Butikken Playtype i København er noe så uvanlig som en rendyrket fontforretning, lokalisert på Vesterbro i hjertet av den danske hovedstaden. For eierne av butikken er Playtype en måte å dele sin lidenskap for skriftsnitt med mannen i gata, ved å tre ut av dataskjermen og inn i folks hjem ved hjelp av spennende produkter med unik typedesign.

Det er det danske, velrenommerte designstudioet e-Types som står bak den suksessfulle og noe ukonvensjonelle, lille butikken. e-Types har siden oppstarten i 1997 spesialisert seg på både branding, design og skrifttyper, og typografi har alltid spilt hovedrollen i deres arbeider. Gjennom årene har typesnitt av ulike slag sakte men sikkert gått fra å være en del av studioets private portfolio til å bli en åpen fontshop tilgjengelig for alle på studioets nettsider, med fonter som enkelt kan kjøpes og lastes ned eller mottas på mail.

e-Types ønske er å promotere dansk fontdesign, og fører både skriftsnitt laget på oppdrag fra store kunder, og andre laget som rene fritidsprosjekter. Alle av e-Types egne designere. Noen av fontene er designet med et klart formål, mens andre er resultatet av et øyeblikks innskytelse. Tydelige ’Medic’ er for eksempel designet spesielt for medisinemballasje, mens fonten ’Nouvel’ er inspirert av arkitekturen Jean Nouvel skapte for Konserthuset i København.

Lidenskap for bokstaver
Butikken Playtype ble åpnet i desember 2010, og var egentlig tenkt som et PR-stunt for å promotere e-Types online fontbutikk. Midt i den trivelige hverdagsgaten Værnedamsvej, på folkemunne kalt ’Lille Paris’, ligger forretningen vegg i vegg med små kaféer, en lokal blomstersjappe og klesbutikker.

- Som en kobling på Playtypes online-salg av typografi syntes vi at det kunne være gøy å også lage en fysisk forretning basert på ulike skrifttyper og fontfamilier, sier Simone Øster, butikksjef i Playtype.

- Vi innså tidlig at det er et meget nisjepreget felt, men vi ville likevel gi folk muligheten til å oppleve typografi på gateplan, i øyenhøyde, fremfor bare på skjerm, forteller hun.

Idéen var enkel, og innebar å skape et innbydende univers av skrifttyper ved å presentere dem på blant annet plakater, kopper, t-skjorter, notatbøker og andre typer livsstilsprodukter. I tillegg kan fullstendige fonter kjøpes med hjem på en USB-penn.

- Gjennom å ha et nesten minimalistisk og stilrent uttrykk var tanken at både fontene og produktene på den måten ville appellere til såkalte ’font-nerder’, men også til det mer kommersielle publikum, sier Simone.

- Vår helt enkle måte å presentere typografien på vakte tydeligvis oppsikt, og svært mange mennesker kommer innom og sier hvordan de har forstått å sette pris på de flotte formene i bokstavene.

Butikken var opprinnelig tenkt som en pop-up store - et midlertidig prosjekt som kun skulle eksistere i ett år. Etter stor interesse fra blant andre magasiner, blogger og forhandlere av ulikt slag besluttet de derimot å la butikken bestå, og utvidet heller med flere produkter i tillegg til både designsamarbeider og utstillinger.

Typo-feber
Playtypes spennende konsept metter et behov som med årene har oppstått ettersom etterspørselen og den generelle interessen for fonter og typografi har økt markant.

Selv mener Simone at Playtype har gjort mye for folks generelle typografi-interesse, både i Danmark men også ellers i Europa, ettersom butikken har blitt stadig mer kjent.

- Personlig tror jeg fokuset vårt på å presentere produkter med unik typografi på har vært med på å skape en slags typo-motedille, sier Simone.

- Men parallelt har det også igjen boostet salget av fontene, og forhåpentligvis også fått flere til å interessere seg for typografi.

Playtype Concept Store
Værnedamsvej 6, København
www.playtype.com