– En animasjon kan si så enormt mye på kort tid, sier Jeppe Grüner. Som animasjonsdesigner i NRK og senere medgrunnlegger av Racecar, har han satt sitt preg på Norges lille, men levende animasjonsmiljø. Han tror faget bare vil fortsette å blomstre.

Av Mikael Lunde

G Hva har Grafill betydd for deg?

JG Grafill er et samlingspunkt og en inspirasjonskilde. Bransjen består av mange introverte sjeler som bruker usedvanlig mye tid alene foran en skjerm eller tegnebrett. Grafill blir et sted der en kan møtes, utveksle erfaringer og få faglig input. De har også gitt meg stipend som ga meg muligheten til å dra på seminar i utlandet.

G Har du noen daglige ritualer?

JG Nei. Jeg er egentlig veldig ustrukturert. Men om tiden tillater, er jeg innom noen nettsider for å bli inspirert og imponert av alt det fine som lages der ute.

G Hva er det første du gjør når du får en arbeidsoppgave?

JG Etter å ha lest brief, eller et manus, ønsker jeg først og fremst å danne meg et bilde av kunden. Hvem er de, hva ønsker de å si, og til hvem? Ofte visualise- rer jeg stil og uttrykk for prosjektet mens jeg leser, og da er det viktig å ha en dialog med kunden for å ivareta en felles forståelse. Når det er sagt, vil en alltid prøve å påvirke en kunde til å gå nye veier, og ikke gjenskape det en har sett så mange ganger før. Det er vanskelig, fordi mye står på spill, og folk er forsiktige. Det gjelder å finne en balanse.

G Hva er ditt kreative høydepunkt?

JG Det må være godfølelsen en noen ganger sitter med når alt faller på plass. Når det visuelle, timingen og rytmen i en animasjon fremhever og løfter historien. Hvis kunden sitter med samme inntrykk, da er livet bra!

G Hvorfor trenger vi bransjen?

JG Animasjon er et utrolig effektivt verktøy for å fortelle en historie. Du kan si veldig mye på veldig kort tid. Jeg tror det gir animasjon et fortrinn nå når kampen om seernes oppmerksomhet blir mer og mer intens. Det er også relativt kostnadseffektivt.

G Hvor er faget ditt om ti år?

JG Jeg tror det kommer til å fortsette å blomstre. Det som er herlig befriende, er at teknikken ikke setter noen begrensninger for hva som kan lages. Og om det vises på TV eller i en nettleser spiller ikke lenger noen rolle. Det ligger en stor faglig og kreativ frihet i det. Men jeg håper bransjen kvitter seg med stempelet som underleverandører. Det er et relativt lite marked her på berget, og hver av oss har en større innflytelse på prosessen enn det som kanskje er vanlig i utlandet. Vi er ikke bare animatører, men også designere og regissører, og vi sitter på stor faglig tyngde innen effektiv og tydelig historiefortelling. Det er noe jeg håper flere kunder får med seg, og utnytter til fulle.

G Hvor skal Grafill være om ti år?

JG De må fortsette det gode arbeidet med å fremme norsk illustrasjon og design. Dersom animasjonsbransjen fikk mer oppmerksomhet der ute, ville det kanskje styrke omdømmet vårt her hjemme også. Og så må vi få kunder til å forstå at god design koster penger. Kanskje Grafill kan være en brobygger her. Det skal ikke oppleves urimelig å ta betalt for et produkt eller tjeneste man har levert. Som tilleggsbestillinger: Dersom jeg glemte å kjøpe melk etter å ha betalt i kassen, spør jeg ikke om jeg kan forsyne meg gratis i etterkant. Vi utøvere må samtidig bli flinkere til å kommunisere hva vi faktisk driver med.

G Hva er ditt råd til andre som ønsker en fremtid i bransjen?

JG Animasjonsdesign er nettopp det: Animasjon og design, ikke enten eller. I de mindre byråene, som det er flest av her til lands, hjelper det å ha flere ben å stå på. Fokuser på det du brenner for, men skaff deg kompetanse på alle trinnene i en produksjon. Og ikke vær redd for å utvikle en personlig stil. Som student bør du sende inn arbeider til Visueltkonkurransen. Jeg har sittet i juryen et par ganger nå, og blir overrasket og skuffet over at det er så få innsendte studentarbeider. Det er en gyllen mulighet til å vise seg frem for bransjen.

G Hva er drømmejobben din?

JG Det må være å lage en tittelsekvens for noe vakkert, mørkt og dystert. Det er ikke ofte slike prosjekter kommer inn døra.

G Hvilken visuell profil ville du tatt et glass med?

JG Det ville nok blitt noe så uoriginalt som Kyle Cooper. Som student i England tidlig på 1990-tallet var jeg sterkt inspirert av arbeidene til Joel Peter Witkin og Dave McKean, og filmskapere som Stan Brackage og Brothers Quay. Coopers tittelsekvens til «Se7en» var et nytt kapittel. Han tok faget til et helt nytt nivå. Etter å ha kommet ut av kinosalen den gangen var jeg bergtatt og fast bestemt på hva jeg ville drive med når jeg ble stor. Jeg føler jeg skylder ham noen øl for den der.

Intervjuet ble første gang publisert i Grafills jubileumspublikasjon, oktober 2016.

Foto: Kim Jakobsen To