Hvordan man arbeider er like individuelt som resultatene som oppstår. Det samme er metodene og redskapene vi bruker på veien - vi spurte fem personer hva som er deres viktigste faglige verktøy.

Av Dorthe Smeby

Natalie Borgersen, AD og seniordesigner i Page Black
pageblack.no

Mitt viktigste verktøy er blyanten, og den må være kvesset til maks. Den kan jeg ta med meg overalt og den trenger ikke strøm eller Wi-Fi. I starten av en idéprosess er blyanten den raskeste måten å få visualisert idéer på og gir en indikasjon på om det man har i hodet har en sjans til å funke. Det er også den minst ”høytidelige” måten; når jeg skisser digitalt blir jeg fort opphengt i detaljer, mens med blyant har jeg en lavere terskel for prøving og feiling. Jeg tegner også mye og elsker den følsomheten man kan uttrykke med en blyant.

Caroline Moen, juniordesigner i Panorama Design
panoramadesign.no

”Vi er født med én munn og to ører, og de burde brukes deretter”. Dette rådet ble jeg gitt ganske tidlig i min karriere (kan nevnes at jeg er en ivrig person som lett prater mye), og har tatt det med meg siden. Det å lytte til og forstå kunden, bli rik på deres erfaringer og synspunkter, for så å kunne stille de gode spørsmålene i retur. Jeg vil derfor si at mitt viktigste faglige verktøy er mine ører.

Pawel Bilas, grafisk designer i  Naug & Venner
naug.no

Det må rett og slett være imaginasjon - det mest interessante menneskelig fenomenet, der alt det vidunderlige forekommer. Fordi det å kunne fyldig operere med integrale evner av alt det som finnes i hodet er bare vidunderlig. Det gir meg en mestringsfølelse, hver gang det skjer. Jeg prøver å kombinere fantasikraften av persepsjon, hukommelse og bevissthet rundt produktet, temaet eller hva jeg måtte utarbeide, for å bringe problemer og deretter skape en slags gnosis i en kaotisk utgivelse. Kaos som har en så kraftig og skapende ferdighet at det føles som om sansene dine er ”presset” ut fra det imaginære materialet for å konstruere uuttømmelige kreasjoner. Å beherske denne endeløse evnen er som å forutse framtiden og skape eventyrlige landskaper uten grenser. Uten dette ville jeg stå tomhendt, foran verden. Jeg ville stå der med et tomt hode, med et mental defekt, ikke bare i det faglige, men også personlig. Jeg vet ikke, kanskje jeg bare liker å ”drømme meg bort”.

Sølve Årborg, freelanceillustratør

For meg er det inspirerende bøker og tidsskrifter som er mitt viktigste faglige verktøy. Det trenger ikke være bøker om mitt eget fag - jeg liker vel så godt å lese om pakningsemballasje, webdesign, kunst, typografi, fotografi og visuelle identiteter. Å studere hvordan andre har løst en spesifikk oppgave gir meg både inspirasjon og nyttig input, som jeg mentalt bringer med meg inn i mitt eget arbeid. Helst skulle jeg hatt et eget rom med bare hyller, fra gulv til tak, hvor bøker innen ulike kreative sjangere kunne sorteres etter tema. I hjørnet skulle det stått en behagelig stol, og på et lite bord ville jeg hatt en notisbok og en penn for nedskribling av idéer og skisser som måtte komme. Her hadde jeg nok tilbragt mye av min tid, fråtsende i spennende konsepter, farger og former. Foreløpig oppbevarer jeg boksamlingen min i faretruende høye stabler på gulvet, hvor noen har fått hedersplassen som utstillingsobjekter på stuebordet.

Marcus Lien Gundersen, grafisk designer hos Chili Harstad
chiligroup.no

Når det gjelder hva jeg bruker daglig, gjennom mine oppgaver og utfordringer på jobb, er det mange ting som faller ned i hodet på meg. Her tenker jeg både på software, hardware, penner og blyanter, nettsteder og spesielle linjaler. Likevel er det viktigste verktøyet for meg kollegaene mine. Det å ha flere ved siden av seg, hvor alle innehar forskjellig kompetanse og perspektiver, er uten sidestykke det viktigste i min arbeidshverdag som designer. Hos dem får jeg konstruktive tilbakemeldinger, både positivt og negativt - som bidrar til at jeg, parallelt med tiden, blir en bedre grafisk designer.