Hvordan går man frem når man skal overføre musikk til visuelt materiale? For noen fremtoner lyder og toner seg som noe konkret og figurativt, mens det for andre høres mer ut som abstrakte former og vage skikkelser. Vi har snakket med tre formgivere som behersker kunststykket, med det til felles at de alle klarer å transformere klang og noter om til noe vi kan se. Nederlandske Merijn Hos er førstemann i rekken, som med sin psykedeliske stil får musikken til artistene han jobber for til å tyte rett ut av albumcoveret og inn i øregangene.

Av Dorthe Smeby

Portfolioen til Merijn Hos kan best beskrives som et fyrverkeri av former og farger, og treffer deg som et knips på nesen med uttrykk som spenner fra sarte, monokrome blyanttegninger til voldsomme former i sprakende kulører, enkle flater, mønstre og intrikat klipp-og-lim-estetikk. Med illustrasjonsutdannelse fra The School of Visual Arts i hjembyen Utrecht arbeider Merijn som både illustratør, kunstner og sporadisk art director. Det er også herfra han driver sitt enmanns-studio, som siden oppstarten i 2004 har holdt et stort antall soloutstillinger og opparbeidet seg en imponerende klientliste som inkluderer blant andre Dazed & Confused, Nike, New York Times, Kinfolk, Coca Cola og Wired Magazine. Med en stil som balanserer mellom detaljert figurativt og det halvveis abstrakte har Merijns estetikk tiltrukket seg oppmerksomhet fra mange kanter, og også ført til representasjon av de velkjente agentbyråene Mario Hugo i New York og Pekka i Helsinki.

- Jeg fordeler tiden min på utstillingsarbeider og kommersielle prosjekter, hvor sistnevnte som regel befinner seg innen musikk, reklame og ulike redaksjonelle oppdrag, sier Merijn.

Inspirasjon finner han både i bøker, på internett og gjennom samtaler med venner. Særlig interessert er han likevel i 1960- og tidlig 70-talls illustrasjon og design, samt Naïve og Folk art. (- I love simple and pure things). Sitt eget visuelle uttrykk beskriver Merijn som quirky, muntert, litt psykedelisk og figurativt abstrakt - noen ganger også med en mørkere side. Og med en eksperimentell tilnærming til faget som grunnlag blir resultatet en miks av teknikker og forskjellige medier - fra kollasj til maling og fra installasjon til digitalt.

- Jeg har aldri sett på meg selv som en tradisjonell illustratør som kun jobber innenfor ett spesielt felt eller én retning - jeg liker så mange ulike utfordringer som mulig. Og siden jeg fort blir distrahert er dette en utmerket måte for meg å holde fokus på.

I musikkmodus
Musikk-porteføljen inkluderer albumcovere, plakater, animasjon og art direction, for både festivaler og artister innen mange ulike musikktyper og sjangere. Han har blant annet jobbet for den nederlandske musikkfestivalen Down The Rabbit Hole de tre siste årene, som i 2016 inkluderte både plakater, webdesign, artworks og en liten kortfilm med voldsom maksimalisme og 70-tallsfarger. For på LP-coveret til artisten Chris Moss sitt album Acid skapte han derimot en rekke sarte, organiske blyanttegninger, mens kunstplakatene laget for Redbull Music Academy er preget av en symmetrisk og ryddig kollasj-stil.

- Når jeg mottar musikken jeg skal visualisere setter jeg på albumet relativt fort, for så raskt som mulig å få et inntrykk av hvordan musikken føles, sier han.

- Etter det begynner jeg å jobbe med idéer som åpenbarer seg, og etter en stund får jeg behov for å høre albumet nøye på nytt, fundere over navnene på de ulike sporene og liknende. Mesteparten av tiden fungerer dette bra, og setter meg i modus så jeg kan jobbe ut en av idéene som så justeres og prøves ut. Selv synes jeg dette er en god måte å jobbe på, for å kunne komme opp med noe uventet som resultat.

Selv om musikkens stilretning absolutt påvirker arbeidet og den endelige uttrykket prøver Merijn å holde unngå klisjeer og forutinntatte tanker om hvordan en sjanger skal visualiseres.

- Jeg prøver å holde meg unna de tradisjonelle stilene og fremstillingene av hva ulike sjangere ser ut som, men som regel følger jeg bare magefølelsen, sier han.
- Å jobbe for mindre plateselskaper gir dessuten muligheten til å lage mer eksperimentelt arbeid - jo større artisten er jo mindre frihet får man som regel fra managementet.

- Hvor viktig er det visuelle for deg når du selv kjøper musikk?
- For meg personlig er coveret nesten like viktig som musikken, og jeg har definitivt endt opp med å kjøpe enkelte album kun på grunn av utseendet. Og som regel når jeg er tiltrukket av coveret er ikke musikken ille heller!

Spill video

Down The Rabbit Hole Festival 2016

01:14