Med Typography Summer School har Fraser Muggeridge skapt det ultimate sommerfyllet for typografiinteresserte designere.

Av Kristina Ketola Bore

Skoleringen #

Den første Summer Typography School skisset Fraser Muggeridge opp en dag i Calcutta. På listen over lærere han ville inkludere stod etablerte navn som Sara de Bondt, Ken Garland og David Pearson. Ideen var å samle rundt 30 nyutdannede designere i et rom i en uke for å forbedre deres typografiske håndverk. Vel tilbake i London bestemte Muggeridge seg for at den første skolen skulle holdes den sommeren, i 2010.

GAPET. Muggeridge selv er kjent for utmerket typografisk håndverk, og underviser blant annet i faget på Reading University og Camberwell College. Behovet for en sommerskole sier han kom fra å identifisere at det ofte manglet et praktisk element i nyutdannede designere sitt arbeid.

– De kunne ha flotte ideer, være intelligente og beleste. Men dersom du ga dem en enkel invitasjon å lage, eller en bok å designe – så føltes det som det var noe som manglet. Som om det var et gap mellom studentlivet og det profesjonelle, og jeg ville bygge en bro der, forteller han.

Typografiskolen er uavhengig av en institusjon, kjøres i to uker til sammen, med et kull på hver uke, og organiseres kun av Muggeridge. Det er også litt av årsaken til at han har bestemt at London-skolen skal ha ett friår.

– Jeg er veldig sliten av å arrangere det, forteller han. Vi sitter i studioet hans midt i hjertet av Londons designområde, Clerkenwell. Det er trykksaker spredt rundt hele kontoret, alle i en Muggeridge-stil, nedstrippet, men fortsatt med en intelligent spenning.

– Jeg trenger et friår, slik som Glastonbury, fortsetter han, og henviser til den britiske musikkfestivalen som hvert femte år tar seg en pause. Til gjengjeld vil det denne sommeren være andre året for typografiskolen i New York som Muggeridge kjører i samarbeid med studioet, Other Means.

INTERNASJONAL PÅMELDING. I løpet av uken skolen varer får studentene et prosjekt av en ekte oppdragsgiver, og på fredagen presenterer man ideen sin for dem. Uken beskriver Muggeridge som intens, med lange dager, hardt arbeid – og på ingen måte en ferieleir. Gjennom uken får man personlig oppfølgning av ledende designere, og skolen er populær, både i England, men også internasjonalt.

– Vi ville at folk skulle få mye feedback fra lærerne på et personlig nivå. Flere av studentene er veldig overrasket over at David Person kan være der en hel dag. Det er ganske sjeldent.

Studentene kommer fra Europa, men også fra fjernere steder slik som Australia og Japan. Mye av sommerskolen baserer seg på å møte og bli kjent med andre designere, men aller mest dreier det seg om god typografi.

– Det handler ikke bare om å lage noe kult eller funky, det handler om «hvordan setter man et sitat». Og det er veldig viktig når du designer, sier Muggeridge.

– Hvordan man håndterer tekst og bilde. Hvordan man ser på linjelengde og avstand, nesten det fundamentale. Hvordan setter man et stykke tekst? Hva er de videre virkningene av hvordan en font ser ut?

Da jeg ankom Frasers sitt studio stod han bak pulten sin med et stykke papir man vanligvis får grillet kylling i. Da jeg spurte hvordan det gikk utbrøt han «Vi sliter med å trykke på kyllingpapir! Ellers er det bra». Nå finner han igjen frem kyllingpapiret.

– Faktumet at dette er trykket på en kyllingbag forteller noe, sier han og peker på invitasjonen som er møysommelig satt på baksiden.

– Designet er totalt normalt, men det er trykket på en kyllinggreie. Det er som den ultimate kontrasten. Når du får denne i posten tenker du at det må være en grunn til at det er trykket slik. Det er spennende, rart, tankevekkende. Det er måten det er produsert på som er interessant. Vi snakker om sånt på skolen, og vi snakker om hva som er typografi.

SENSITIV TYPO. Dersom man vil søke på sommerskolen er det som regel forventet at man har en mastergrad, men Muggeridge forteller at også folk som er i andre året på mastere får delta dersom de er gode nok.

– Kriteriet er å vise en sensitivitet for grafisk design og typografi. Det er kun basert på arbeidet deres.

I fjor hadde skolen et sted mellom 110 – 120 søkere, som gir hard konkurranse for de 30 plassene. I New York er det klar for studenter 4. – 8. august, og på programmet er blant annet Bob Gill, Geoff Han og Hillary Greenbaum. I år skal også studentene fordype seg i MoMA sin samling av kunstnerproduserte bøker. Men selv om sommerskolen i London tar ferie dette året, har ikke Muggeridge noen planer om å legge det på is lenger enn det.

– Nesten år skal vi gjøre en større bonanza, forteller han.

– Kanskje gjør vi også en typedesign skole, kanskje. Kanskje.