I jungelen av designere og oppdragsgivere kan det være vanskelig å vite hvor man burde starte søken etter den ideelle samarbeidspartneren. Graphiq Design Collective har som oppgave å koble potensielle kunder med grafiske designere på en enkel måte, og ønsket er å gjøre prosessen både lettere og mer praktisk for begge parter.

Effektiv designplattform #

Av Dorthe Smeby

Hvordan får jeg tak i en grafisk designer som passer mitt budsjett? Hvor finner jeg passende kunder til bedriften min? Og hvor bør jeg henvende meg for å generere jobber som designer? Trondheims-baserte Graphiq Design Collective mener de sitter på svarene, og ble startet i september i år av Jakob Palmers og Erik Sandsmark som møttes da de begge utdannet seg på NTNUs entreprenørskole.
- Vi mener design er en essensiell del av all virksomhet. Derfor brenner vi for at alle bedrifter, fra regnskapsførere til konsulentselskaper, skal ha fokus på design da vi mener det fører til bedre produkter og tjenester - og dermed også økt salg for bedriften, sier Erik Sandsmark.

- Målet vårt med Graphiq Design Collective er at alle bedrifter, både små og store, skal ha råd til og tilgang på designtjenester. I tillegg ønsker vi å hjelpe designere med å få arbeid slik at de kan bruke tiden sin på det de er best til - nemlig å designe.

To sider av samme sak
Med Jakob Palmers bakgrunn fra Høgskolen i Oslo og Akershus har han ofte vært i situasjoner hvor han har hatt behov for å hyre inn en grafisk designer, men ikke ant hvor han skal få tak i en til en pris som har matchet det aktuelle prosjektet. Erik Sandsmark har derimot opplevd å sitte på den andre siden av bordet, og har med sin bakgrunn fra Industriell design på NTNU ofte vært på kundejakt.

- Vi har selv opplevd problemet fra hver vår side, Jakob som kjøper og jeg som selger av design. Jakob har opplevd hvor vanskelig det er å finne en riktig designer, og jeg har opplevd hvor krevende det kan være å skaffe oppdrag, sier Sandsmark.

- I tillegg hadde jeg sett meg møkk lei det eldgamle fakturasirkuset, da jeg fortsatt har til gode å møte en oppdragsgiver som har betalt fakturaen i tide. Derfor har vi integrert en betalingsløsning på nettsiden som skal gjøre slutt på dette problemet.

Selv om det eksisterer flere tjenester på nett for kjøp av grafisk design, gjerne fra utlandet, mener Palmers og Sandmark at både språkforskjeller og avstand kan gjøre samarbeidet tyngre enn nødvendig.

- Vi har snakket med mange som har prøvd slike tjenester, og som er svært misfornøyde både med prosessen og resultatet. Det folk vil ha er en designer som de kan velge å møte og ha et forhold til, sier Jakob Palmers. Målet er derfor å tilby grafiske designere i ditt nærområde, for et tettere, mer effektivt og enklere samarbeid.

Som interesseorganisasjon for profesjonelle utøvere er Grafill opptatt av at det å levere en designtjeneste er mye mer enn hva man tar seg betalt. Vi var derfor nysgjerrige på hvordan Graphiq Design Collective stilte seg til problematikken, da fokuset på hva utøverne tar som timespris er et av hovedelementene på nettsiden deres.  

- Slik det foregår med bestilling på siden vår er at en oppdragsgiver tar kontakt med en designer basert på nettopp deres referanser og timespris. Deretter diskuterer de fram en oppdragspris basert på designerens anslag av mengde jobb og oppdragsgiverens budsjett. Hvis designeren anslår at det tar 30 timer og vedkommende tar en timespris på 1000 kroner blir de enige om en oppdragspris på 30 000. Når oppdraget er utført kan oppdragsgiver enkelt betale designeren ved å betale for 30 timer i betalingssystemet, sier Sandsmark.

Med andre ord er det ikke bare oppdragsgiver som bestemmer antall timer man vil betale for, da dette avgjøres i enighet mellom oppdragsgiver og designer.

- Det å anslå antall timer når du skal betale er simpelthen en praktisk måte å gjennomføre betalingen på. Vi har en åpen diskusjon med våre brukere når det kommer til muligheten å fjerne timespris fra forsiden, for å komme fram til den beste løsningen for alle. Og om det er designere der ute som har tilbakemeldinger på dette vil vi gjerne høre det - ta kontakt!

Personlig og kortreist
På kort tid har plattformen knyttet til seg 38 designere, hvorav 16 er lokalisert i Trondheim, 14 i Oslo, seks i Bergen, én i Nordland og én i Cape Town. Graphiq Design Collective er på denne måten å regne som et av Trondheims største byråer for visuelle tjenester, og det er tydelig at de to har funnet fram til en nisje som har vært savnet i bransjen.

- Alle bedrifter vi snakker med sier at dette er noe de trenger. Det er allerede flere selskaper som har funnet og betalt designere for oppdrag via nettsiden vår. De har vært veldig fornøyd med å kunne ta direkte kontakt med en designer, møte dem og diskutere oppdraget. Og dette igjen har ført til gode resultater, sier Sandsmark.

- Har dere støtt på noen spesielle utfordringer i etableringsprosessen?

- Tjenesten er fortsatt i en tidlig utviklingsfase - de mest essensielle funksjonene er på plass men det er fortsatt en del som skal implementeres. Vi vet at kommunikasjonsplattformen ikke er optimal, og dette er noe vi jobber med nå. På sikt ønsker vi å utvikle et komplett samarbeidsverktøy mellom designere og oppdragsgivere. I tillegg ser vi på muligheten for å integrere et regnskapssystem som gjør at designerne skal slippe å bruke tiden sin på økonomi. Vi er så heldige å ha aktive brukere som stadig gir oss tilbakemeldinger på hvordan vi kan gjøre tjenesten enda bedre.

I januar går turen fra Trondheim til Oslo, hvor bedriften skal ekspanderes ytterligere før resten av Skandinavia står for tur i 2016.

- Vi skal sitte på StartupLab i Forskningsparken, og skal møte både nye designere og kunder. Her kommer vi til å fokusere på hvordan vi kan få tjenesten til å bli et naturlig valg dersom du har behov for en designer - først i Norge og deretter globalt.