniordesigner hos Anisdahl/Christensen. Det ble en kort visitt, kun fire måneder. Høy i hatten som jeg var, og med en ukuelig tro på egen fortreffelighet, hadde jeg bestemt meg for at det eneste riktige var å starte egen virksomhet. Det ble Art-Aid sammen med Terje Børresen, i året 1981.

Art-Aid fokuserte på design for kunst-, musikk- og motebransjen, og med det multidisiplinære designstudioet Pentagram i London som store forbilder ble staben etter hvert også styrket med både arkitekter og produktdesignere.

- Forretningsideen var å selge illustrasjonstjenester og design til reklamebyråer som vi mente trengte hjelp fra ”spesialister” som oss, og det ble en suksess fra dag én. Etter hvert fikk vi flere og flere egne kunder som vi jobbet direkte med, og ble et etterspurt designbyrå med mange ulike oppdrag, sier han.

I følge Sven manglet firmaet allikevel kunnskap og erfaring til å drive en sunn butikk, og tjente ikke mye på det de jobbet med til tross for mange oppdrag.

- I tillegg ble det uenighet vedrørende drift av selskapet som jeg mente det trengtes en ”blåruss” til å lede. Vi bestemte oss derfor for å skille lag, og jeg hoppet av og startet Skaara & Partners Design i 1987.

Suksessbedrift
Skaara & Partners Design er i dag bedre kjent som Scandinavian Design Group, etter et navneskifte i 1990. Studioet gikk bra fra første stund, og allerede året etter oppstarten fikk Skaara både Gullblyanten som ”Årets Designer” og vant konkurransen om å utforme grafisk identitet til sammenslåingen av DnC og Bergen Bank.

- Omtrent på samme tid traff jeg min ”blåruss”, John Arne Medalen, som hadde akkurat den riktige bakgrunnen som skulle til for at vi kunne utvikle selskapet til å bli en lønnsom bedrift, sier Sven.

Rollene ble enkelt definert med setningen ”Sven tegner, John Arne regner”, da Medalen i tillegg til en solid kunnskap om forretningsdrift også hadde en stor interesse for og kunnskap om merkevarestrategi.

- Dette var et smart trekk, og er noe jeg vil anbefale alle som går svanger med en idé om å starte egen virksomhet. Vær bevisst på at virksomheten er noe du skal leve av i fremtiden - det er like viktig å ha fokus på det økonomiske aspektet som det kreative. Tenk business, og er du ikke i stand til det selv, så finn noen som kan hjelpe deg.

Scandinavian Design Group ble en stor suksess, da forretningsmodellen viste seg å være riktig og til riktig tid. Firmaet ble fort ble ledende på feltet brand management og design i Norge, og nittitallet ble tiåret hvor merkevareutvikling med design som et strategisk verktøy virkelig fikk sitt store gjennombrudd.

Good design is good business
Etter 18 år som partner og creative director i Scandinavian Design Group solgte Skaara seg ut, og startet Brandlab i januar 2005 hvor han fungerte som partner og designer i fem år. I dag jobber han i Brand Identity Group (BIG), som spesialiserer seg på design og merkevarebygging.

- Et av mine beste tips til de som ønsker å starte for seg selv er å ha fullt fokus på at det de gjør skal skape resultater for oppdragsgiveren. Det er vel og bra med Gullblyanter og det som finnes av slike priser, men det blir dobbelt så bra dersom det også er med på å skape resultater for kunden. ”Good design is good business”. Og siden business i stor grad dreier seg om å ha de riktige kontaktene, så sørg for å bygge opp et nettverk som vet hvem du er og hva du driver med. Vis deg frem, og utnytt en hver mulighet til å være tilstede der hvor du treffer de du ønsker å kommunisere med, sier han.

- Og så et tips til slutt, som kanskje er det aller viktigste; vær nysgjerrig, vis entusiasme, vær lydhør - og veldig oppmerksom på hva som forventes av deg.