- I utgangspunktet kunne filmen gått i hvilken som helst retning. Teksten sier ikke noe som helst, egentlig, bortsett fra at det vil være naturlig å ha med en tiss eller to, sier Julian Nazario Vargas, creative director i animasjonsbyrået Animaskin.

Kosmisk fallos #

Av Eirik Traavik

Hvem: Regi Julian Nazario Vargas, Animaskin
Hva: Visuelt Gull 2015, åpen klasse: Ytterst på tissen - Ylvis

Vargas har jobbet med Ylvis-brødrene siden han fikk sin første animasjonsjobb på TVNorge-serien «Norges herligste». I 2014 hadde han regi da Ylvis-brødrene skulle lage musikkvideo til sangen «Ytterst på tissen», en Kraftwerk-refererende space-låt om, vel, det som sitter ytterst på tissen. Resultatet ble en ambisiøs (og svært fallisk) animert kortfilm fra fjerne galakser. For arbeidet fikk Animaskin Gull i åpen klasse under Visuelt 2015. I juryens begrunnelse beskrives «Ytterst på tissen» som «et eksepsjonelt stykke arbeid som skiller seg ut i hele konkurransen».

- Ingen hadde noen klare preferanser da vi startet idédrodlingen, men det var viktig for oss at vi med animasjon burde gå for et scenario man ikke kunne løst med live action.

I «Ytterst på tissen» drar brødrene Ylvisåker alvorstungt til det ytre rom, for å drive seksualundervisning blant lokale livsformer. I utgangspunktet skulle brødrene selv medvirke i filmen.

- Det var lenge snakk om å få filmet Ylvis på green screen og plassere dem i et animert landskap, men på grunn av deres utilgjengelighet foreslo vi å gjøre dem helanimerte. Da gikk tankene raskt mot fransk animasjon, anime og Daft Punk, sier Vargas. Han og resten av teamet sporet fort inn på verdensrommet, aliens og reiser til fjerne galakser. Med utviklingen av storyboardet fikk de en «god unnskyldning» for å se mye science-fiction. Gjengen hentet blant annet inspirasjon fra viktige scener i filmen Prometheus, kultserien Æon Flux og musikkvideoen til låten Delta av bandet C2C, produsert av det franske animasjonskollektivet CRCR. Da de først var ferdige med konseptet, viste det seg fort at det å begrense ambisjonsnivået var den store utfordringen.

- Vi ville lage noe fantastisk, men hadde egentlig ikke tid til det, noe som endte med syke arbeidsmengder på alle mann, sier Vargas. Selve filmen ble til på seks uker.

- Det var heldigvis ikke noe tid som forsvant i endeløse justeringer fra kunden. Etter godkjent animatic og styleframes viste vi knapt nok en preview før filmen ble levert i sin helhet samme dag som den skulle på luften, sier han.

- Vi fikk virkelig klemt ut det vi hadde på den tilgjengelige tiden, noe som ikke ville vært mulig hvis det ikke hadde vært for at vi har jobbet med Ylvis i åresvis og de har full tiltro til oss.

I skrivende stund har «Ytterst på tissen» 775.000 visninger på Youtube. Selv om Ylvis fikk et internasjonalt publikum med viral-suksessen The Fox (som Animaskin også bidro til), har internasjonale visninger av hel-animerte «Ytterst på tissen» så langt kun resultert i et par «WTF» i kommentarfeltet. Har det vært mye internasjonal oppmerksomhet etter videoen?

- Nei, ikke direkte, men vi liker veldig godt denne stilen, og det har funket bra å selge seg inn på nye prosjekter med «Ytterst på tissen» som referanse. Vi lærte også veldig mye gjennom prosessen. Etter suksessen med The Fox har vi slått litt fra oss drømmen om umiddelbar fame og masse jobbtilbud basert på eksponering rundt videoer vi bidrar til, sier Vargas, og legger til at Animaskin nå jobber med egenutviklete prosjekter som de håper kan trekke til seg flere nye kunder.

Animaskin har kanskje ikke blitt ringt ned med tilbud om flere romprosjekter, men Vargas opplever likevel at «Ytterst på tissen» har gjort inntrykk langt utenfor Norges grenser.

- Vi kom over en canadisk blogg hvor en jente hadde satt seg ned og virkelig gjort en grundig og seriøs analyse av videoen, sier Vargas.

- Det er litt gøy når noen grubler hardt over alle de tilbakestående visuelle ideene som ble kastet rundt i løpet av prosessen.