tilbake

Ni om å vinne Visuelt

— Feature, Visuelt

Fristen for påmelding til Visueltkonkurransen 2017 er onsdag 15. februar. Vi tok i den anledning en prat med ni ulike utøvere og designstudioer om hvordan de opplevde å vinne gull i sine respektive kategorier. Årets vinnere feires under Visueltfestivalen i juni, og med heder og ære, publisitet og faglig annerkjennelse som stikkord er det ingen tvil om at det lønner seg å sende inn.

Ni om å vinne Visuelt

— Feature, Visuelt

Fristen for påmelding til Visueltkonkurransen 2017 er onsdag 15. februar. Vi tok i den anledning en prat med ni ulike utøvere og designstudioer om hvordan de opplevde å vinne gull i sine respektive kategorier. Årets vinnere feires under Visueltfestivalen i juni, og med heder og ære, publisitet og faglig annerkjennelse som stikkord er det ingen tvil om at det lønner seg å sende inn.

Av Dorthe Smeby


Kristin Roskifte, illustratør
kristinroskifte.no

Har vunnet Gull i Visuelt blant annet i kategoriene Undervisnings-, fakta og informasjonsillustrasjon (2006) og skjønnlitteratur (2004).

– Hva jobber du med?
– For øyeblikket holder jeg på med to veldig forskjellige bøker og samtidig en rekke personlige prosjekter.

– Hva har det betydd for deg å vinne Visuelt?
– Å vinne i Visuelt har vært oppmuntrende og motiverende. Jeg har inntrykk av at Visueltkatalogen og utstillingen blir sett av mange, det ville overraske meg om ingen av jobbene mine har kommet som følge av disse. Og når man vinner, så er det jo alltid veldig hyggelig for kunden også. Jeg tror at vinnerjobber ofte er prosjekter der kunder har våget å gå for en litt utradisjonell løsning, og det kan føles godt og trygt at det blir støttet av fagfolk.

– Skal du sende inn til årets konkurranse, og i såfall hva?
– Ja, jeg tror det blir et litt underlig prosjekt i åpen klasse. Må jo ta noen sjanser! Jeg har sendt inn mye i løpet av disse årene og har god øvelse i å ikke vinne også.

Caroline Dahlström og Henrik Tandberg i designstudioet All Tomorrow´s
alltomorrows.no

Har vunnet Gull i Visuelt i kategoriene Plakat (2013, 2015 og 2016) og Pakningsdesign (2014).

– Hva jobber dere med?
– Akkurat nå holder vi på med et pakningsprosjekt, identitet og nettside for et gründerselskap som skal lanseres til våren. I tillegg jobber vi kontinuerlig med flere prosjekter for Hansa, en kunde vi har jobbet med helt siden 2009 da vi redesignet Olden mineralvann (og vant gull i Visuelt) mens vi jobbet i Dinamo.

– Hva har det betydd for dere å vinne Visuelt?
– Vi synes at Visuelt er en fin målestokk for god grafisk design i Norge, og det er alltid en ære å være blant vinnerne. Det er vanskelig å si om det har ført til konkrete oppdrag, men det er jo alltid stas for både oss og kundene å vinne i Visuelt.

– Skal dere sende inn bidrag til årets konkurranse, og isåfall hva?
– Vi skal sende inn to jobber. Vi skulle ønske det fortsatt fantes sølv, der føler vi at vi hadde gjort rent bord.

Daniel Bekken, grafisk designer
danielbekken.com

Har vunnet Gull i Visuelt 2016 for bachelor-prosjektet «Screenheads» i kategorien Grafisk Design Studentarbeid.

– Hva jobber du med?
– Jeg jobber freelance, og arbeider samtidig med mange personlige prosjekter.
Man kan vel si at jeg er inne i en slags sabbatsperiode. Hvor målet, gjennom mye testing og eksperimentering på tvers av disipliner, er å utvikle meg kunstnerisk.

– Hva har det betydd for deg å vinne Visuelt?
– Jeg ble nylig valgt ut til å være en av bidragsyterne i prosjektet «Ephemerality» - som er i regi av KORO (Kunst i offentlig rom). Det er et utsmykkingsprosjekt i den nye bygningen til Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitet i Bergen. Siden jeg er i begynnelsen av det hele, og nye ting skjer hele tiden, er det noen ganger vanskelig å vite hvilke av mine nye oppdrag og samarbeid som er et direkte resultat av prisen.
Det er ingen tvil om at det har hjulpet å vinne i Visuelt, og følelsen av respekt og annerkjennelse fra dem rundt har vært spesielt tydelig.

– Skal du sende inn bidrag til årets konkurranse, og isåfall hva?
– I år kommer jeg ikke til å sende inn bidrag til Visuelt, men satser på neste år!

Tord Torpe, illustratør
tordtorpe.tumblr.com

Vant studentpris for moving image i 2014 (sammen med Magnus Nyquist) og i 2015, samt åpen klasse i illustrasjon i 2015.

– Kva jobber du med?
– Akkurat no arbeider eg med to lengre prosjekt: Det eine skal bli ei slags biletbok, som etter planen skal gjevast ut på Magikon Forlag. Det andre blir ein animert kortfilm; ei slags videreføring av master-oppgåva mi frå KHIB, som eg vann gull med i 2014. Begge tidkrevjande prosjekt, men alt bra tek som kjent tid. Tid er gull i munn, var det ikkje ein som sa det? Jo, det trur eg.

– Hva har det betydd for deg helt konkret å vinne Visuelt?
– Har ikkje måtta skaffa meg hemmeleg nummer endå, så det er sjølvsagt litt skuffande. Ein blir altså ikkje kjendis av å vinna Visuelt-pris. Men dei som gjerne legg gjerne merke til det, er folk i bransjen - "bransjefolk" om du vil. Dei av oppdragsgjevarane mine i ettertid som har referert eksplisitt til Visuelt, har då også utelukkande vore representantar for fagfeltet visuell kommunikasjon. Ellers har begge mine noverande prosjekt fått økonomisk støtte av Grafill og Teikneforbundet. Kva rolle Visuelt-prisane har spelt i tildelinga av den støtta er vanskeleg å seia, men at det har medverka positivt kan ein nok gå ut i frå!

– Skal du sende inn bidrag til årets konkurranse, og isåfall hva?
– Har eit prosjekt eller to liggande som nok blir påmelde, ja. Akkurat kva det blir er eg litt usikker på, så det vil eventuelt visa seg. Fristen er vel ei veke unna i skrivande stund, så eg har no framleis tida.

Henrik Olssøn og Erika Barbieri i designstudioet Olssøn Barbieri
olssonbarbieri.com

Har vunnet Gull i Visuelt i kategoriene Grafisk Design - Redesign og nylanseringer (2009), Grafisk design - Pakningsdesign og drikkevarer (2013, 2015 og 2016).

– Hva jobber dere med?
Vi spesialiserer oss på pakningsdesign, merkevarestrategi og visuell identitet.

–  Hva har det betydd for dere å vinne Visuelt?
– Er Ikke sikker på om kunder har kommet til oss som et direkte resultat av at vi har vunnet en pris, men det er definitivt en viktig anerkjennelse og en bekreftelse på at arbeidet er relevant og på en måte bidrar til det kreative landskapet! Å vinne en pris har selvfølgelig en stor verdi og er en forsikring for både kunder og samarbeidspartnere.

– Skal dere sende inn bidrag til årets konkurranse, og isåfall hva?
– Ja, i år sender vi inn noen bidrag i pakningsdesign, for det meste i drikkevare-kategorien.

Hanne Berkaak, illustratør og animatør
vimeo.com/user2741791
hanne-berkaak.squarespace.com

Har vunnet Gull i Visuelt blant annet i Åpen Klasse, Moving Image (2010), Reklame og Promo, Moving Inage (2011) og Informasjonsfilm (2016)

– Hva jobber du med?
– Jeg jobber med illustrasjon og animasjon.

– Hva har det betydd for deg å vinne Visuelt?
– Jeg tenker at å vinne Visuelt er først og fremst en slags validering av at det du driver med ikke er helt på jordet. Som kreativ jobber man fra morgen til kveld, helger og ferier, i hvert fall i begynnelsen av karrieren. Og lønnen står sjeldent på linje med arbeidstimene du legger inn. Og da kan det være hyggelig at de andre som jobber med det samme som deg likte en jobb du gjorde. Og bli nominert til Best in Show i fjor var spesielt overraskende og veldig gøy. Også er det jo alltid hyggelig og få et trofe og sette på hylla på kontoret. Ved siden av dette er jo enhver form for selv promotering lurt i vårt yrke. Hvis ingen vet at du eksisterer så kommer det ikke så mange jobber. På Visuelt seremonien sitter jo en stor del av bransjen i salen.

– Skal du sende inn bidrag til årets konkurranse, og isåfall hva?
– I år tror jeg ikke jeg kommer til og sende inn noe fordi jeg har ikke muligheten til og være med på Visuelt seremonien, dessverre. Men neste år er jeg sikkert med!

Mikael Fløysand, grafisk designer og produktdesigner
mikaelfloysand.com
appear.in

Har tidligere vunnet gull i kategorien illustrasjon, kampanje, for nettsiden til Lars Vaulars album 1001 hjem i 2014.

– Hva jobber du med?
– Til daglig er jeg designer i appear.in, en videosamtaletjeneste eid av Telenor. Der driver jeg med prototyping, UX, UI og andre nymotens buzzord. Ved siden av gjør jeg små frilansoppdrag, stort sett bare for Lars Vaulars musikkprosjekter.

– Hva har det betydd for deg helt konkret å vinne Visuelt?
– Karrieremessig har det nok ikke hatt så mye å si, selv om man får litt ekstra skryt på kontoret dagen etter. Visuelt er jo en litt intern bransjegreie, skal man få noe ut av det utover det må man nok være flinkere å skryte enn jeg er. Men rent personlig er det jo en selvtillitsboost, vi gikk jo å så på vinnerutstillingene som student og da virket alt så mytisk, alle disse mad flinke designerne som vant. Da er det jo en milepæl å plutselig være der selv. Nå er det min tur til å skinne liksom. Og bra selvtillit skal man jo ikke kimse av, plutselig sitter du på et jobbintervju med en sunn form for skamløshet, for du er jo award winning designer.

– Skal du sende inn bidrag til årets konkurranse, og isåfall hva?
– Har vurdert å sende inn den siste vinylutgivelsen jeg lagde for Lars, Alt Gir Mening, men spørs om jeg rekker det. Lever fortsatt greit på seieren fra 2014.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev