Et bra piktogram skal formidle et ord, en gjenstand eller en handling på et øyeblikk, og skal være en kommunikasjon på tvers av språk og verdenssoppfatning. Enten de brukes på skilt, i bruksanvisninger eller som ren dekorasjon. Her er fem designeres favoritter.

Av Dorthe Smeby

Helge Persen, Tank
www.tank.no

Mitt favorittpiktogram så jeg på Expo 98 i Lisboa, jeg var på loffetur i Portugal og la turen innom. Jeg falt umiddelbart for den enkle og åpenbare ideen, og husker at jeg tenkte «den skulle jeg kommet på». Utformingen hadde kanskje sett litt annerledes ut i dag, men ideen er kjempefin. Det var forøvrig grusomt varmt der, så en paviljong (tror det var den finske?) som hadde islagt inngangsparti ble redningen for mange - fantastisk å lene seg til!

Jens K Styve, illustratør, grafisk formgiver, forfatter og partner i Tank Design Tromsø
www.jenskstyve.no

Eit vellukka piktogram skal vera eintydig, forståeleg for flest mogleg. I tillegg likar eg piktogram som vekker kjensler som kjem til nytte for lesaren i akkurat den situasjonen der det blir lese. Enkelte har gjort inntrykk frå barndomen, favorittar som “Etsende Væske”, “Eksplosiv” og “Giftig”. På eit jorde i bygda der eg vaks opp sto ei høgspentmast med det gamle piktogrammet for høgspenning, ein mann som blir truffe i brystet av eit lyn. Det må ha fungert, for sjølv om eg og kompisane mine hadde rikeleg med fritid så var det ingen av oss som klatra opp der. Det ultimate piktogrammet for meg må likevel vera det som er laga av menneske, for romvesen. I 1972 og -73 vart to graverte gullplater sendt på måfå ut av solsystemet med ei helsing til potensielle lesarar der ute. Eit piktogram som skulle fortelja om mennesket, om vår plassering, miljø og teknologi. Eit herlig og naivt prosjekt som eg verkeleg håpar romvesna har visst å verdsetja.

Jolene De Mendonça, grafisk designer i Uniform
www.uniform.no

Jeg kan ramse opp en hel del piktogrammer som jeg setter ekstremt stor pris på i visse situasjoner, som for eksempel exit-symbolet rett ved lugaren på bunnen av danskebåten, og ikke minst familieparkeringsikonet på IKEA på en lørdag ettermiddag (bilen er full av barneseter). Det som er mest spennende og utfordrende med piktogrammer er hvordan skal man formidle et budskap kort og konsist. Mitt favoritt-piktogram er fra «Famous Lives in Minimalist Pictogram Flowcharts» av Maria Popova, og er et morsomt eksempel på en forenkling av en komplisert historie.

Asgeir Jonsson, senior designer i Mr.Who
www.mrwho.no

Jeg elsker ikoner. Nettopp fordi de i dagens samfunn fungerer som en erstatning for ord, og kan kommuniseres på tvers av landegrenser og kultur. I tillegg får man sagt mye på kort tid. Tenk bare på hvordan språket har forandret seg med tanke på kommunikasjon gjennom symbolikk. Tidligere ville det være utenkelig å legge til en "smiley" i en e-post, mens det i dag er brukt for meget. Jeg har valgt Mac-hunden som mitt favorittikon. Den kom med som standard i fonten Cairo på alle Macintosh-maskiner på 80-tallet. Den ble benyttet for å symbolisere landskap og portrett, og er tegnet av Susan Kare. Dersom Mac hadde videreutviklet hunden ville den kanskje vært standard på alle ipads den dag i dag.

Christoffer Lange, designer i Halogen
www.halogen.no

Mitt favoritt-piktogram må være ikonet på skiltene som advarer mot våte gulv. Det fascinerende her er at mannen som sklir nesten aldri faller likt. Av og til veiver han med armene, av og til med fingrene. Krysser han beina og slår saltomortale, kanskje? Ut fra hvor mye mannen gjør ut av seg, fremgår det tydelig fra figuren hvor glatt gulvet faktisk er. For eksempel ut fra hvor høyt beina flakser. Noe som igjen får en til å lure på om gulvet er glattere enn hva man har opplevd før, eller om man egentlig bare kan ta det med ro. I tillegg er det alltid morsomt å se på folk som faller, selv om det ikke er lov å si.