Plakatene fra Paper Collective er ikke bare et dekorativt element på veggen, men bidrar også med støtte til ulike veldedige organisasjoner.

Av Dorthe Smeby

Design og sosialt ansvar #

Midt i travleste København, ikke langt fra verken Strøget eller Rådhusplassen, ligger hovedkvarteret, showrommet og kontorlokalene til Paper Collective. Firmaet som ble startet i 2013 har som misjon og overordnet mål å lage grafiske designprodukter med god samvittighet, og produserer plakater i samarbeid med grafiske designere, illustratører, fotografer og kunstnere samtidig som de støtter ulike veldedige formål.

Plakatene selges både i Paper Collectives egen nettbutikk og forhandles av utsalgssteder over hele verden, og hver plakatserie som legges ut for salg støtter hver sin gode sak.

– Vi ønsket å skape en kreativ virksomhet som kunne fungere økonomisk, men med bæredyktighet og sosialt ansvar som de viktigste retningslinjene. På denne måten klarte vi å utvikle en forretningsmodell hvor vi donerer ti prosent av alle salg til en god sak valgt av kunstneren selv, forteller Morten Kaaber i Paper Collective.

– Det er mange gode grunner til at vi har valgt et konsept som dette, men helt overordnet synes vi jo det er tilfredsstillende å kunne gjøre noe godt samtidig som vi arbeider med noe vi elsker. Vårt ønske om å bidra til veldedige formål er derfor på mange måter den viktigste historien i fortellingen om Paper Collective, og noe vi har stor glede av å videreformidle når vi skal finne nye samarbeidspartnere. Og kanskje kan vi inspirere andre virksomheter til å tenke velgjørende som en del grunnfunksjonen i deres bedrifter også, sier Kaaber.

Han forteller at firmaet legger stor vekt på bærekraft også når det kommer til materialer, da alle er FSC-sertifiserte, Svanemerket og produsert i Danmark. Motivene trykkes på kvalitetspapir for maks bildegjengivelse, fargekvalitet og holdbarhet.

Visuelle historieformidlere
I gruppen av anerkjente aktører som har laget plakatserier for Paper Collective finner vi blant annet By Wrong Studio, den britiske designeren Greg Eason, den finske illustratøren Annu Kilpelainen, norske Børge Bredenbekk og det svenske designstudioet Form Us With Love. Morten Kaaber forteller at selskapet velger sine favorittutøvere både fra Danmark og internasjonalt når de søker nye samarbeider, og higer etter de riktige motivene fremfor korrekt designbakgrunn og utdannelse.

– Vi leter gjerne etter kreative som forstår hvordan de kan formidle en historie med verkene sine, sier han.

– Det kan være fotografer, grafikere, arkitekter eller noe helt annet - så lenge deres arbeider og uttrykk føles riktig er det ikke så viktig hvilken bakgrunn de har eller hvordan CV-en ser ut. Utover at det visuelle skal vekke følelser er det viktigste at de klarer å få en personlig fortelling ut gjennom arket.

– Hvorfor har dere valgt å produsere seriene i limited editions?

– Selv om vi arbeider med limited editions er det likevel forholdsvis store opplag som trykkes. Det er både for kundenes skyld, men også for å tvinge oss selv til alltid å kikke videre, lete etter nye samarbeidspartnere og være på søken etter nye prosjekter.

Kontakt via sosiale medier
Børge Bredenbekk jobber freelance som illustratør med base i Oslo, og er tilknyttet illustratøragenturet ByHands i Norge. Han har gjort jobber for både store og små kunder i design- og reklamebransjen, og liker tanken på at deler av inntektene plakatene hans for Paper Collective genererer er med på å hjelpe andre.

– Paper Collective kontaktet meg på Instagram, og jeg fikk selv velge hvilken veldedige sak salget av akkurat mine plakater skulle gå til, sier han.

Bredenbekk har per dags dato laget to plakatkolleksjoner med blyanttegninger for firmaet, en med detaljerte hender og en serie med fem steiner, og jobber for tiden med ny design som kommer til våren.

– Jeg synes modellen til Paper Collective er veldig fin. De har vel konseptet både for å selge mer og for å hjelpe andre, hvis man er i vippeposisjon om å like noe eller kjøpe noe kan jo et slikt incentiv hjelpe veldig på avgjørelsen. Det synes jeg er bra, og er forhåpentligvis noe vi vil se mer og mer av.