Det multidisiplinære designstudioet Kokoro & Moi har de seneste årene etablert seg som et av Skandinavias mest interessante designkontorer. Den 17. oktober kommer de til Oslo for å holde foredrag under Visuelt 2014.

Av Dorthe Smeby

Kokoro & Moi ble etablert i 2001 av designerne Teemu Suviala og Antti Hinkula, og er et fullservice kreativt studio med kontorer i både Helsinki og New York med fokus på strategi, identitet og design. Det innbefatter kunnskap innen et utall ulike disipliner, noe som gjør at Kokoro & Moi kan tilby alt fra konseptutvikling, visuelle identiteter, art direction og pakningsdesign til kompetanse ved events og utstillinger, historiefortelling og kuratortjenester.

- Vi er et team på 12 personer, som består av både kreatører, designere, skribenter, strateger og prosjektledere. Alle med global erfaring i å jobbe med både små og store oppdragsgivere, sier grunnlegger Teemu Suviala.

- Våre kunder er i tillegg svært forskjelligartede, og vi har blant annet jobbet med American Institute of Architects, Google, Helsinki Design Week, Helsinki Region Transport Authority, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts, og Uniqlo, for å nevne noen.

Norsk/japansk inspirasjon
Navnet Kokoro & Moi ble til etter at Teemu Suviala og Antti Hinkula ikke ønsket å bruke sine egne navn i studionavnet, og over 500 forslag ble vurdert og forkastet før de to en kveld under en tur til Norge gikk forbi restauranten ’Bølgen og Moi’. Siden moi også betyr ’hei’ på finsk likte de symbolikken, og fortsatte jakten på en motvekt med japanske røtter. Navnet kokoro ble bestemt etter å ha gått gjennom en mengde japanske ord, og har betydningen ’heart, mind, soul’. Det var ikke før senere de to oppdaget at ordene ’kokoro’ og ’moi’ satt sammen betyr ’opplyst’, noe de syntes representerte studioets tankegang godt.

- Å være åpne, nysgjerrige og alltid strebe etter å sprenge egne grenser er noen av aspektene som kjennetegner Kokoro & Moi, sier hun.

Hun forteller at deres designfilosofi er preget av troen på å konstant stille spørsmål og utfordre satte normer, for å løse utfordringer på uventede og unike måter som får kunden til å skille seg ut. I tillegg er målet å aldri gjøre noe de har gjort før, og aldri løse et problem på samme måte to ganger. Selv beskriver de ønsket om å skape innovative strategier og løsninger for kundene sine på en enkel måte, med setningen ’It's a playground out there, so let's play with what we can with no preconceptions’.

- For oss handler kreativitet om å forene idéer, ulike mennesker og stilarter, og å få folk til å tenke sammen på uventede måter, sier Teemu, og legger til at et designstudio og dets prosjekter på den måten fungerer fint som en plattform for denne typen eksperimentering - som igjen kan resultere i overraskende koblinger.

- I tillegg har vi en styrke i at vi ser på oss selv som en veldig nysgjerrig og forskjelligartet gjeng, noe som igjen betyr at vi inspireres av et uttal forskjellige ting, forteller hun.

- Det kan være alt fra et gammelt manuskript fra 1600-tallet, å gå en tur langs havet, tanken på fremtidens transportmuligheter eller de seneste arbeidene til artisten Jeremy Deller.

Visuelt 2014
Den 16. oktober holder Kokoro & Moi foredrag under Visueltfestivalen, hvor studioets spesielle forhold til Norge vil være et av temaene.

- Vi har besøkt Norge før og elsker landet, så vi gleder oss til å komme tilbake, sier Teemu.

- I tillegg ser vi virkelig frem til å snakke på Visuelt, og til å møte så mange interessante mennesker som mulig. Det er i bunn og grunn den beste delen!