tilbake

Hva er den fineste gateskriften du har sett i det siste?

— Feature, Design, Illustrasjon

Enten det er offentlige skilt, graffiti, skriblerier, infotekst eller bare en intern beskjed skrevet med tusj på veggen er det unektelig mange kreative logotyper og skriftsnitt å finne i urbane gaterom. Og har man øynene med seg er det muligheter for å finne både interessante, uvanlige, rare, vakre, stygg-pene og delikate skriftbilder, til inspirasjon og glede i hverdagen. Vi ba på nytt seks personer vise oss noen fine og inspirerende gateskrifter de har sett den seneste tiden.

Hva er den fineste gateskriften du har sett i det siste?

— Feature, Design, Illustrasjon

Enten det er offentlige skilt, graffiti, skriblerier, infotekst eller bare en intern beskjed skrevet med tusj på veggen er det unektelig mange kreative logotyper og skriftsnitt å finne i urbane gaterom. Og har man øynene med seg er det muligheter for å finne både interessante, uvanlige, rare, vakre, stygg-pene og delikate skriftbilder, til inspirasjon og glede i hverdagen. Vi ba på nytt seks personer vise oss noen fine og inspirerende gateskrifter de har sett den seneste tiden.

Av Dorthe Smeby

Syver Fabritius Sanengen, motion designer i Babusjka
babusjka.tv

Den havner kanskje ikke helt i kategorien ”fineste gatefont”, men logotypen til den vesle Syverkiosken på Aleksander Kiellands plass faller i smak hos meg! En annerledes logotype med form og farger som gir meg assosiasjoner til 50-tallet. Ikke bare skiller logotype og selve kiosken seg ut, den har også et navn som enhver kioskeier bare kan drømme om. Synes nå i alle fall jeg. Tøyencola-fonten er jo også ganske stilig!

 

Brage Brenna-Lund, partner og daglig leder i Cure Design- og kommunikasjonsbyrå
cure.no

Jeg var nylig på design week (Salone del Mobile) i Milano. Etter både å ha studert og opplevd mye i Italia har disse gateskiltene inspirert og imponert meg. I Milano finner man mange av disse tradisjonelle skiltene, men denne kafeen skiller seg ut med den håndmalte typografien opp mot den gamle butikkfasaden.

Jonathan Aglen, kreativ leder i Grotesk
grotesk.no

Typografien i seg selv er kanskje ikke så veldig fet - men jeg liker at noen menn i dress i et eiendomsfirma valgte å gå for graffiti og ikke en døv banner for å markedsføre noen leiligheter. Det passer mye bedre inn i omgivelsene, og føles naturlig ved siden av den flotte Påfuglen på Grünerløkka. Kudos!

John E. Njoki, creative i Heisholt Inc.
heisholt.as

Det er en skiltmaler, graffitiartist og kunstner fra Philadelphia som heter Stephen Powers, som gjør helt fantastiske ting. Med enkle fonter og ikonografi forteller han historier som er alt fra banaliteter til aktuelle samfunnsproblemer. Selv om stilen er enkel er de håndmalte fontene og ikonene unikt hans. Jeg anbefaler hans bok “A Love Letter to the City” på det varmeste.

Kim Follesøy-Thuen, creative i Heisholt Inc.
heisholt.as

Jeg synes det er vanskelig å definere hva som er en gatefont. Men en som alle bør sjekke ut er graffiti-kunstneren Retna. Selv om det han gjør kan minne om bokstaver, så er det ikke det. Som han selv sier: ”I want my text to feel universal. I want people from different cultures to all find some similarity in it - whether they can read it or not”. Følg han gjerne på Instagram under brukernavnet @ironeyeretna.

Karina Hvidsten, grafisk designer i Chili Harstad
chiligroup.no

Jeg kommer ikke på å ha sett noe bemerkelsesverdig akkurat i det siste, men det er nok fordi det er lenge siden jeg har kommet over noe nytt. Jeg bruker derimot ofte å bli fascinert over ulike typografiske uttrykk når jeg er ute å reiser, og da er det ett design som skiller seg ut i minnet mitt. For et par år siden gikk jeg forbi denne bygningen i en bakgate i Dun Laoghaire i Irland, og jeg falt for den enkle helheten. Jeg synes det klassiske uttrykket i logoen, kombinert med de små detaljene i bygningen, virkelig lyste opp en ellers alminnelig gate.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev