De kom fra ingensteds, og endte opp med å lage plakater for Nike. Med det lille designkollektivet Grandpeople i Bergen har Magnus Helgesen skapt internasjonale dønninger. – Vi gjorde helt sprø ting, sier designeren.

Av Julie Nordby Egeland

G Hva har Grafill betydd for deg?

MH Grafill var kjærkomment da vi var i startgropa med Grandpeople. De hjalp oss mye med å få støtte til å utføre prosjekter, og juridiske rettigheter. Når jeg tenker meg om skulle jeg faktisk ønske at vi benyttet oss enda mer av den hjelpen da vi startet opp Grandpeople. Ikke minst er det helt topp med alle prisutdelingene og festene til Grafill! Jeg tror det å få anerkjennelse i form av priser og heder og ære er svært viktig for selvtilliten i denne bransjen.

G Har du noen daglige ritualer?

MH Nå jobber jeg i media, så jeg leser alltid papiraviser. Og så hører jeg mye på podcaster, ja helt forferdelig mye. Jeg er helt avhengig av å få min daglige podcast. Jeg hører mye på media-relaterte programmer, humor, gaming, kultur, debatt og teknologi-ting. Jeg har akkurat begynt å dykke ned i The Guardians podcaster, som er et veldig spennende, men tidkrevende prosjekt. Jeg merker nå at det nesten blir litt for mye av det gode, og jeg lurer av og til på om jeg blir teitere av å høre på alt det jeg hører på!

G Hva er det første du gjør når du får en arbeidsoppgave i fanget?

MH Jeg går dypt inn i researchen. Jeg begynner med å lese så mye jeg kan, notere, kartlegge og tenke. Ofte involverer prosjektene en hel haug med mennesker, så da lager jeg en brief. I starten er jeg alltid veldig gira, men når omfanget på prosjektet går inn over meg blir jeg stressa og får prestasjonsangst.

G Hva er ditt kreative høydepunkt?

MH Det må være tida i Grandpeople på siste halvdel av 2000-tallet. Vi gjorde så mange sprø ting, og vi fikk virkelig dyrke vår egen signatur. Selv om vi fikk mye oppmerksomhet (blant annet ti siders omtale i det britiske bransjebladet Grafik Magazine, journ.anm) og et internasjonalt gjennombrudd, så solgte vi oss aldri. Kundene og de store merkevarene kom alltid til oss og etterspurte vår gjeng og vår greie, og det var helt vanvittig å få være med på. Vi kom fra ingenting i Bergen, og plutselig fikk vi lage postere for Nike basketball i USA, og designe showpakker for IMG Models i London, Australia og Paris. Det var helt vanvittig!

G Hvorfor trenger vi bransjen?

MH Vi skal gjøre livet til folk enklere og bedre, og verden til et bedre sted. Det er det jeg tenker på et overordnet nivå. Men på samme tid lever vi et kapitalistisk samfunn, så det er ikke alltid det er grobunn for å kombinere fremgang i verden med det arbeidet man gjør. Så vi trenger også bransjen for å skape sysselsetting, merverdi, og salt i grøten rett og slett.

G Hvor er faget ditt om ti år?

MH Nå ser vi at visuell kommunikasjon og design har kommet mer i fokus i grunnskolen, og det estetiske har fått mer plass i samfunnet for øvrig. Så om ti år tror jeg det vil det dukke opp en helt ny generasjon som har fått det visuelle inn med morsmelka. Det vil med andre ord bli flere flinke folk i bransjen, hardere konkurranse og flere folk å velge mellom. Generelt tror jeg visuell kommunikasjon vil bli enda mer synlig i samfunnet. Jeg tror skriftspråket vil forsvinne mer og mer, og at ting som bøker vil bli mer visuelle og praktiske i formen, og bli mer som brukermanualer. Litt sånn som i filmen «WALL-E», den må alle se.

G Hvor skal Grafill være om ti år?

MH Samtidig som det blir flere folk som jobber i bransjen, blir Grafills oppgave med juridisk veiledning viktigere. Og kanskje bør Grafill bli en fagforening? Personlig føler jeg et stort behov for organisering og profesjonalisering, og det hadde vært interessant å se Grafill gå mer i den retningen kontra det å kun være en interesseorganisasjon. I tillegg håper jeg Grafill blir med på i det internasjonale miljøet, og jobber aktivt for dem i bransjen som jobber internasjonalt.

G Hva er ditt råd til andre som ønsker en fremtid i bransjen?

MH Jeg har inntrykk av at folk som er yngre enn meg har som mål å bygge en så bra portefølje som mulig, og det er selvfølgelig superviktig. Men kanskje blir det litt for stort fokus på det rent visuelle? Jeg mener at alle som jobber med visuell kommunikasjon gjør lurt i å orientere seg i samfunnet, lese så mye de kan, skjønnlitteratur eller vitenskap, følge med på nyheter og rett og slett være mer interessert i alt som ikke er direkte fagrelatert. Om man følger med i verden, styrker det idéprosessen.

G Hva er drømmejobben din?

MH For tiden jobber jeg i Bergens Tidende og Schibsted som AD og UX-designer, og jeg synes det er en herlig befriende og spennende jobb. Jeg bidrar samfunnsnyttig ved å «redde» en viktig lokal nyhetsformidler og jeg lærer en hel del nye ting. Men på generelt grunnlag vil jeg si at min drømmejobb er en jobb jeg mestrer. En håpløs dårlig sjøltillit gjør at jeg jeg aldri føler meg god nok. Jeg hørte nettopp Agnes Ravatn snakke om bedragersyndromet på P2, og kjente meg sinnsykt igjen.

G Hvilken visuell profil ville du tatt et glass med?

MH Jeg skulle gjerne tatt et glass med resten av gjengen i Grandpeople, som nå er spredt for alle vinder. Vi hadde virkelig et helt unikt arbeidsmiljø, og hadde det rett og slett utrolig gøy.

Intervjuet ble første gang publisert i Grafills jubileumspublikasjon, oktober 2016.

Foto: Kim Jakobsen To