Form til fjells skaper innovative designløsninger påvirket av de naturskjønne og kulturhistoriske omgivelsene på Røros. Den 20. oktober kommer byråleder Maren Todal til Vika kino for å snakke om den særegne historien rundt og merkevarebyggingen til Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk.

Av Dorthe Smeby

Når Grafill feirer 25-års jubileum 20. oktober markeres dagen med seminar og fagdag på Vika kino i Oslo. Hit kommer en rekke spennende foredragsholdere og fagfolk for å forelese om prosjekter,  og dagen vil også inneholde blant annet paneldiskusjoner og fagprat. En av foredragsholderne er Maren Todal, som har vært prosjekt- og byråleder i designbyrået Form til fjells de siste fire årene. Form til fjells ble stiftet i 2003, og fra basen i Røros utvikles visuelle identiteter, nettsider og emballasjeløsninger. Med en solid posisjon som leverandør av identiteter til lokalmatprodusenter bidrar de også til at lokale mathåndverkere når sine mål, som er et av byråets viktigste satsningsområder.

– Jeg kommer fra ei lita bygd ved fjord og fjell på Nordmøre, og liker meg aller best når jeg bader i kalde vann, spiser rå fisk og sykler på smale stier, sier Maren.

Bachelorgraden i visuell kommunikasjon tok hun på MI/NKF i Trondheim og i surfebyen Newcastle i Australia, etterfulgt av en rekke år som AD på arkitektkontoret Agraff og et år på kommunikasjonslaget i Norges Geologiske Undersøkelse. Byrået består i tillegg av Astrid Wolden og Charlotte Jonsson Hov - i følge Maren tre vidt forskjellige typer og en bra sammensetning av personligheter for å kunne levere det kundene etterspør.

– Designer Astrid er en kompromissløs feinschmecker med kreativ hånd om utviklingen av visuelle identiteter, maler og emballasjeløsninger, sier hun. Charlotte er typograf, mediegrafiker og ferdigstiller som du kan stille klokken etter. Hun klargjør alt av designfiler, samt emballasje-, markedsførings- og profileringsmateriell for trykk og produksjon til rett tid. Selv er jeg prosjekt- og byråleder som er velsigna med både en administrativ og kreativ hjernehalvdel som prøver å sørge for at vi holder fokus og leverer løsninger i tråd med kundens mål og framdrift.

Historisk terreng
Rett før jul i fjor overtok de tre ansatte hele byrået, som holder til i nye og totalrenoverte lokaler midt i Røros sentrum. Med den kjente kirken Bergstadens Ziir og biblioteket som nærmeste naboer er de omgitt av kultur, vakker natur og gammel historie på daglig basis.

– Vi får verdensarven midt i designfjesene våre hver eneste dag, og vi deler huset, Trevarefabrikken, med fem andre bedrifter innenfor skapende og kreative næringer, sier Maren.

– Det gjør at vi har næringsutviklere, arkitekter, radioreportere, kunstgalleridrivere og gründere samla i et nytt levende sentrumslokale. Det er både utrolig stas og inspirerende. I tillegg har vi Bergstadens største takterrasse, som er utrolig flott.

–  Blir designløsningene deres påvirket av omgivelsene?

– Ja, det tror jeg. Veldig mange av kundene våre jobber med produkter fra naturen, er tett knytta ti primærnæringer, eller selger opplevelser i naturen og da er vi pukka nødt til å hente inspirasjonen vår derfra. Heldigvis er årstidene skiftende, vi ligger blant annet i et sør-samisk område som opererer med åtte årstider, så vi låser oss ikke fast i at alt skal være blått som sjøen og grønt som skogen. Jeg tror at man kan se i designløsningene våre at kundene også ofte har lange historiske tradisjoner som vi forsøker å ta med inn i morgendagens formspråk.

Så lenge den felles forståelsen for design som virkemiddel er den samme understreker Maren at det ikke så farlig hvilken type bransje de jobber innen  - så lenge kollegaene har det gøy sammen mens de utformer visuelle løsninger.

– Mange av Form til fjells kunder har et tradisjonsrikt håndverk som fundament i forretningsstrategien sin, og byrået brenner litt ekstra for å bringe håndverket inn i alle ledd av driften, sier hun.

– Når produsenter har lagt ned utrolig mye tid og kjærlighet for å foredle produktene sine håper vi det kommer en tid der flere velger å investere litt mer, også tidsmessig, i forpakningsleddet. Det er jo litt sånn at det ikke hjelper mye hvor flott et design er når det for eksempel trykkes eller printes på billig materiale i sluttleddet.

– Hva er de største forskjellene på å drive designbyrå på et mindre sted versus i en storby?

– De samme utfordringene med priskonkurranse, prispress, lave markedsbudsjett, prosjekter som av og til går i stå på grunn av for dårlig forventningsavklaringer eller uheldig kjemi skjer uansett hvor en befinner seg. Den største forskjellen mellom det å drive på et lite sted versus i en større by er at du slipper å treffe kunder og konkurrenter mellom butikkreolene eller på dugnad i barnehagen. På godt og vondt er en mye tettere på hverandre på et lite sted. Lokalpatriotismen er ofte sterk, og vi backer hverandre opp.

Grafills fagdag 20. oktober
På Grafills 25-års jubileum skal Maren i løpet av ti raske minutter snakke om konseptet, navnevalgene og historiefortellingen rundt Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk.

– I stedet for å bygge det narrative på overeksponerte Rørossymboler og norsk bygderomantisering har bryggeriet valgt å bygge en merkevare på lokal arbeiderklassehistorie og litteratur. Bryggeriet har siden oppstart i 2010 skilt seg ut, og opplever en imponerende vekst i jungelen av mikrobryggeri. Jeg skal selvsagt også snakke litt om etikettene vi designet til jubileumsfesten, sier hun.

– Hva er forholdet ditt til Grafill?

– Jeg er veldig glad i Grafill, og spesielt arrangementene de har stått for i Trondheim siste årene. Det er deilig å ha en arena der en kan utfolde seg innenfor spennende konsepter og trykketeknikker. I tillegg må jeg si at vi også har satt umåtelig pris på den juridiske hjelpen vi et par ganger har fått av advokaten i Grafill - den er gull verdt. Jobben som gjøres i Grafill med å opprettholde og heve nivået samt bransjestandarden og etiske retningslinjer er innmari viktig.