I år er det brødrene Umer Ahmed og Haider Ahmad som representerer Norge i konkurransen Young Lions Design i Cannes.

Av Mari Oshaug

Juni er her og da er det én ting som står i kalenderen for de fleste i det kreative yrket, nemlig Cannes Lions. 17.-24. juni avholdes den internasjonale festivalen for kreativitet for 64. gang. Her samles rundt 15 000 personer fra omlag 100 land for å delta i det som sies å være det gjeveste innen kreativ konkurranse. I tillegg avholdes også konkurransen Young Lions, hvor rundt 400 unge kreatører konkurrerer om å løse en brief i løpet av 24 timer. Arbeidene vurderes av Cannes juryen og gullvinnerne får tildelt sine troféer under den prestisjetunge prisutdelingen.

Grafill med samarbeidspartnere sender også i år to unge, norske designere for å delta i Young Lions Design, hvor de dekker deltakeravgift, reise og opphold for fire dager. Kravene til søknaden er at to personer søker sammen som team, de må være 30 år eller yngre og være i jobb. Søknaden må inneholde to prosjekter som viser at de kan utvikle en identitet basert på en brief.

I år er det brødrene Umer Ahmed og Haider Ahmad som representerer Norge i konkurransen og vi tok en prat med dem om forventninger, drømmer og hvordan det er å jobbe i team som brødre.

Brødre fra Hakadal
Umer og Haider kommer fra Hakadal utenfor Oslo, hvor de begge ble introdusert til grafisk design i ungdomsårene.

Haider Ahmad (23) startet sin design interesse på videregående hvor han studerte media og kommunikasjon. Han bestemte seg for å søke grafisk design på Westerdals, sammen med sin bror, Umer. Etter 3 år på Westerdals fikk han praksisplass, gjennom Lab3, hos Kitchen, TRY og F+OSS, før han til slutt endte hos SMFB, hvor han har jobbet i 3 måneder nå.

Umer Ahmed (27) har en to-årig utdanning innen grafisk design fra NKF og 3 år grafisk design fra Westerdals. Umer har jobbet frilans gjennom hele sin utdanning for å kunne sette seg mest mulig inn i faget og dedikere alt til utdanningen sin. Gjennom Lab3 fikk også han praksisplass hos TRY. Etter dette tok han selv kontakt med Neue, som han har sett opp til lenge. Umer har jobbet frilanser hos Neue siden desember 2016 og føler det passer estetikken hans bra.

Hvordan er det jobbe sammen som søsken?

– Det er veldig gøy. Vi begynte å jobbe sammen på Westerdals hvor vi gjorde et identitets prosjekt. I tillegg til å være brødre, har vi mange like interesser, så vi følte det var på tide å gjøre noe design relatert sammen. Vi forstod fort at vi kunne være kritisk til hverandres arbeid på en mer direkte måte, noe som er nødvendig i en god sparringspartner. Som søsken tør man å være ærlig og si hva man mener. Det er en stor fordel i denne bransjen. Sier Umer.

Hvordan gikk dere frem når dere skulle søke?

– Vi har ganske lik design stil overordnet, men med hver vår karakteristiske vri. Umer er sterk på typografi og grid, mens jeg er sterk på form og illustrasjon. Vi utfyller hverandre. Når det er sagt la vi nok mest vekt på at vi er flinke til å samarbeide. Helt siden det første prosjektet vi gjorde sammen, skjønte vi at styrken vår er å jobbe bra i team. Totalt brukte vi 2 dager på søknaden, men man blir alltid sittende til siste timen å perfeksjonere, sier de to.

Hvordan var reaksjonen når dere ble trukket ut som vinnere?

– Jeg var på jobb når jeg fikk mailen fra Grafill og sendte Umer en melding med store bokstaver; CANNES ER I BOKS!, sier Haider og ler.

– Jeg ble veldig overrasket. Min første tanke var hvor stort det er å skulle representere Norge i Young Lions Design. Man får jo litt nerver siden de tidligere teamene har hentet hjem gull og sølv. Det er store sko å fylle, legger Umer til.

Å delta i Young Lions blir sett på som springbrett for unge kreatører. Hva betyr det for dere å delta i Young Lions Design?

– Først og fremst å kunne gjøre mamma og pappa stolte. Det er veldig stas og en mulighet for oss til å vise vårt potensiale som team, da vi gjerne ønsker å jobbe sammen fremover. Å kunne stå sammen å si at vi har vunnet gull i Young Lions er drømmen. Det er så utrolig mange flinke kreative som samles i Cannes, så at vi får muligheten til å representerte Norge er veldig stort. Vi skal gjøre vårt beste – det er det viktigste – men håper også at konkurransen åpner noen spennende dører for oss fremover, avslutter de to.