Illustrassjonsserien ’Funkis’ har en font i fokus, og motiver fra dagligdagse gjøremål og hendelser.

Av Dorthe Smeby

Designer og illustratør Oscar Grønners (27) tegninger er både enkle og komplekse på samme tid. Flater kommer til liv ved hjelp av lek med teksturer og farger, og en meget presis strek og spennende formforståelse gir tegningene både dybde og bevegelse. Etter utdannelse fra Kunsthøgskolen og Danmarks designskole har Grønner studert både i New York og London, og har den siste tiden blitt lagt merke til både i Norge og internasjonalt.
I år er han nominert til Visuelt i kategorien ”illustrasjonsserie” for Funkis - en rekke tegninger laget for den digitale publikasjonen Manifattura som en reaksjon på fonten med samme navn. Fonten er designet av Göran Söderström i Stockholmsbaserte Letters from Sweden. Begge elementene er en del av Manifatturas nyeste prosjekt Pieces, hvor ulike utøvere har blitt spurt om å utforske hvert sitt tema.

- Manifattura oppdaget noen av arbeidene mine på Instagram, som for så vidt er en plattform jeg får mange av jobbene mine gjennom, sier Oscar.

- De ga meg i oppdrag å portrettere typisk skandinavisk funksjonalisme med motiver fra nordisk funkisarkitektur, samt nordisk design og kunst. De skulle stå i sammenheng med typesnittet designet av Letters from Sweden basert på fonter fra den tiden, som skulle integreres i illustrasjonene mine.

Funksjonalismen som stilretning hadde sin storhetstid i perioden 1920 til 1940, og karakteriseres av et ønske om å strippe vekk all overflødig dekor og staffasje. Den funksjonalistiske arkitekturen var arkitektur for folket, og hadde rette linjer, forenklede former og enkle konstruksjoner i fokus. Oscar forteller at en stor del av jobben bestod i å komme fram til de forskjellige motivene, samt å skisse på hvordan disse kunne utføres på best mulig måte. Ønsket var en god balanse av forskjellige type motiver og å kunne implementere fonten på en naturlig måte.

- Jeg er veldig glad i funksjonalisme og den spesielle plassen den har i Oslos bybilde, og i arbeidet med illustrasjonsserien fikk jeg tegnet noen av mine favoritter fra denne tiden. Funksjonalisme for meg føles nokså nostalgisk, samtidig som det fortsatt kan være veldig moderne. Det ønsket jeg også å illustrere i arbeidet, gjennom både motiv, stil og farger, sier han.

- Vi henvendte oss til Oscar mens vi arbeidet med Funkis, etter at vi fikk idéen om å lage en illustrasjonsserie for å gi typesnittet en klar og visuell kontekst fremfor den ordinære måten å presentere fonter på, sier Fredrik Gruber i Manifattura. 

- Vi var kjent med Oscars tidligere arbeider, og visste han ville passe perfekt for temaet med sin naivistiske og forenklede stil. Resultatet reflekterer vår visjon på en veldig korrekt måte. Hans illustrasjoner har virkelig vært med på å generere både oppmerksomhet og annerkjennelse for prosjektet, og tegningene har vært veldig populære blant vårt publikum.

Tidligere Visuelt-vinner
Til daglig gjør han oppdrag innen design og illustrasjon for både store og små kunder, som inkluderer blant andre Øya Festivalen, Cappelen Damm og Flamme Forlag. Inspirasjon finner han ubevisst i det meste som omgir han i hverdagen.

- Som regel føler jeg meg ganske uinspirert - da må jeg bare fortsette å jobbe allikevel helt til det fører til en god idé eller til jeg er inne på noe som føles bra og som gir meg inspirasjon igjen. Og så blir jeg selvfølgelig også påvirket og inspirert av arbeidene til andre designere og kunstnere.

- Hva jobber du mest med?

- Helt siden jeg startet å studere har jeg vært glad i både grafisk design og illustrasjon. Tidligere har jeg jobbet mest med design, men det siste året har det blitt mer og mer tegning. Jeg har lyst til å fortsette å jobbe med begge deler. Personlige arbeider er det som føles best å arbeide med, og jeg er i gang med å planlegge en utstilling av malerier samt lanseringen av en liten publikasjon. Jeg er også med-oppstarter av en app som skal lanseres i sommer.

- Hvordan vil du beskrive din egen stil?

- Jeg synes det er vanskelig å beskrive min egen stil uten at det høres fryktelig teit ut. Jeg føler selv at jeg har mange forskjellige stiler, selv om det også er mange likheter i alt jeg gjør. Jeg liker å teste ut nye måter å gjøre ting på - og jeg prøver hele tiden å utvikle meg.

For to år siden vant han Visuelt-pris for design og art direction av albumcoveret til ”Faen Kaja”, men om han stikker av med pris også i år blir ikke kunngjort før prisutdelingen fredag 3. juni i Posthallen.

- Hva er forholdet ditt til Visuelt?

- Jeg har jo deltatt en gang tidligere, og da fikk jeg gull, noe som var veldig gøy. Visuelt er jo en kjempefin mulighet til å få vist frem arbeidet sitt, og muligens også få litt anerkjennelse for det har man har laget!